Gå til innhold

Remote Control(Admin) ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda det er fult mulig.

 

På serveren: Høyreklikk på min datamaskin og velg egenskaper. Gå på flappen som heter ekstern, remote eller ett eller annet. Der akriverer du "tilat brukere å koble til denne datamaskinen eksternt.

 

På PC: I Windows XP har du ett innebygget program som heter Microsoft Terminal server client. Trykk start->kjør og skriv inn: mstsc --tykk enter.

Programmet starter opp. Skirv inn IP-adressen til serveren og whooops.. du er inne :)

Lenke til kommentar

Det funker vel bare hvis dataene er på samme nettverk? Jeg ville hatt et program som gjorde at hvis en kjørte programmet eller noe så kunne jeg komme inn på pcen. Fordi jeg har nemelig ikke lovt av foreldrene mine å ha serveren her hjemme 24/7... Så en venn sa han kunne ha den. Men da kan jeg jo ikke styre den? Så et program som lot meg gjøre det.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan du fjernstyre den selv om den er et annet sted. Du må bare forwarde porter, så skal det gå fint :) .

Men krypteringen som brukes stinker, så dersom skal gjøre dette bør (jeg er fristet til å si skal) du kjøre dette gjennom en VPN-forbindelse eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Jeg er helt noob her så jeg forstår verken hvordan jeg forwarder porter eller kjører VPN forbindelse.

 

Pcen får internett tilgang via en hub i huset. :p

I så fall vil jeg anbefale at du finner en som kan det til å sette opp løsningen dersom du vil ha det tilgjengelig utenfra (når du ikke er hjemme). Hvis ikke er det fare for at noen ser alt du foretar deg, eller enda verre tar kontroll over PCen din.

Lenke til kommentar
Hvordan kjører man VPN forbindelse?

Du har typsik programvare, som for eksempel Microsoft RRAS og Microsoft ISA Server, eller en router som støtter å stå som "VPN Server" (Jeg er ikke sikker på terminologien på hardwareboksene). Oppsettet av dette er ikke vanskelig hvis du har en oppskrift, men både RRAS og ISA krever en Windows Server. Jeg føler ikke at jeg har god nok kontroll på dette til å guide deg/andre gjennom et oppsett.

 

Når så denne VPN serveren er satt opp, er det en smal sak å sette opp klienten.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Ja du kan det, men da kan du ikke bruke servern til noe særlig annet fornuftig.

Eh, jo det kan du. Det er f eks standardoppsett på SBS. Serveren kan like fullt stå som fil/print/exchange/web og hva-det-måtte-være. Personlig ville jeg dog ikke brukt den som klientmaskin også.

Lenke til kommentar

Kamus:

Å sei at boksen ikkje kan brukast til noko anna fornuftig om ein køyrer ISA på den er vel ikkje heilt sant.

Eg har (i testmiljø) køyrd ein DC (med AD, DNS og DHCP) som ISA. Det fungerte greit, det vart berre litt verre å konfigurere det heile.

 

Det er langt ifrå ei anbefalt løysing, men den fungerer greit.

 

VPN er forresten ikkje så altfor vanskelege å setje opp på ein ISA2004, då det er svært gode guider (hjelpfunksjonen) med der..

 

edit:

Du kom meg i forkjøpet, roac.

 

Men det eg skulle sei.. Er det ikkje litt overkill for Neogen å ha ein ISA i front? Er det ikkje enklare måtar å gjere dette på?

Dessutan er det litt kjipt for han å måtte reinstallere ei gong kvar fjerde månad pga. trial-tida? Eg hadde iallefall gått lei.

 

Korleis er moglegheita for å setje opp ein Linux-boks i front, f.eks. CC? Er det mogleg å køyre VPN inn til den?

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med dere i å bruke den som noe annet går veldig bra, men jeg vil ikke anbefale det. Det er også en av grunnene at jeg ikke vill ha kjøpt SBS med ISA.

FW bør stå for seg selv, men det er kun min mening, men som sagt dere har helt rett i at den kan brukes til flere ting, ingen tvil om det.

Skulle ha formulert meg på en helt annen måte :blush:

Lenke til kommentar
Men det eg skulle sei.. Er det ikkje litt overkill for Neogen å ha ein ISA i front? Er det ikkje enklare måtar å gjere dette på?

Dessutan er det litt kjipt for han å måtte reinstallere ei gong kvar fjerde månad pga. trial-tida? Eg hadde iallefall gått lei.

ISA er nok overkill ja, men RRAS fungerer jo også fint, selv om det ikke er like lett å sette opp. Nå ville jeg heller ikke satt ISA i Front, men snarere som den andre brannmuren på vei inn, siden en enkel hardwarefirewall (f eks den innebygget i en brendbåndsrouter) da filtrerer bort det meste av uønskede forbindelser.

 

Det var forresten en glede å komme deg i forkjøpet.

 

Og, om det ikke er en anbefalt løsning (i større miljøer), så kan det godt forsvares i mindre nettverk (hjemme/småbedrifter) å kjøre alt på en PC.

Lenke til kommentar
Men det eg skulle sei.. Er det ikkje litt overkill for Neogen å ha ein ISA i front? Er det ikkje enklare måtar å gjere dette på?

Dessutan er det litt kjipt for han å måtte reinstallere ei gong kvar fjerde månad pga. trial-tida? Eg hadde iallefall gått lei.

ISA er nok overkill ja, men RRAS fungerer jo også fint, selv om det ikke er like lett å sette opp. Nå ville jeg heller ikke satt ISA i Front, men snarere som den andre brannmuren på vei inn, siden en enkel hardwarefirewall (f eks den innebygget i en brendbåndsrouter) da filtrerer bort det meste av uønskede forbindelser.

 

Det var forresten en glede å komme deg i forkjøpet.

 

Og, om det ikke er en anbefalt løsning (i større miljøer), så kan det godt forsvares i mindre nettverk (hjemme/småbedrifter) å kjøre alt på en PC.

Jeg er litt delt i synet roac, fordi jeg mener at FW bør være egne separate bokser vekk i fra alt som har med andre servere å gjøre, selv om det er i en liten bedrift.

Men når sant skal sies så er jeg beskyldt for å være litt sikkerhetsfrik oxo da....

Lenke til kommentar

.. og kor tid vart det negativt å være ein sikkerheitsfrik?

 

Eg er heilt eining med deg på det punktet om at ein firewall eller tilsvarande løysing bør være stand-alone. Meld iallefall ikkje ISA-servaren inn i domenet om den skal stå som front-end servar. Skal ein begrense enkelt-brukarars tilgang med den bør ein gjere setje den opp som ein RADIUS-klient, og med ein IAS på DC.

 

Men tilbake til topic..

Neogen:

Blås i det me har sagt om ISA-servar (for all del: Det er ein gøyal sak. Du kan om du vil.), og bruk noko litt "lettare". Det veit andre meir om enn meg. Forhøyr deg litt om CC om du har ein ekstra boks ståande..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...