Gå til innhold

et par sp.mål angående ubuntu


Anbefalte innlegg

For å installere .deb filer i Xandros holdt det å dobbelklikke og skrive passord, på ubuntu opner en mappe med: control.tar.gz, data.tar.gz og debian-binary. hvordan installerer jeg disse .deb pakkene i ubuntu?

 

Har Ubuntu noe pakkeprogram som både søker etter pakker på internett og installerer dem som i Xandros?

 

Hvordan gjør man om .rpm pakker til .deb? hadde limewire da jeg brukte en .rpm basert distro, men finner ingen .deb pakker for limewire:(

 

Under installasjon lagde jeg ikke root passord, når jeg skulle skrive root passord for første gang brukte jeg vanlig påloggingspassord, det funket, men jeg vil bruke et eget passord som root, hvordan gjør jeg om på dette?

 

Ganske ny i Gnome, har lett rundt på menyene, men finner ingen steder hvor jeg kan legge til egne ikoner i menyene. Programmene som ble installert når jeg installerte KDE GUI ender opp som hvite firkantede bokser, ser ikke pent ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjøre om rpm til debian-pakker:

sudo alien pakkenavn.rpm

 

Det er flere måter å få "fast" root-tilgang på:

sudo -s (bruke vanlige brukers passord)

 

evt. aktivere root-konto:

sudo passwd root

 

men hvis du ikke er klar over det så kan man skrive 'sudo' foran kommando, det gir deg root-access for akkurat den operasjonen.

Lenke til kommentar

Installere .deb filer utenfor repository er:

sudo dpkg -i filnavn.deb

 

Dersom det er en fil du vet er i repositoriet så skal du gjøre følgende:

sudo apt-get install navn

 

for enkelhets skyld kan du bruke Synaptic, som du finner ved å gå:

System\Administration\Synaptic

 

-Escariot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...