Gå til innhold

Rekkevidde på trådløs nettverk (dlink bare sorgen?


Anbefalte innlegg

God morgen.

 

Jeg har levert et "hotspot" til en campingplass, hvor de sliter med "dekningen".

Området er helt flatt, men det er noen trær innimellom. Satte først opp en 8dB omni antenne, konfigurerte router slikt det skal være, tok en tur rundt området med min bærbare, og fikk grei link hele veien. Tok ferie med (relativt) god samvittighet.

 

2 dager etter ringer fyren og påstår at det ikke funker. Tenkte først at det var fingertrøbbel for å koble seg til, (selv 64b wep kryptering kan være litt tricky avogtil) men fyren påstår hardnakket at linken kun holder halve distansen. Greit, har lite lyst å avbryte ferien, (min bedre halvdel ble en smule amper) så jeg fikk en bekjent til å bytte ut antenna i en 15dB. (ANT24-1500) I D-link sin produkt guide sier de rekkevidden er 1500m ved 54mbps, og 5000m ved 1mbps.

 

Prøvde først 22mbit, men nei, fyren påstår igjen at dekningen forsvinner halvveis. Setter nettverket til å kjøre 1mbps, noe som i teorien skulle rekke 5 km, men ingen forandring. Nå forsvinner det vel noe i kabelstrekket (antenne-router), men har store problemer med å tro/skjønne at dette ikke skulle holde de 500 meterene (fri sikt!) som er aktuelt i dette området :hmm:

 

Lurer derfor på om noen av dere har noen erfaringer på dette feltet. Er det slik at d-links oppgitte rekkevidde er som reklamewatt i bilstereo, og ikke har rot i den virkelige verden? Og hvor mye har trærne å si? Det er som sagt ingen skog, men et par her og et par der...

 

Som ny-utdannet/oppstartet har jeg veldig lyst å gjøre kunden fornøyd, men heller ikke så veldig lyst å avbryte ferien for å oppdage at det kun er han som ikke klarer å koble pcene opp mot nettverket.

 

Råd og tips mottas med stor takknemlighet!

Endret av gummitarzan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro datating er inne på noe. Mange glemmer å tenke på utstyret i andre enden. Det hjelper ikke hvor langt antennen på basestasjonen rekker så lenge nettverkskortet til brukeren har dårlig rekkevidde. Det holder ikke bare å motta et signal, man må kunne sende like langt for å opprette en forbindelse.

Lenke til kommentar
Vil tro datating er inne på noe. Mange glemmer å tenke på utstyret i andre enden. Det hjelper ikke hvor langt antennen på basestasjonen rekker så lenge nettverkskortet til brukeren har dårlig rekkevidde. Det holder ikke bare å motta et signal, man må kunne sende like langt for å opprette en forbindelse.

Det er sant, har selv vært inne på tanken, og det kan nok absolutt være løsningen. Personlig brukte jeg en usb-adapter, da min bærbare ikke har trådløst innebygget.

Hvordan kan jeg enklest påvise at dekningen faktisk er der? Det står klart skrevet i kontrakten at jeg ikke har ansvar for å få den enkelte pc på nett, jeg skal kun levere fungerende hardware.

Endret av gummitarzan
Lenke til kommentar
Vil tro datating er inne på noe. Mange glemmer å tenke på utstyret i andre enden. Det hjelper ikke hvor langt antennen på basestasjonen rekker så lenge nettverkskortet til brukeren har dårlig rekkevidde. Det holder ikke bare å motta et signal, man må kunne sende like langt for å opprette en forbindelse.

Det er sant, har selv vært inne på tanken, og det kan nok absolutt være løsningen. Personlig brukte jeg en usb-adapter, da min bærbare ikke har trådløst innebygget.

Hvordan kan jeg enklest påvise at dekningen faktisk er der? Det står klart skrevet i kontrakten at jeg ikke har ansvar for å få den enkelte pc på nett, jeg skal kun levere fungerende hardware.

Det finnes måleinstrumenter for å sjekke hvor god dekningen er, men du har vel ikke lyst til å investere i noe slikt. Det beste er nok å teste det i praksis, for det er jo i praksis det skal fungere. Ta med din egen laptop med USB-kort og demonstrer det for kunden, eller få kameraten din til å gjøre det.

 

Uansett så er det bare å glemme å ha et trådløst nettverk som dekker flere km2, basert på en basestasjon, især med helt vanlige mini-pci wifi kort.

 

Av egen erfaring er det beste alltid å demonstrere løsningen for kunden selv, før kunden får sjansen til å klage.

Lenke til kommentar

Jada, området det skal dekke er -max- 500 meter fra basestasjonen. Den store antenna er kun for å være sikker. Fyren var jo selvfølgelig vekkreist siste dagen jeg var der, så jeg fikk desverre ikke vist han det personlig, ellers hadde vi ikke hatt dette problemet.

 

Hvilket måleutstyr er det du nevner? Mulig jeg kan få lånt meg noe slikt, hvis det er for kostbart å kjøpe.

 

Tror jeg kommer til å sende en kompis i første omgang, siden jeg ikke kan se noe logisk grunn for at dette ikke skal virke. Første skikkelige ferien på 5 år det her, så jeg vil ikke hjem hvis ikke jeg absolutt må :)

 

Hvor lang rekkevidde har forresten et vanlig pcmcia kort? Det varierer sikkert fra produsent til produsent, men hva kan jeg si til kunden at "standarden" er?

 

Tusen takk for god hjelp forresten!!!!

Lenke til kommentar

Testing tool Dette for eksempel. Men har sett fra andre produsenter også. Hadde et på min tidligere arb. plass, men kan ikke huske merket.

 

Rekkevidden på trådløse NIC varier nok en del ja, men normalt vil jeg tro de rekker mellom 2-300 meter. Noen vil vel rekke lenger, andre kortere. Det har selvfølgelig også mye å si om det er ting som blokkerer signalene (vegger, trær o.l)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vil forøvrig bare anbefale deg om å holde deg unna D-Link produkter i fremtiden. Har vært hos endel bedrifter nå og fjernet alt av D-Link (og andre billigprodukter) og erstattet det med produkter fra Linksys (Som egentlig er Cisco).

 

Hvis du er på utkikk etter en basestasjon med sinnsvak rekkevidde så anbefaler jeg denne:

 

Linksys SRX (MPX-side)

Enig. PCWorld Norge kan si hva dem vil. Har gitt D-Link flere sjangser men det er og blir crap. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Erfaringene jeg har med D-Link er at produktene er veldig stabile og gode så lenge det trådløse nettverket består av kun D-Link-produkter. Så fort man blander inn komponenter fra andre leverandører risikerer man et lite h*lvete på jord hva stabilitet og hastighet angår. Det kan funke, men det kan like gjerne kræsje.

 

Nå har de selvfølgelig hatt noen drittmodeller, spesielt på routersiden, men det har vel de fleste andre produsenter også...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

første ting er di M som er oppgitt av mpx og dlink og sånt er ment hvis du tar 2 antenner av samme slag så får du link UNDER optimale fordhold.

vil si eks: mitd i en ørken med 2stk høye master. og ikke noe mellom ,ingen andre ap'er som støyer og sånnt.

 

husk og antenna har bare 4-5grader nedover og opp over så hvis du montere den for høyt vil ap'en mota noe, eks: er brukern 50m unna så skal du ikke ha antenna over 3-4m (finnes kalkulatror for det på nete mail meg hvis du vil ha den: wlanting at ranvik dot net)

 

hadde det vært meg. vil jeg brukt den dlink-antenna(ikke box'en), og en wrt54g og installer dd-wrt da kan du fin sette den til 100mwatt(veit du kan sette mer men best er rundt 80-100mw) (dlink kjører på ca 30-40mwatt på kanal 6. dem andre som kanal 1 og 11 så går utgangs efekten ganske ned siden wlan filtre bugger litt så på dem får du kun ca 25-30mwatt) husk og sett alt sender styrken på en antenne siden den har 2. , du har og telnet/ssh til box'en så du kan monitore alt uten og måtte kjøre bort vær gang

 

hvis du sliter med dekning vil jeg kjørt wds (vil si at du trenger bare wlan dekning til den og den funker som forsterker )

 

optimaliserings ting:

andre ting du bør passe på er og bruke minst mulig antenne kabel. eks: 1m antenne kabel gir ca 1db tap, og den som følger med wlan antenne er dritt for den får du ca 3db tap med. har en av dem selv. har du jordet antenna ? siden da får du normalt ca 1-2db bedre signal med enn gang og kast den lyn avleder som følger med, den er det ca 1db tap i. pass og på og bruk "water"(siker skrive feil på den, men ,men)

 

ja blei litt mye text her.

netsumbler bruker bare laptop og er gratis på www.stumbler.net (ja du kan se faktisk signal styrke)

 

programer du bør lære og bruke er self netstumbler +gps så går rundt der du vil ha dekning ,når du er ferdig save alt til en fil på pc'en din. så gå på www.gpsvisualizer.com/map?form=wifi så får du grafisk hvor det er dekning og hvor du bør finne på noe lurt. skal du ha enda flere trix så si fra, du kan og bruk en sektor antenna den får du opp til 22db, den tar ca 120grader til vær side og 5 grader opp og ned,men dem er DYRE.

hvis du forsatt sliter finnes så er det ulovleig ting du kan gjør for og sikre 100% link koster ca 3000kr. hint: forsterker ,men ikke lov i norge.

 

hvis litt mer proff sjekk ut airopeek (wlan kort MÅ støtte monitor mode). send meg en mail hvis du trenger det siden ikke lett og få til og funke eller få tak i.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette hjelper kanskje ikke deg men jeg kan komme med litt erfaring på Dlink. Vi selger det på jobb. Eller rettere sagt, vi solgte det, holder på å fase det ut til fordel for Linksys. I løpet av tiden jeg har jobbet der (4 måneder) har vi hatt kanskje 35% feil rate på trådløse Dlink routere. Noe som er høy feilprosent. I tillegg har jeg oppfattet at kundene er misfornøyd med rekkevidden på Dlink.

 

En kunde kjøpte to DI-524 og to ANT24-0600. Selv med med antenne fikk han ustabil forbindelse over 50m gjennom to lett-vegger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil forøvrig bare anbefale deg om å holde deg unna D-Link produkter i fremtiden. Har vært hos endel bedrifter nå og fjernet alt av D-Link (og andre billigprodukter) og erstattet det med produkter fra Linksys (Som egentlig er Cisco).

 

Hvis du er på utkikk etter en basestasjon med sinnsvak rekkevidde så anbefaler jeg denne:

 

Linksys SRX (MPX-side)

Hehe...

 

Her er det en som spør om hjelp...og et mer tøvete svar enn dette skal en lete lenge etter... Du henviser jo her til en router som det ikke går an å bytte antenner

på. Det hadde vel vært bedre om du holdt kjeft...?

 

 

NorKing1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...