Gå til innhold

Stillegående, kjapt, og påliteli 939 hk..


Anbefalte innlegg

har ikke hatt bruk for den secondary ide.. har kun 2 hd'er på primary for tiden.. har ikke sett så nøye på hk-bios oppdatering, har egentli null peil på oppdatering av hk-bios.. har styrt mykje med skjermkortbiosa, noke som sikkert er bort imot det samma om jeg ikke tar helt feil?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må forresten nevne at jeg har sett en god del på 939-kort den siste uka, men det blir ikke noe kjøp før langt utpå høsten (skal først ha i955x-kort med PentiumD). Jeg tenker å installere 64-bits Win2003 server på 939'ern, det bør bli mega-bra. Har allerede sjekket litt for å få MS til å sende meg en "ett-års" gratis evalueringsversjon. De klarte iallfall å sende meg en 2003-server tidsbegrenset versjon (32-bit) når den ble lansert, uten at jeg hadde bedt om det, de sendte sikkert ut til alle med MS Server-sertifisertering. Mulig de ikke vil sende hvis jeg spør om det selv, kun uoppfordret kanskje? :) Er på tide med nytt OS, XP begynner å bli litt gammelt.

Lenke til kommentar

jeg har lite kunnskap med Intel! sann det er sagt..

 

 

btw. sida du er innom det, prøvde WinXP x64 på broderns 939.. gjekk ikke bra.. manglende drivere i 64-bit! blei bare trøbbel (trådløst nettverk i huse..).. så det går i vanli XP for tida overallt her i huset..

Lenke til kommentar
Eagle' date='26/06/2005 : 23:52'] har styrt mykje med skjermkortbiosa, noke som sikkert er bort imot det samma om jeg ikke tar helt feil?..

Nja, det blir litt forskjell på det. Bios på HK som liksom inneholder alt det som skal til for å boote maskina osv, inkludert det med å oppdage og initialisere IDE-enheter. Men kanskje du mener skjermkort/agp-port innstillinger i hovedkortets Bios, og da er svaret JA, det er det samme. Samme sted iaffall.

Skjermkorta har sin egen Bios som ikke påvirker resten av PCens hardware.

Lenke til kommentar

Ok, fint å vite. Får håpe det har retta seg betraktelig til nærmere jul. Har ikke fulgt med mye på server-OS de siste åra, men tror da Win2003 Server har vært ute såpass lenge med 64-bit støtte at det bør gå an å finne drivere til det meste.

Leste nylig på MS sine serversider, de skiver feks:

The Windows Server 2003 family supports two different 64-bit architectures. The first is based on Explicitly Parallel Instruction Computing (EPIC), and supports the Intel Itanium processor family. The second is based on 64-bit extensions to the x86 instruction set, and supports the AMD64 platform

 

Den må vi ha! Har iallfall ikke råd til Itanium. Synes jeg så noen priser på ca 40.000 pr stk :) Da er 939 veien å gå for hjemmebruk.

Lenke til kommentar

hehe.. joda, vet hva hk-bios gjør!

det med skj.bios; jeg berre byttet bios på mitt ati 9800SE til 9800XT biosen.. ;)

 

har prøvd å oppdatere.. men såg ikke ut til å vere vellykket dei gangene jeg prøvde, so jeg ga opp *-)

 

siste planer går på at jeg skal ha 939-hk no snart, så bare det holder.. ;)

Lenke til kommentar

Åja, du mente selve flashinga av bios ja. Joda, masse HK som har windows-flashere osv nå, samme med dvd-brennere og det meste det. Du vet vel at før var det et underlig styr og risiko å flashe bios, alt for mange HK hadde helt åpen flash-rom, og det fikk de da merke når Tsjernobyl-viruset slo til :) 80-90% av sikkerhet og forbedringer vi har fått på det området er mer eller mindre en følge av Tsjernobyl, takk til den som laga det. Tenk at det å oppgradere bios i så mange år var en risiko som kunne føre til dau maskin uten særlig håp om å få det opp igjen på under 2 uker... Produsentene gjør ikke mye for å lage ting sikre med mindre de blir skutt på.

Lenke til kommentar

Hjemme-server ja, det har jeg ikke brukt på mange år. Var veldig opptatt av å holde meg oppdatert på slikt før, hadde som regel både Novell og Windows servere stående å putre på soverommet. En og annen linux ble det å. Etterhvert fikk vi så mange servere på jobben at servere ble ikke så kult lenger, snarere en plage, siden vi ikke hadde fast driftspersonell. Siden har jeg ikke hatt servere hjemme. Brukte forresten kun server-versjoner på firma-laptopen min, det var et must siden jeg for det meste programmerte windows services.

 

Den jeg tenker å sette opp i høst kommer til å bli brukt mest som en vanlig desktop PC, men blir sikkert så jeg kjører email og web og SQL og ActiveDirectory osv osv på den. Kan evnt ordne så ressurs-krevende services kan pauses på en enkel måte så den kan drive spill og slikt, ei .bat-fil sku klare seg lenge til det. En av tingene som er kult med server er programmeringsmulighetene i forhold til vanlige windows. Finnes tonnevis av ting å jobbe mot i servere og enormt med utviklingshjelpeverktøy fra både MS selv og andre store software-gutter.

Lenke til kommentar

Du får slenge inn en server på gammel-pcen når du får 939'n hvis du vil lære mer om det, hands-on er det beste for å komme igang med noe nytt. Jeg har det som trengs for å få opp en sak når PentiumD er på plass i løpet av Juli, men tviler på at det blir gjort siden harddisken blir da bare 8.4Gb. Er viktiger med flere disker til dual'n (vil ha Raid-5).

Arti å snakk med deg, (dette burde vært i off-topic) men nå skal jeg se ferdig Andromeda for det soves. Bare 3 episoder igjen å se. Natta.

Lenke til kommentar
kjøp asus a8n sli premium du...

Hvordan høres dette kortet ut egentlig...og da tenker jeg ikke på støynivå...

Har vært lite ute av det å bygge pc et par år, så det er kommet en del nytt for meg nå...

Hører om S-ATA, SATA, SATA1, SATA I, SATA2, SATA II...

 

Asus A8N SLI PREMIUM http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310299

 

På produktsidene står det SATA 3Gb/s... Er dette det samme som S-ATA2 eller SATA2 f.eks.?

Lenke til kommentar

Sata2 er ca 3Gb/s ja, men det er langt mer vanlig å skrive 300MB/s, ser ut som Asus her har oversatt det for å sammenligne med nettverkshastigheter. Bindestrek og 1, 2 I og II slikt er bare forskjellige måter å skrive det på. Ser ofte slik som det står om dette HKet hos Komplett, Sata-150 for Sata1 og likedan Sata-300 for Sata2.

 

Kortet har bra specs det, masse raid-muligheter og nok porter for det meste. Mangler 1394b (Firewire800) da, det blir mer og mer vanlig på eksterne harddisker, gir brukbart med ytelsesøkning.

Lenke til kommentar
Mangler 1394b (Firewire800) da, det blir mer og mer vanlig på eksterne harddisker, gir brukbart med ytelsesøkning.

Ok...takk :yes:

 

Med slik firewire...kan det kjøpes som eksternt kort og settes i pci-slot eller noe slik?

Ikke at jeg har så voldsomt mye bruk for dette, men om jeg nå engang skulle få bruk for dette?

Samme spørsmål går vel for bluetooth...

Lenke til kommentar
Mangler 1394b (Firewire800) da, det blir mer og mer vanlig på eksterne harddisker, gir brukbart med ytelsesøkning.

Ok...takk :yes:

 

Med slik firewire...kan det kjøpes som eksternt kort og settes i pci-slot eller noe slik?

Ikke at jeg har så voldsomt mye bruk for dette, men om jeg nå engang skulle få bruk for dette?

Samme spørsmål går vel for bluetooth...

Ok...never mind...fant det ut selv...selger masse slike ting på komplett.no...så da antar jeg at det ikke er noe problem om det skulle bli et tema i framtiden... :thumbup:

 

Firewire selges som pci-kort og bluetooth selges som usb-adaptere...nada problemas...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...