Gå til innhold

har dere et råd til en god komplette vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Skal da altså gå til innskafelse av et komplett vannkjølings sett og siden dei e so dyre vil ej vere sikker på at det ej kjøpe er godt nokk...

Så, det er bare å komme med forslag.

Trenger også et forslag til kabinett.

 

krav på vannkjøling: God kjøling og ser bra ut..

Krav på kabinett: Lett å modde... har tenkt litt på et chieftec kabinett...

 

Mvh ZnoN

Endret av ZnoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder kabinett, så kjøpte jeg meg et Lian Li "Watercooling" kabinett hos microplex som jeg har vært veldig fornøyd med. Veldig romslig, og med plass for montering av radiator i topp.

 

vannkj16yy.th.jpg

 

(Litt spagetti-lignende tilstander foreløpig..)

 

Jeg satte sammen vannkjølings-systemet mitt av egenplukkede deler, men i det store og det hele så er systemet jeg endte opp med veldig likt MIST Tsunami settet fra microplex. (De har forskjellige varianter av dette settet alt etter hvilken platform du kjører på..) Kan ikke si meg annet enn fornøyd med det også. :thumbup:

Lenke til kommentar
ok.... Men kabinette så litt lite ut da.... er det lett å montere vannkjøling i det?

Mulig kabinettet ser noe mindre ut enn det egentlig er fordi jeg har pakket det ganske fullt og ikke ryddet så mye i ledningsrotet foreløpig..

 

Fordelen med kabinettet er at det er laaangt (ca. 60cm). Dette gjør at en med letthet kan plassere tank/pumpe mellom drevene og hovedkortet. Jeg valgte å gjøre det på en litt annen måte og plasserte tank/pumpe opp på dvd-brenneren, noe som funker vel så bra. Man kan selvsagt finne Maxi-tower kabinett som er enda større også, dersom du har planer om å f.eks. hive inn veldig mange harddisker eller gigantiske radiatorer (Lian Li kabinettet har i utgangspunktet kun plass til 3 harddisker, men man kan kjøpe "moduler" som gjør at man kan få plass til flere, men da kan man ikke plassere tank/pumpe slik som jeg har gjort.)

 

Største fordelen etter min mening, er at det er tilpasset til å kunne montere radiator i topp. Er i utgangspunktet tilpasset radiatorer med kun en 120mm vifte, men kan lett modifiseres til å passe for 2x120mm radiatorer.

 

Er du ute etter større kabinett, og ikke har budsjettbegrensinger så kan jo dette være noe å ta en titt på:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC73SL

 

Ellers, så har jeg hørt mye bra om dette kabinettet. Selv om det ikke er fullt så stort som de to forrige så burde det gå fint å skvise inn nødvendige vannkjølingskomponenter:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303325&cks=PRL

Lenke til kommentar
Tror du det er noe problem å istalere vannkjøling i et chieftec da?

Hadde tidligere et Chieftec BX Tower som jeg vanskelig kan se hvordan man kan få plass til et komplett vannkjølingssett internt uten å måtte foreta tunge modifiseringer av kabinettet. Klart, et midi-kabinett av en viss størrelse vil vel uansett kunne benyttes til vannkjøling, men det fordrer nødvendigvis en del mer kreativitet/modde-skillz enn dersom man velger et kabinett som er beregnet for vannkjøling (som det tidligere nevnte Lian Li-kabinettet). Spør du fordi du har et Chieftec-kabinett fra før som du hadde planer om å bruke? I så tilfelle, hvilken modell er det snakk om?

Lenke til kommentar
Hadde ingen problemer med å dytte en 120mm radiator inn i BX-kabinettet mitt jeg

Joa, med single radiator så står man jo gjerne litt friere. Hvis man i tillegg velger å benytte seg av T-line istedenfor vanntank så kan jo det meste la seg gjøre..

 

Bare av ren nysjerrighet.. Hvor plasserte du radiator/vanntank/pumpe? Sånn jeg ser det kan det vel la seg gjøre å plassere vanntanken oppe i 5,25 slottene, og plassere radiator og pumpe nede ved pci-slottene. Men en slik løsning vil jo nødvendigvis begrense hvor mange optiske drev man kan installere og hvor mange pci-kort man kan putte i...

Lenke til kommentar
har et bzerk kabinett (det for 700).. Det går vel ikke ann å bruke det? men det er jo ganske dyrt det lian lie kabinettet....  Hadde tenkt på dette kabinettet http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DA01SLD eller dette http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CA01SLSLB

Tja, det bzerk-kabinettet er jo betraktelig mye mindre enn de to chieftec-kabinettene, så det blir kanskje noe trangt. En ting som kanskje kan være litt greit å vite er om du har planer om singel-rad eller dual-rad vannkjøling. Ganske stor forskjel på hva man trenger av plass alt etter hva man velger der..

 

Tror nok i utgangspunktet at begge Chieftec-kabinettene kan fungere da de er relativt store, men jeg vet ikke hvordan 3,5/5,25-brønnene er plassert innvendig, og det kan ha ganske mye å si for hva man får plass til.. Det siste kabinettet ser på specsa noe bedre ut da det er en del dypere, men vil anbefale deg å slenge en mail over til [email protected] og høre hva han tror om vannkjøling i de ulike kabinettene..

Lenke til kommentar
Tror du det er noe problem å istalere vannkjøling i et chieftec da?

Hadde tidligere et Chieftec BX Tower som jeg vanskelig kan se hvordan man kan få plass til et komplett vannkjølingssett internt uten å måtte foreta tunge modifiseringer av kabinettet.

Og jeg hadde ingen problemer med å skvise inn en Black Ice Pro II sammen med en 120radiator. Altså 3x120 tilsammen i mitt chieftech. Nå har jeg pingle BW, så det er ganske lett å plasere vanntanken/pumpen fikk satt den bak de eksterne 3.5" drevene :D

De eneste modifiseringene som er gjort er å kutte i toppen så jeg kan ha raddis der, ellers ingenting.

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg ikke chieftec er noe fint (hvertfall ikke den vanlige Dragon serien) så jeg ville kjøpt et Lian-Li eller en CM stacker, men det er bare meg. Og med komplett "ordentlig" vannkjøling i et chieftech midi tower så tror jeg du skal være kreativ, for det kan bli trangt, men i et server tower derimot er det veldig god plass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har chieftec dragon medium tower.

 

det holder i laange baner og montere vannkjøling i spør du meg.

nå har jeg ikke noe mer en ett bigwater sett da men jeg skulle ikke hatt noe problemer med å montert ett kit med dual \ trippel radiator i dette kabinettet.

 

trippel så kommer jo toppen og bunnen av kabbis godt med.

 

bilder av hvordan mitt oppsett ser ut i denne linken

Lenke til kommentar

Dette WaterChill settet har jeg nettopp montert i min maskin: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310120&cks=PRL

 

Kan absolutt anbefale det. Her er alt du trenger bortsett fra Væske. Følger med Anti-Alge middel dog. Jeg kjøpte batterivann og blandet det med ren frostvæske istedet for å bruke Anti-Alge.

 

Kunne dog ikke bruke Chipset blokka grunnet at det var for liten plass på hovedkortet mitt. Ser ut til at alle nForce3 og nForce4 hovedkort lider av dårlig plassert Brikkesett. Som følger av dette er det svært vanskelig å få plass til en vannblokk. Og spes. om man har et langt grafikkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...