Gå til innhold

Linsevask, hva bør brukes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv har jeg en Paterson Proclens i kameraveska mi... en liten sprayboks som ikke er stort større en Lens Pen ;)

Jeg har en pose med tøyfiller som skal brukes til nettopp linsevask, kostet ett par hundrelapper, men husker desverre ikke hva de heter (kom i en liten blå eske). Noen som har forslag?

 

Men må ærlig talt innrømme at jeg aldri har brukt verken linsevasken eller disse tøyfillene på linsene mine. Har istedet en Lens Pen som jeg bruker istedet.

Har hørt fra mange hold at man skal unngå linsevask og bruk av tøyfiller for å unngå å slite borte UV-coatingen.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar
Har hørt fra mange hold at man skal unngå linsevask og bruk av tøyfiller for å unngå å slite borte UV-coatingen.

Appropo...

Jeg har en linse som jeg ikke tør bruke lenger.

Var for flere år side på en strand og tok bilder. Plutselig merket jeg at linsa var tåkete å se gjennom. Det var kommet saltvannssprøyt på linsa. Har vasket det av med masse vann og en våååt linseklut, men ble ikke helt kvitt et rød/lilla farge fargeskjær på linsa. Misstenker dette er coatingen som er vasket bort -> gnidd utover.

 

? 1: Er det coatingen som er ødelagt.

? 2: Er det bare å kaste linsa? :cry:

Lenke til kommentar

Var for flere år side på en strand og tok bilder. Plutselig merket jeg at linsa var tåkete å se gjennom. Det var kommet saltvannssprøyt på linsa. Har vasket det av med masse vann og en våååt linseklut, men ble ikke helt kvitt et rød/lilla farge fargeskjær på linsa.

 

Bare en liten idè;

 

Hvorfor ikke bruke ett lite UV-filter forran linsa? Disse koster fra en hundrelapp og oppover, og beskytter da linsa mot riper og slitasje. Denne kan du vaske med hva du vil, og blir den ødelagt er det jo bare å bytte den ut!! :dribble:

Lenke til kommentar

Var for flere år side på en strand og tok bilder. Plutselig merket jeg at linsa var tåkete å se gjennom. Det var kommet saltvannssprøyt på linsa. Har vasket det av med masse vann og en våååt linseklut, men ble ikke helt kvitt et rød/lilla farge fargeskjær på linsa.

 

Bare en liten idè;

 

Hvorfor ikke bruke ett lite UV-filter forran linsa? Disse koster fra en hundrelapp og oppover, og beskytter da linsa mot riper og slitasje. Denne kan du vaske med hva du vil, og blir den ødelagt er det jo bare å bytte den ut!! :dribble:

Det har jeg på den dyreste linsa mi nå. Sigma 20mm f1.8 EX DG med 82mm UV-filter. Jeg vil IKKE ha et uhell med den.

Har ikke UV filter til mine andre linser, men de er ikke så dyre + Nå er jeg obs på sånne problemer når jeg har kamera ute... Det var jeg ikke når jeg stod på en strand for mange år siden :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...