Gå til innhold

"Ytelse" i MHz kontra pris på cpuer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel i utgangspuktet to versjoner av samme kjerne. Dvs. samme transistorteknologi, produksjonsprosess, osv. Den eneste forskjellen er om det er 1MiB eller 0,5MiB L2 cache på kjernen. Ellers tror jeg de er kliss like.

Noe må vel være annerledes, utover det?

 

Hvis ikke, hvorfor finnes det da en San Diego 3500+ (11x multi og 512kB L2)

 

Om de var helt like, kunne jo denne CPUen like gjerne bli solgt som en Venice 3500+

Lenke til kommentar
Bare litt nyskjerrig Snekker'n, hva har du brukt for og finne punktet der de er 100% stabile, og om du har det tilgjengelig hadde det vært litt interessant å høre @ hvor høy V-core de forskjellige klokket max?

V-core 1,5V samtidig må cpuene klare alle 3D testene + min 4 timer med Prime.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det er vel i utgangspuktet to versjoner av samme kjerne. Dvs. samme transistorteknologi, produksjonsprosess, osv. Den eneste forskjellen er om det er 1MiB eller 0,5MiB L2 cache på kjernen. Ellers tror jeg de er kliss like.

Noe må vel være annerledes, utover det?

 

Hvis ikke, hvorfor finnes det da en San Diego 3500+ (11x multi og 512kB L2)

 

Om de var helt like, kunne jo denne CPUen like gjerne bli solgt som en Venice 3500+

I praksis er de vel ganske kliss like med tanke på ytelse, overklokkingsevne, osv.

Forskjellen ligger vel i følgende:

  • Athlon64 3500+ "san diego" med 512 kiB L2 cache er laget med San Diego-kjernen (den med 1MiB L2 cache) men der halvparten av L2 cachen er slått av. (mest sansynlig pga defekter i L2 cachen)
  • Athlon64 3500+ "venice" også med 512kiB L2 cache er derimot basert på Venice-kjernen. Denne kjernen har i utgangspunktet 512kiB L2 cache.

Athlon64 3500+ er altså lik Athlon 64 3500+. Noe som er naturlig å forvente siden begge markedsføres under samme navnet.

 

PS. For å gjøre forvirringen komplett så har jo Athlon 64 3500+ "Newcastle" og "Winchester" nesten indentiske speosifikasjoner de også, men der er forskjellene noe annerledes: Newcastke er en 130nm brikke med 512kiB L2 cache. Halvparten av cachen som Clawhammer 130nm har. Med tanke på kloking og minnehastigheter ved forskjellig antall minnemoduler så var disse svært like. Winchester var 1. generasjon 90nm, klokket ganske bra, hadde orginalt 512kiB L2 cache, men støttet ikke SSE3 slik San diego og Venice gjør. Winchester hadde også problemer med å holde full hastighet på minnemodulene dersom alle minneplassene var brukt. Dette problemet har ikke San diego og Venice. San diego og Venice er 2. generasjon 90nm, klokker omentrent like bra, (bedre enn 1. generasjon 90nm), støtter SSE3, full hastighet på minnet når alle minneplassene er i bruk, har lignende effektforbruk osv.

 

Dette er grunnene til at jeg sier Vencie og San diego er kliss like med unntak av den orginale mengden L2 cache.

 

Hvis man skal gjøre det skikkelig komplisert så blander man inn kjernene til Sempron, Opteron, og Turion også, men det får jeg spare til en annen gang ;)

Lenke til kommentar

Ok. Men jeg synes egentlig det virker som "smør på flesk" at det både finnes Newcastle/Clawhammer og Venice/San Diego 3500+. Clawhammer og San Diego er altså i utgangspunktet tiltenkt å ha større cache og høyere klokkefrekvens enn de lavere seriene. Men når både cache og klokkefrekvens er den samme, kan man jo spørre seg hvilken forskjell dette utgjør for sluttbrukeren...

 

Clawhammer FX-55 har visstnok strained silicone (ifølge denne tabellen), er det noen som vet om det samme gjelder for San Diego-serien?

Lenke til kommentar
Her er det en spennende liste med intel og amd oversikt. den er fra oktober 2004 så de nyeste processorene er ikke med... uansett så får man en rimelig bra oversikt. :thumbup:

Oktober 2004? Det tviler jeg kraftig på...

 

Ikke engang Northwood C eller Athlon XP m/400FSB er med, og de kom jo for godt og vel to år siden, såvidt jeg kan huske? Listen inkluderer heller ikke noen AMD64 eller nyere Intel-prosessor :p

Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14/07/2005 : 08:29

  QUOTE (mabsolutt @ 14/07/2005 : 02:10)

Her er det en spennende liste med intel og amd oversikt. den er fra oktober 2004 så de nyeste processorene er ikke med... uansett så får man en rimelig bra oversikt. 

 

 

Fra 2002....en tanke gammel eller hva 

He he, den er jo spennede på sitt vis da, koselig og mimre litt. Men for å høre hjemme i denne tråden skulle man jo kanskje regnet ut pris/ytelse på disse også. Jeg holder en knapp på P3 500Mhz, eller kanskje K6. Var vel mange av dem, så bør være mulig og oppdrive for så lite (gratis +-) at jeg ikke ser bort fra at den konkurer greit med bla Venice på pris/ytelse :p

Lenke til kommentar
Lurer egentlig litt på hva dere mener med ytelse? Flest Fps per watt & $ eller raskest dekoding av en film per $ :hmm:

Snekker'n har forklart det før i tråden: Det er ikke ytelse men MHz som måles her. Han har dessverre ikke endret tittelen på tråden ennå, selv om han fikset litt på det første innlegget.

 

Jeg skulle gjerne sett at det var en rekke ytelsemålinger vs. pris også, men da må det jo testes en god del først.

Lenke til kommentar
Lurer egentlig litt på hva dere mener med ytelse? Flest Fps per watt & $ eller raskest dekoding av en film per $  :hmm:

Snekker'n har forklart det før i tråden: Det er ikke ytelse men MHz som måles her. Han har dessverre ikke endret tittelen på tråden ennå, selv om han fikset litt på det første innlegget.

 

Jeg skulle gjerne sett at det var en rekke ytelsemålinger vs. pris også, men da må det jo testes en god del først.

Hva mente du tråden burde hete da?

 

 

Jeg skulle gjerne sett at det var en rekke ytelsemålinger vs. pris også, men da må det jo testes en god del først.

 

Uansett hvilken av disse cpuène jeg brukte klarte jeg ikke finne forskjeller på dem ved feks brenning av cd eller ved ripping eller dekoding av dvd.

Dette ble forsøkt med alle på samme hastighet og viser ingen forskjeller, dermed kan du si en 3000+ klokket til en 3800+ gir tilnærmet lik ytelse fant også ut at en 3500 og en 3700 kom likt ut begge uklokket selv om 3700 har dobbelt så mye cache .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Dette ble forsøkt med alle på samme hastighet og viser ingen forskjeller, dermed kan du si en 3000+ klokket til en 3800+ gir tilnærmet lik ytelse

 

3000+ har jo MYE høyere FSB enn 3800+ en har, så 3000+cpuen yter jo bedre overklokket til 3800+ eller 3800+ gjør på standard! :yes:

Lenke til kommentar
Hva mente du tråden burde hete da?

Ordet ytelse kunne f.eks enten blitt byttet ut med MHz eller fått hermetegn rundt seg ;)

 

Jeg skulle gjerne sett at det var en rekke ytelsemålinger vs. pris også, men da må det jo testes en god del først.

Uansett hvilken av disse cpuène jeg brukte klarte jeg ikke finne forskjeller på dem ved feks brenning av cd eller ved ripping eller dekoding av dvd.

Dette ble forsøkt med alle på samme hastighet og viser ingen forskjeller, dermed kan du si en 3000+ klokket til en 3800+ gir tilnærmet lik ytelse fant også ut at en 3500 og en 3700 kom likt ut begge uklokket selv om 3700 har dobbelt så mye cache .

Supert! Det er jo resultater det også. Resulater som ofte oversees. Hvis man ser kjapt gjennom tester så kan det for mange se ut som om en raskere CPU gir bedre ytelse over hele linja. Men fakta er at CPU ikke påvirker ytelsen i mange tilfeller. Det hadde vært fint med noen slike tester også. (Ellers så har man jo standard-settet med 3Dmark, diverse spill, Sisift Sandra og SuperPi som sikkert gir en del forskjeller)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...