Gå til innhold

Jakten på det lydløse datarommet..


Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har brukt en del penger i det siste på å få PCen til å støye mindre. Har byttet vifter og kjøpt spenningsregulatorer. Men syns ikke det hjelper noe særlig. Mulig jeg er kresen men nå begynner jeg å bli lei den støyende bakgrunnslyden når jeg hører på musikk og spiller.

 

Så leste jeg hw.no's "Stille PC" og den siste løsningen der kunne jeg tenke meg å prøve..

 

Rigga til plass i et skap på andre siden av rommet, og bare for å prøve så satte jeg PCen inn der og fyrte opp. Satte meg ved skrivebordet, min faste PC plass.

Wow så deilig, nesten all støyen var borte. Var en helt ny verden, men dessverre så har jeg ikke lange nok ledninger :sad:

Da må jeg nok en gang legge ut noen hundrelapper.

 

Klikka meg inn på komplett.no og sjekka priser på diverse kabler jeg trenger. Ikke akkurat billig nei siden jeg har regna meg frem til at 5 meter er for kort, må da bli 10 meters kabler.

 

Hva med:

[*]KA Skjermkabel 10m 15M/F

[*]2x KA USB kabel A-B 5Meter

[*]2x KA USB kabel A-B 3Meter

Sum: 824,-(+ porto)

 

8 meter skulle holde for tastatur/mus men hvordan er det å skjøte på 2 ledninger i stede for 1. Vil jeg kunne merke dette ved bruk? Håper det går bra for hvis ikke må jeg bruke PS2 kabel og det er mye dyrere.

 

Men nesten 1000,- syns jeg er litt mye for å redusere(nesten fjerne) støyen. Men jeg er redd jeg er så desperat at jeg er villig til å bruke så mange penger på dette.

 

Jaja.. Hittil mitt lengste innlegg her på forumet, håper noen gadd å lese det.

 

Tips, forslag til en billigere og/eller annerledes løsning mottas med takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å erte her nå, men såvidt jeg skjønner har du / er du iferd med å bruke endel penger som du like gjerne kunne lagt i et vannkjølings-sett.

 

Kanskje du skulle vurdere det, i stedet for (upraktiske) kabler langs veggene. Det skal forøvrig gå greit å skjøte kablene, kan ikke se noen grunn til å tvile på det.

 

Men vannkjøling er i allefall mitt alternative forslag!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-28 17:51, zTab skrev:

Husk at du må ha høyttalerledning også :wink:


 

Det har jeg fra før.. Er vel stort sett bare til skjerm, tastatur og mus jeg trenger kabler til.

 

Å ja, joysticken også da.. Noen som har en link til sånn type kabel(ikke usb, den vanlige gamle 15 pins)?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-28 17:56, Skrue skrev:

Uten å erte her nå, men såvidt jeg skjønner har du / er du iferd med å bruke endel penger som du like gjerne kunne lagt i et vannkjølings-sett.

!


 

- plassere PC i annet rom kan gi deg lavere temp enn vann

 

- vannkjøling krever pumpe og vifte på radiator (normalt) dette bråker. Harddiskene vil også bråke

 

ser poenget ditt, men det å flytte PCen kan være ganske så smart :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-28 17:56, Skrue skrev:

Uten å erte her nå, men såvidt jeg skjønner har du / er du iferd med å bruke endel penger som du like gjerne kunne lagt i et vannkjølings-sett.


Kanskje du skulle vurdere det, i stedet for (upraktiske) kabler langs veggene. Det skal forøvrig gå greit å skjøte kablene, kan ikke se noen grunn til å tvile på det.


Men vannkjøling er i allefall mitt alternative forslag!


 

Altså, med vannkjøling får du det ikke helt stille, i tillegg må du montere driten og bytte vann i blant. Husk at vannkjøling blir dobbelt så dyrt som skøytekablene han foreslår.

 

Jeg har maskinen i et annet rom, satt den inni et skap, klarer kab. temp på 5 grader om vinteren. absolutt å anbefale :grin:

Lenke til kommentar

Hm.. Vannkjøling ja. Hadde ikke det som noe alternativ både p.g.a det støyer litt det også som har blitt nevnt+hvis jeg ikke tar feil så koster det fort en 2500-3000 kr.

Er også skeptisk til å la vann fare rundt omkring inni PCen, men det er en annen diskusjon som vi får ta en annen gang når/hvis den tid kommer.

 

Dette med usb over 5 meter var bra du sa hårek. Da går jeg for PS2 kabler.

 

Når det gjelder skjermkabelen så regner jeg med at denne er av relativt god kvalitet(se linken til komplett). Den er jo også skjermet, noe som ble anbefalt i hw.no's artikkel.

 

Edit: Må legge til at jeg foretar denne "ommøbleringen" mest og kanskje kun for å bli kvitt støyen. Når det gjelder kjøling så vil det ikke bli noe endring da jeg setter PCen inn i et skap i samme rom.

Skulle gjerne satt den inn i kjellerboden men det lar seg ikke gjøre.

 

[ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-07-28 18:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-28 18:12, hårek skrev:

Der må jeg få lov til å rette deg litt, hondaen. Med VGA coax kabel skal du se veldig godt etter for å se forskjell på 15 meter. Har forsøkt 20m, og da begynner det å bli litt blasst på 1920 x 1280.


 

Kan bare bekrefte dette. Bruker av og til en slik løsning i forb. med større møter i en kinosal som rommer ca 500 mennesker. Avstand fra scene hvor foreleseren holder til med sin PC og til videoprojektoren midt i salen er omtrent 20-30 meter.

Funker helt ok!

Lenke til kommentar

Å forlenge mus og tastaturkabler er meget enkelt og billig så lenge det ikke er usb.

 

En venn av meg har forlenget disse ved å bruke vanlig telefonkabel (4 ledere uten skjerm), og dette har gått knirkefritt i flere måneder nå. Bare ikke tvinn de rundt strømkabler :smile:

 

Og for USB:

max 5 meter uten repeater. Men det er bare å prøve lengre strekk. Standarden garanterer at 5 meter skal fungere akkurat som at Cat.5 kabler er garantert å fungere opp til 100m. Lengre kabler kan funke hvis man er forsiktig med hvor man legger dem.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-28 20:13, Bugaloo skrev:

er det ingen som tenker på trådløs mus og tastatur?


 

Som skrue sier, avstanden blir litt i lengste laget..

Men jeg hadde en trådløs mus en gang og det var ikke noe bra i det hele tatt! Føltes ut som musa lagget, var som å spille med et dårlig grafikkort.

Trådløst tastatur har jeg forøvrig ikke prøvd ennå.

 

Edit: Glemte å nevne at trådløse enheter trenger også batterier og det koster også noen kroner selv om man får en 10 pk til 29,- på clas ohlson :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-07-28 20:31 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...