Gå til innhold

Stillegående, kjapt, og påliteli 939 hk..


Anbefalte innlegg

Noen so savner et 939hk, som har "allt"? Jeg savner ihvertfall et! Jeg synes det er altfor lite utvalg egentli.. :roll:

 

Jeg kan f.eks. gi 1 (2 :p ) peikepinn på ting jeg ville hatt med i et slikt "alt-i-ett-hk":

 

- Støysvakt, helst vifteløst.. (løsninger som blir nedkjølt av cpu-kjøler kanskje?)

nokså lei av alle dei småviftene som hk-produsentene hiver på hk'et! Enten so bråker det, eller so kjøler ikke det. Grunnen til den hyppige bruken er helt sikkert at en skal få plass til 2 stk. skjermkort (SLI), likevell unødvendi. Ser at asus har komt med ei løsning (rettelse: abit også.).

 

- Jeg har likevell lyst på et par vanlige pci-slot'a, so hvorfor ikke drite i PCI Express x1/x6/x8 for en gangs skyld og satse litt på dei vanlige brukerene som bruker kun PCI Express x16 og pci-slot'a! Mange so har utvidelses-kort/ekstra-kort liggende som ikke får plass på evt. nye kort.. :mad:

 

kunne holdt på mykje lenger å skreve, men det holder for no.

 

Noken so er uenig i det som verte skrive, so kommenter å grunngi hvorfor ;) !

Jeg vil ha tanker om tema! kanskje nye ideer dukker opp..

 

:edit: skriveleifer

Endret av [NO]Eagle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen ting å være uenig i av det du skriver, man har forskjellige behov. Sikkert mange som ønsker seg masse gammeldagse PCI-slots, men nå begynner endelig Pci-e å røre litt på seg. Bør ikke ta alt for lang tid nå før Adaptech er ute med firewire og scsi-kontrollere for Pci-e x1 og x4, dvs for desktop PCer. Intel er nå ute med noen kort for servermarkedet (RAID for pci-e x8). Håper det går fortere med utviklinga fremover, når PCI tok over etter ISA skjedde ting fort nok når det først tok av, satt liksom plutselig med ledige ISA og ingen ledige PCI og umulig å kjøpe nye ISA-kort.

Selv vil jeg helst slippe å bli sittende med bare PCI om noen år, vet aldri på forhånd hvor lenge man kan bli sittende med samme HK.

Støtter mortenK-anbefalingen.

Lenke til kommentar
Du får kjøpe deg dette kortet. Eller synes du det også mangler noe?   :)

Likte dette :thumbup: , kanskje litt misfornødge med måten IDE'ane sto.. men hey!.. det er å pirke!.. ;)

 

Likte svaret til "th-3", ga meg noke å tenke på.. har ikke selv vore borti ISA noke mykje, har det i gamle pcen som er veldig lite brukt no ja!

 

:edit: leif..

Endret av [NO]Eagle
Lenke til kommentar
Dette hovedkortet har også det som trengs og ikke chipsett vifte. Nforce 4 basert.

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5202

 

Grei pris også.

Det med ser bra ut, anna enn at chipset-kjøleren er på en sann måte at den ikke verte nedkjølt av "bevegende" luft. + den ser puslete ut! :p

 

noke anna so på en måte irriterer meg litt, er at ram'en ikke har enkel kjøling på noken andre enn Abit sine "Fatal1ty"-kort ( noke som er en nokså bråkete løsning!, jeg er ikke happy over støy).. :whistle:

 

hadde hk-produsentene kunne ha funne ut noke genialt på dette, som både kjøler og er stillegående, so hadde det vert topp.. det hadde slått an rett å slett.. trur jeg da! :cool:

Lenke til kommentar

IDE-plasseringer er elendig på mange kort, tragisk! Men den ser ser grei nok, ut for mitt kabinett, kan liksom få kablene litt unna hovedkortet med en gang, så de er mest mulig ute av syne.

Syns IDE-kontakter skal sitte lengst mulig oppe på kortene, vil helst slippe å tre de svære fæle kablene gjennom hele kassa. Og hvorfor har mange nye kort floppy-kontaken lengre opp enn IDE-portene nå som vi snart ikke trenger dem til harddisk lenger. Dårlig at IDE-kabel til brenneren må krysse floppy-kabelen, siden ekstremt få vil montere floppyen høyere i kassa enn dvd-brennern. Blir unødvendig rot når man ikke har IDE-disker likevel.

 

Neste HKet mitt blir det kun en IDE-kontakt på, men gjett om ikke også det kortet som har 8 Sata og 1 IDE likevel har floppykontakten lengst opp... :(

Lenke til kommentar
Eagle,26/06/2005 : 21:30] Det med ser bra ut, anna enn at chipset-kjøleren er på en sann måte at den ikke verte nedkjølt av "bevegende" luft. + den ser puslete ut!

Husk hvordan PCen opprinnelig var tenkt å kjøle seg ned. Lufta skulle komme inn der, i framkant av kabinettet, bevege seg over kjølern og liksom svinge seg videre opp på kortet (og over der hvor CPU'en som regel står idag) og ut gjennom psu. Dette var av tidligere tiders PC-produsenter tenkt å skulle være likt for både tower og desktop-kasser.

 

Den gangen stod CPU der i nedre fremkant av kabinettet og minnet sto typisk der hvor CPU står nå. Det var godt tenkt, siden man da fikk den kaldeste intrekkslufta rett til CPU og videre luftstrøm gikk over minnet, og DET må da sies å være et forglemt kapittel i moderne PCer. Det har du allerede nevnt selv å, så det er nok en ting flere bekymrer seg over. Dessuten har IDE og Floppykabler lett for å lage rot der hvor minnet er plassert, for så å ytterligere redusere kjølingen.

 

Edit 1:

Eagle]

kunne holdt på mykje lenger å skreve, men det holder for no.

 

Kult om du hadde skrevet flere av tingene du har på lur, tydelig at du har tenkt grundig på mye slikt og har sikkert noe bra på lager!

Endret av th-3
Lenke til kommentar

th-3.. Har no et alternativ med "SATA-til-IDE"-adapter da.. so kanskje berre droppe IDE? utgått på dato! Samme gjelder Floppy, jeg personlig bruker kun pålitelig usb-floppy! mykje bedre, ihvertfall i mine øyne!

ka med dei irriterande småkablane til knapper & lys framme på kabinette da!

 

Enig med at designen på hk'a kunne ha vore litt annerledes!

Lenke til kommentar

Jauda, har pr idag kobla DVD-brenneren på et slikt sata->ide adapter. Er nesten like ille likevel, siden Sata-kontaktene står langt nede på korta, og der må de jo være også for å få enkel harddisktilgang.

Beste løsning er rundkabler til både floppy og IDE.

 

Fint hvis man klarer seg helt uten floppy men det der med WindowsXp og manglende Sata-drivere under innstallasjonen gjør at det fortsatt er greit å ha en.

Lenke til kommentar
Fint hvis man klarer seg helt uten floppy men det der med WindowsXp og manglende Sata-drivere under innstallasjonen gjør at det fortsatt er greit å ha en.

trur det skal gå bra med usb-floppy for det.. det er det settings i biosen som tilsier det ihvertfall på mitt A7N8X-E Deluxe.. trur jeg, ganske so sikker ja.. :hmm:

 

:edit:

 

samme med usb-minnepenn, funker for det samma.. viss du har driverene der, trur jeg det går bra.. :yes:

Endret av [NO]Eagle
Lenke til kommentar
Eagle,26/06/2005 : 21:30] Det med ser bra ut, anna enn at chipset-kjøleren er på en sann måte at den ikke verte nedkjølt av "bevegende" luft. + den ser puslete ut!

Husk hvordan PCen opprinnelig var tenkt å kjøle seg ned. Lufta skulle komme inn der, i framkant av kabinettet, bevege seg over kjølern og liksom svinge seg videre opp på kortet (og over der hvor CPU'en som regel står idag) og ut gjennom psu. Dette var av tidligere tiders PC-produsenter tenkt å skulle være likt for både tower og desktop-kasser.

 

Den gangen stod CPU der i nedre fremkant av kabinettet og minnet sto typisk der hvor CPU står nå. Det var godt tenkt, siden man da fikk den kaldeste intrekkslufta rett til CPU og videre luftstrøm gikk over minnet, og DET må da sies å være et forglemt kapittel i moderne PCer. Det har du allerede nevnt selv å, så det er nok en ting flere bekymrer seg over. Dessuten har IDE og Floppykabler lett for å lage rot der hvor minnet er plassert, for så å ytterligere redusere kjølingen.

 

Edit 1:

Eagle]

kunne holdt på mykje lenger å skreve, men det holder for no.

 

Kult om du hadde skrevet flere av tingene du har på lur, tydelig at du har tenkt grundig på mye slikt og har sikkert noe bra på lager!

Interessangt.. visste ikke det me at cpuen sto nede, framme før.. :p det med luftstrømmer og varmluft å slikt er veldi forskjellig frå kvart kabinett, men jeg liker nye (gamle) artige forsøk. Men det er litt "kjedelig" at alle kort skal se likedan ut lissom.

 

molex-kontaktene på hk'et beregnet på kabinettvifter e.l., somme produsenter har løsninger som er helt hål i hue f.x. det å plassere en under nederste pci-slot!? :roll:

 

strømplasseringer for enten 20 eller 24-pins kontakt på hk, samt 12v P4 kontakta er no helt idiotisk (beklager uttrykket) plassert ved visse tilfelle.. under og til venstre av cpu?! :thumbdown: (tenker litt mot abit) hva skjer? jo, nemlig det at en av di største ledningene i pcen ligger over enten cpuen eller rundt cpu og derfor over rammen! :hrm:

Lenke til kommentar

Det er bra hvis MS støtter usb-penn. Dessverre vil det kreve en ekstra PC for å få over filene, upraktisk hvis det haster. Sjekka kortet jeg skal ha, det er med floppy med SataII-drivere i tillegg til Driver-CD. Hvis det går med usb-penn skulle det også gå med CD, men det gjør det visst ikke nei... Men USB-floppy er greit ja, hadde det på jobb-laptoppen uten å oppleve problem av noe slag hverken i dos eller win2000.

 

De der småkablene i fonten har jeg bare satt strips på, men skal få tak i noen meter kabelordner fra Netshop for å samle dem bedre. Har dessuten usb, firewire og mic/phone i fronten, hvor usb og fw er greie og kobles til nederst på kortet, kablene la seg fint der. Men gigabyte har klart å legge frontpanel audio-connectorn HELT bak langt oppe, helt oppe ved pci-e x16 porten, så den kabeln går tvers over hele hovedkortet, er for kort til å kunne skjules ad omveier. Den sku hett back-panel audio på dette kortet. Dessuten måtte jeg koble til bak-vifta helt fremst på kortet.

Et annet problem mange kjenner seg igjen på er vel lyd-ledninga fra cd-spillern som ofte skal helt nederst på kortet. Kutta ut den jeg.

Lenke til kommentar

hehe.. kabler på kryss å tvers, kjenne meg igjen der ja.

bruker personlig ikke cd-rom til annet enn innstallasjon av winxp (sp2 eng)

holder pent orden på filene på hd'n istedenfor å brenne..

 

er forresten "litt" fed-up på mitt a7n8x-e deluxe hk.. har ødelagt 2 cd-rom'er og 1 dvd-rom.. :( pga. defekt secondary IDE??) (litt off-topic men men)

Lenke til kommentar
Eagle' date='26/06/2005 : 23:04'] det med luftstrømmer og varmluft å slikt er veldi forskjellig frå kvart kabinett

Jeg har simulert gammel-måten å sirkulere lufta på i flere av kabinettene jeg har hatt de siste ca 3 åra. Hadde ikke noe valg på Chieftec'en, det var perforert overalt, var ikke mulig å få inn noe luft fremme som kunne hjelpe harddisken litt. Det ble alt for varmt inni der når lufta bare ble sugd inn bak og gjennom bakre del av sidepanelet. Det var rimelig krise siden jeg ikke hadde kjøpt ekstra vifter sammen med kabinettet. Når alt var tetta ble det atskillig bedre, kunne føle luftstrømmen som gikk inn i forkant selv om PSU-vifta gjorde alt alene, holdt iallfall til jeg fikk kjøpt ei frontvifte.

 

Ang. ATX strømkontakter på hovedkortet, brodern har et Asus socket-A i en Qtec-kasse der strømkontakten stopper DVD-brennern så den stikker ut over 1cm. Han må prioritere først og fremst powerplasseringa når han ser etter nytt HK. Litt vel trange de billige Qtec'ene, egentlig ikke Asus sin feil.

Tror det er meget vanlig at 12v-kontakten sitter bak CPU, har samme på Gigabyten, og blir det på det neste kortet å. Det er vel for å slippe å overføre høy strøm i selve kretskortet over lange distanser.

Lenke til kommentar
Eagle' date='26/06/2005 : 23:22'] er forresten "litt" fed-up på mitt a7n8x-e deluxe hk.. har ødelagt 2 cd-rom'er og 1 dvd-rom..

Er litt vel mye problem med de Asus-korta, er også mulig at det var litt problem med Nvidia chipsets generelt på den tiden. Du finner iallfall masse folk som plages med a7n8 på nettet, sjekk litt om noen har opplevd det samme, det kan finnes en banalt enkel løsning. Du har oppdatert bios sikkert?

Lenke til kommentar

ja.. har forskjellige prosjekt gående med chieftec kabinett jeg også. :p

allt ifrå 0-5 kabinettvifte, med eller uten cpu-"tunnel" fram mot nederste del av kabinette.. allti ute etter mer effekt uten å bruke nevneverdi med pæng!

 

kjenne til et par som har q-tec kabinett, er et slit virker det som.. bra som førstegangs-billi-pc-kabinett, men ikke no annet..

 

PS: husker ikke allt av hva jeg tenkte den natta jeg startet posten.. "vet ikke hvorfor", har vell med helgalivet å gjøre.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...