Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ikke værst, lurer på hva de får når de overklokker korta.

Det var vel i overklokket tilstand

Henger meg på samme teori.

Fant ikke noen resultat på futuremark så jeg tror følgende setning er litt feil.

It is to be noted that the videocards are unmodified and stock except for the cooling.
Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
It is to be noted that the videocards are unmodified and stock except for the cooling.

Med det mener de bare at kortene ikke er loddet om og alt kjøres på standard spenninger.

Resultatene kommer ikke på Futuremark sine sider før det kommer WHQL-verifiserte drivere til GTX-kortene.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Ok, nå har jeg sikkert bare sett på specs fra Tech specs@ Nvidia.com uten å tenke på hva RAMDAC egentlig er(Forklare Simen1 ?).

Først: RAMDAC har ingenting å gjøre med ytelse i 3D å gjøre.

 

RAMDAC (RAM - Digital to Analog Converter) er en brikke som gjør det digitale signalet som kommer ut fra GPUen analogt. Hastigheten på RAMDAC bestemmer hvor høye oppløsninger man kan kjøre (i både 2D og 3D). Etter RAMCACen er det flere trinn med motstander og kondensatorer som fungerer som "filtere". Disse har som oppgave å glatte det analoge signalet. Jo flere trinn med motstandar og kondensatorer jo bedre bildekvalitet blir det i både 2D og 3D. Hvis filteret er dårlig (2-3 trinn) og RAMDAC'en kjøres opp til max (f.eks et 5-6 år gammelt skjermkort med 300MHz RAMDAC som man kjører på 1600x1200 i 100Hz) så kan man se "striper" over skjermen og skyggeeffekter ved store konstrastoverganger.

 

Så og si alle skjermkort som har vært solgt de siste 2-3 årene har 400MHz RAMDAC og ganske bra filtere. Dette er ikke noe man normalt behøver å tenke på. (Hvis du ikke har en ekstrem CRT-skjerm og vil kjøre 1920x1200 eller 2048x1536 på den, f.eks til grafisk bruk)

 

Man kan regne ut hvor rask RAMDAC'en minst må være for at skjermkortet skal kunne presentere en gitt oppløsning slik: Oppløsning vertikalt * oppløsning horisontalt * oppfriskingsrate + noen prosent for overhead til synkronisering. F.eks 1600 * 1200 * 100 + litt = 192MHz + litt = ca 200MHz.

 

Den oppgaven som forkortelsen "RAM" har i RAMDAC er som det høres ut som. Det er et minne (noen få MB), eller rettere sagt to minnbanker, som holder på to "screenshots": Det bildet som tegnes opp på skjermen for øyeblikket (som leses fra minnet), og neste skjermbilde (det som sendes fra GPUen og som skrives til RAMDACen). Når ett skjermbilde er tegnet opp så bytter de to minnebankene på å være den som skrives til og den som leses fra.

 

Edit: Random Access Memory Digital-to-Analog Converter

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...