Gå til innhold

En liten test av IBM X40


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ville bare si litt om mine første dager med denne pcen, som jeg kjøpte fra USA.

 

Jeg kan starte med utseendet og design; pcen er langt fra den peneste, noe IBM's pcer kanskje ikke er kjent for å være (synspunkter på dette utsagnet er meget varierende, men man kan si at pcen ikke akkurat retter seg mot de moteglade)? Den kommer i svart finish, hvorav toppen er laget i et delvis glitrende materiale. Dette virker mye finere og mer holdbart enn "vanlig materiale", men har en tendens til å vise frem fingermerker og "fettflekker" ganske tydelig. Ellers er pcen laget i svart magnesium, og den virker temmelig solid.

Som sagt er ikke pcen så veldig pen, men dette kompenserer den med ved at den er så liten. Med extended 8 cells batteri, som har dobbelt så god kapasitet som standardbatteriet, veier den omlag 1,5 kilo, noe som er veldig lite for en bærbar. Med standard batteri veier den 1,2 kg.

 

Skjermen er veldig klar, og er veldig lyssterk, dersom man ønsker det. Jeg velger selv å kjore med laveste lysstyrke, så batteriet holder lenger(for øvrig kan det holde opptil 7 timer). I motsetning til eldre X-modeller, har denne pcen utnyttet skjermplassen, slik at skjermen nesten går helt ut i kantene.

 

Tastaturet er noe endret i forhold til andre pcer, blandt annet er det mye mindre. IBM har valgt aa kutte ut windows-tasten paa denne modellen, for å spare plass, noe som egentlig er ganske greit (Man har jo Ctrl + Esc). bortsett fra å være et vanlig tastatur, har pcen et par funksjonsknapper, som gjør at man kan regulere lyd, og at man kan "mute" lyden. den har også en knapp som heter "Access IBM". Ellers finnes det et par funksjonsknapper, slik som å "hibernate" pcen osv. Disse brukes som kjent ved at man holder inne en FN-knapp. Det er også verdt å nevne at denne pcen ikke har "touchscreen" mus eller hva det heter, men heller en eldre vanlig liten "knott" i midten av tastaturet. Over tastaturet er det noen små lys som viser ting som nettverksaktivitet, batteri osv.

 

Så til selve softwaren, og ytelsen: pcen kommer med XP ferdig installert, dersom man bestiller det. Jeg har imidlertid valgt aa formatere HDen, og å legge inn Windows på nytt. Dette fordi at IBM "stjeler" en god del diskplass til å kunne opprette Windows på nytt, dersom noe skulle gå galt.

 

Har kun hatt pcen i noen dager, men har testet den ut til vanlig kontorbruk, noe den virker bra til(dette er den også ment til). Jeg kjører som nevnt pcen med batteriinstillinger som gir lavest mulig ytelse for å spare strøm, men allikevel går alt helt "smooth". Pcen er også veldig støyfri, noe som er behagelig med tanke på at jeg bruker den mye til underholdning i form av nettsurfing.

 

Dette er vel min umiddelbare reaksjon til denne pcen - den er helt klart verdt de 12 000 jeg gav for den(rundt 1800 dollar), + 1300 kr i norsk tastatur.

 

Her er for øvrig de specsene jeg kommer på i farten:

 

1,5 Ghz Intel Pentium M Prosessor

512 MB ram

Omlag 40 GB harddisk

 

Kan som sagt anbefale pcen på det varmeste, og hvis noen lurer på noe, bare spør!

 

 

EDIT: Noen endringer, bilder kommer! :)

Endret av hdanielsen64
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg kan starte med utseendet og design; pcen er langt fra den peneste, noe IBM kanskje er kjent for aa vaere?

 

Tja, her er det mye smak og behag inne i bildet. Jeg synes x40-en min er pen (og har fått en god del kommentarer om det fra folk som er enige med meg) :)

 

Den kommer i svart finish, hvorav toppen er laget i et delvis glitrende materiale. Dette virker mye finere og mer holdbart enn "vanlig plast", men har en tendens til aa vise frem fingermerker og "fettflekker" ganske tydelig. Ellers er pcen laget i svart plast, og den virker temmelig solid.

 

Kabinettet er i magnesium, ikke plast, og det er veldig fint og solid.

 

- tfheen

Lenke til kommentar
Tastaturet er noe endret i forhold til andre pcer, blandt annet er det mye mindre.

Ser at de har kuttet ut de norske tastene også? ;)

IBM har valgt aa kutte ut windows-tasten paa denne modelle, for aa spare plass, noe som egentlig er ganske greit.

Windows tastene bruker jeg hele tiden (kjekke snarveier når man er vant med dem).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
Jeg vet det er lenge siden testen, men vi har en slik på jobben og der har minst harddisken tatt kvelden og vi har nå funnet ut at det ikke går an å få fatt i ny harddisk. Det må jeg si er ganske skuffende :thumbdown:

8160487[/snapback]

 

Bruker ikke disse maskinene standard 1,8" disker? Burde være mulig å finne disse hos flere nettbutikker. I det minste burde det være mulig å få tak i de gjennom IBM/Lenovo.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...