Gå til innhold

RAID = treg boot/bios


Anbefalte innlegg

Bios bruker en evighet på å finne mine 2 WD 80GB som er satt opp i raid 2+0 Stripe.

 

Den leter etter diskene ............................... (sikkert over 30 sekunder) også finner den diskene og sier alt er ok, også går den videre ca 5 sekunder senere.

 

Diskene er satt opp som CS, jeg har også prøvd å fjerne jumper (=master) uten at det har noen innvirkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må vente en stund jeg også før diskene blir funnet ca 15 sec med mitt oppsett, hadde et Abit KG7-raid før med highpoint(370/372 eller noe sånnt)raidkontroller som var mye raskere i oppstarten, mulig det er slik det skal være på Promise sin.

Lenke til kommentar

Joda, her og tar det lang tid før det er oppe å går. Har samme HK som deg og bruker promise driverene som fulgte med. Tar lang tid før det skjer noe.

 

 

.........................

 

Og så kommer det irriterende setup util'et. Med mer dødtid hvis man ikke trykker en knapp.

 

Hvilken versjon av promis sine Raid drivere kjører du?

 

Hvilken BIOS versjon har du?

Lenke til kommentar

Hvilken ATA raid-kontroller er det du har som støtter raid 2+0? Og så skriver du at du kun har 2 disker i dette oppsettet? Her er det noe som ikke stemmer!

 

Uansett, så er det to ting som er utslagsgivende for ytelsen ved oppstart:

 

1. Tid biosen bruker. Her vil du normalt få et tillegg ved bruk av en hardware raid-løsning.

 

2. Tid fra biosen er ferdig til windows er oppe. Her vil det gå raskere med 1 disk i raid0 enn 1 disk alene.

 

Det du beskriver sier meg at biosen bruker mye lengre tid med raid0 enn uten, og at windows ikke blir tilsvarende raskere ved bruk av raid0 enn uten. Altså er trinn 1 flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 15:33, TRyeng skrev:

Hvilken versjon av promis sine Raid drivere kjører du?


Hvilken BIOS versjon har du?


 

Jeg downloaded noen XP drivere, og jeg kunne velge XP når jeg installerte (F6 under installasjon) men driveren er godt over 1 år gammel står det i windows, versjon 2.0.0.0

 

Hovedkort bios er versjon 3.5 Raid er "lite" 1.31.1

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 16:59, Simen1 skrev:

Hvilken ATA raid-kontroller er det du har som støtter raid 2+0? Og så skriver du at du kun har 2 disker i dette oppsettet? Her er det noe som ikke stemmer!


Uansett, så er det to ting som er utslagsgivende for ytelsen ved oppstart:


1. Tid biosen bruker. Her vil du normalt få et tillegg ved bruk av en hardware raid-løsning.


2. Tid fra biosen er ferdig til windows er oppe. Her vil det gå raskere med 1 disk i raid0 enn 1 disk alene.


Det du beskriver sier meg at biosen bruker mye lengre tid med raid0 enn uten, og at windows ikke blir tilsvarende raskere ved bruk av raid0 enn uten. Altså er trinn 1 flaskehalsen.


 

Først når det gjelder 2+0 så begynte jeg å lure litt også, men jeg bare fulgte manualen jeg, og det ser ut til å funka. Det er et FastTrack 100 med "LITE" bios 1.31.1

 

OG når det gjelder boot, så er ikke windows boot i nærhet av å hente opp tapt hastighet i bios. Jeg er faktisk ikke sikkert på om Windows boot er noe spesielt raskere i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...