Gå til innhold

Den Store Tour de France Tråden


LowBalls

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Manx der.

Etappen i dag var utrolig, husker ikke helt hvordan det var ifjor da men i år fikk iallefall Team Discovery skikkelig konkurranse av CSC. Var synd at David har-glemt-ut-etternavnet velta 2 km før mål.

Men 2 sek. er ikke dårlig!

 

Nå spørs det bare om Lance vil få konkurranse oppi fjellene senere...

Lenke til kommentar

Begynte å få øynene mine opp for sykkelsprten i fjor, jeg slo på Tv-en og der var det sykling. Jeg må si mine forhåpninger var ganske labre og tror jeg hadde planer om å skifte kanal. Det må innrømmes og sies at jeg ikke før dette visste så mye om sykkelsporten. Jeg hadde kanskje hørt Thor Hushovd sitt navn en gang i ny og ne, men ikke noe mer.

Som dere sikkert skjønner satt jeg trollbundet foran skjermen, hver dag det var Tour de France, og gruet meg til den dagen det skulle bli ferdig.

 

Det facinerende med sykkelsporten er hvor spennende, fengende og tiltrekkende det er. Jeg må også nevne at jeg tror at jeg mest ser på det fordi vi har to gode norske syklister som vi kan være stolte av, og det er nettopp de som gjør det så spennende for oss norske. Tror definitivt ikke like mange og faktisk kanskje ikke meg selv, hadde sett på på sykkelritt, hadde det ikke vært for de!

Så en klapp for Thor Hushovd og Kurt Asle Arvesen.

 

Det jeg i fjor ble ovverrasket over når det gjaldt denne sporten, er hvor rettferdige og greie mange av syklistene er ovenfor hverandre. Husker for eksempel i fjor, da det var en eller annen proff franskmann tror jeg. Han sykla fra feltet og feltet lå helt i ro... Hvorfor? Jo han ville treffe sin kone og barn, når de kjørte forbi landsbyen hans. Andre episoder er for eksempel når en syklist har fått problemer på grunn av en dum tilskuer. De stopper opp. Jeg har også flere ganger sett at noen av syklistene har smilt og ledd, og snakka litt sammen, selv om de er fra forskjellige lag, og hvis det er for eksempel kun 2 som skal kjempe om målstreken fordi feltet er for langt bak, ønsker de hverandre lykke til.

 

Og det er nok en del gentlemanssporter rundt om, men sykling vil jeg påstå er den klareste av dem alle.

Riktignok, er det ikke alltid de er like hyggelige mot hverandre noen ganger, her om dagen ble vi for eksempel vitne til at Robbie Mcueen stanga Stuart O' Grady, men heldigvis er det ikke så mange slike episoder ;) .

 

Edit: Det må forøvrig sies at jeg synes tempoetappene er kjedelige, er mye mer spennende å se på når det er vanlige løp! Fordi det kan liksom ikke skje noe der, ingen spennende rykk, ingen norsk favoritt osv.

 

Føler forresten for å dra fram gamer.no sin produktoversikt til dette spillet: Pro Cycling Manager 2005

Les omtalen og prøv demoen, det er verdt det, jeg skal kjøpe det spillet snart! Les også denne tråden, da du kan lese spørsmåla jeg hadde og hvilke svar jeg fikk av anmelder.

 

Hvorfor hadde Tor Hushovd en norsk trøye i fjor? Og har han den i år? Har ikke sett så nøye enda...

 

Skulle gjerne vært her og diskutert daglig med dere, men jeg skal reise til Bergen i dag, og der blir jeg uten PC en god stund og vet ikke hvorvidt jeg får vært på nettet.

Får forresten ikke sett i dag....

Edit 2: La ved et bilde fra Thor Hushovd vant i fjor 20.05, og et spørsmål.

 

TSP :)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Hvorfor hadde Tor Hushovd en norsk trøye i fjor? Og har han den i år? Har ikke sett så nøye enda...

Grunnen er at i fjor ble han Norgesmester, og fikk da æren av å sykle med den norske mesterskapstrøyen, som indikerer av du er norgesmester..

 

Når det gjaldt det at han syklet med den i går, var det fordi han er tempomester, visstnok... Sykler da kun med denne på tempoetapper, siden han ikke vant NM i år...

Lenke til kommentar
Hvorfor hadde Tor Hushovd en norsk trøye i fjor? Og har han den i år? Har ikke sett så nøye enda...

Grunnen er at i fjor ble han Norgesmester, og fikk da æren av å sykle med den norske mesterskapstrøyen, som indikerer av du er norgesmester..

 

Når det gjaldt det at han syklet med den i går, var det fordi han er tempomester, visstnok... Sykler da kun med denne på tempoetapper, siden han ikke vant NM i år...

korrekt, Thor ble ikke norgesmester på fellesstart, men på tempo. Det betyr at han bare kan sykle med den norske trøyen på tempo etapper... ;)

Lenke til kommentar
Det jeg i fjor ble ovverrasket over når det gjaldt denne sporten, er hvor rettferdige og greie mange av syklistene er ovenfor hverandre. Husker for eksempel i fjor, da det var en eller annen proff franskmann tror jeg. Han sykla fra feltet og feltet lå helt i ro... Hvorfor? Jo han ville treffe sin kone og barn, når de kjørte forbi landsbyen hans. Andre episoder er for eksempel når en syklist har fått problemer på grunn av en dum tilskuer. De stopper opp. Jeg har også flere ganger sett at noen av syklistene har smilt og ledd, og snakka litt sammen, selv om de er fra forskjellige lag, og hvis det er for eksempel kun 2 som skal kjempe om målstreken fordi feltet er for langt bak, ønsker de hverandre lykke til.

 

Og det er nok en del gentlemanssporter rundt om, men sykling vil jeg påstå er den klareste av dem alle.

Sykling er en ganske real sport, med mange flott uskrevne regler. Men kanskje ikke gentlemannsport nr. 1.

  • -Hvis en rytter stikker fra hovedfeltet mitt i en etappe kjører hovedfeltet lett inn denne rytteren. LETT
  • -Grunnen til at de har stoppet opp kan være mange, f.eks 2 stk anses som mer enn dobbelt så sterke som en rytter alene, dvs de er avhengig av hverandre for å ta igjen\holde unna. Har rytteren med den gule trøya uhell er det uskreven regel at hovedfeltet ikke kjører så sant det ikke er mot slutten, o.s.v
  • -Mange av rytterene har vært på lag sammen og er kompiser med andre ryttere på andre lag. Det er som fotball også, kjenner du en fyr så er du allright med ham

Endret av dub
Lenke til kommentar

Dere, naa maa dere oppdatere meg paa hvordan det har gaatt med Thor i det siste, er paa kreta og har ikke tilgang til noen kanal med tour'en paa. Naa har de vel begynt seg opp i fjellene? Gidder noen aa bare ta en kort oppsummering fra etappene som har vaert siden fredag?

 

 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Dere, naa maa dere oppdatere meg paa hvordan det har gaatt med Thor i det siste.

 

Hjemmesiden til touren, her finner du alt du vil.

 

Og til dagens etappe. Armstrong er det bare å bøye seg i støvet for, knuser jo sine verste konkurrenter. Er jo bare Basso som nesten holdt følge. Største skuffelsen må jo være Iban Mayo, han slapp jo nesten på flatmark :no: Vel i år så her jeg i hvertfall ikke satt penger på at han skal vinne :p

 

Nok en gang viser Ullrich at han ikke kan slå Armstrong, folk klager på at han og T-mobil ikke angriper. I dag ser vi hvorfor, de er rett og slett ikke sterke nok. Selv om de er 3 mann.

 

Gleder meg til i morgen, da blir det moro. Et første kategori fjell og to utenfor kategori. Col de la Madeleine, Col du Télégraphe og Col du Galibier på hele 2650 meter. Ser for meg et par timer foran tv'en i morgen :yes:

Lenke til kommentar

Michael Rasmussen imponerer stadig. Holdt bra følge med teten opp til toppen, og så ikke sliten ut engang. Hadde vært moro om den danske fjellapen kom på pallen i Paris.

 

Ellers er jeg ikke videre imponert over Team Mobile. Alle 3 "lagkapteinene" sprakk så det holdt. De skal få det tøft på neste fjelletappe.

 

Sammenlagtseiern kommer til å stå mellom Armstrong og Basso. De andre er rett og slett hekta av.

 

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Ser for meg en pall når vi kommer til Paris som inneholder Armstrong i gult. Basso på andre. Michael Rasmussen og Alejandro Valverde som gjør opp om tredje. De to overrasket meget bra i går. Rasmussen viste jeg var bra i fjell, trodde bare ikke at han skulle være så bra i beina etter dagen før.

Valverde har jeg hørt skal være god allround, men så langt i touren så har det liksom stort sett vært snakk om at han kanskje skal hevde seg i spurten. Så går han bort og vinner den nest tøffeste fjelletappen wow...

 

Kommer bare ann på den siste tempoen hvor høyt opp i sammendraget de skal plassere seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Så går han bort og vinner den nest tøffeste fjelletappen wow...

Jeg vil heller si at han fikk seiere av Armstrong. Regner med at Lance hadde knust ham i spurten hvis han hadde villet.

Lenke til kommentar
Så går han bort og vinner den nest tøffeste fjelletappen wow...

Jeg vil heller si at han fikk seiere av Armstrong. Regner med at Lance hadde knust ham i spurten hvis han hadde villet.

Helt enig, om Lance virkelig ville ha den seieren så kunne han tatt den. Men det var tydligvis noe Valverde hadde gjort for Lance som gjorde at Lance ga han seieren.

 

De pleier vanligvis å være slik i sykkelsporten, om en syklist hjelper en annen på et eller annet tidspunkt, kan det godt skje at den andre syklisten lar den andre få noe.

 

Var det ikke Valverdes første Tour eller noe slikt da? Hans første etappeseier i allefall? Sikkert derfor han fikk den av Lance.

 

Pga slikt er sykling veldig morsomt å se, veldig 'gentleman sport'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...