Gå til innhold

Erfaringer ved å anbefale folk linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ansettelse eller innleie av Linuxfolk er meget dyrt, det eneste jeg kunne sett på som en mulig Linuxmaskin i et Windowsmiljø er firewall.

Ehm... Men kan ikkje ei linuxmaskin brukast som f.eks webserver, filserver, jabber IM server, server til tynnklient løsningar, printserver, mailserver, ftpserver, virus beskyttelse som ikkje får virus, tallknuser, kiosk maskiner for netttilgang eller desktopmaskiner kobla til windows server? Eg trudde det, men kan ta feil

Greit nok at det er dyrare med linux personale, men dei har då muligheit til å jobbe med eit større antal maskiner enn windows brukerane har, du slepp å reinstallere maskiner en gang i veka grunna virus og malware/adware lagt inn av dine eigne brukarar.

Skrevet (endret)

krisealv:

Et nettverk med Windowsmaskiner må ikke reinstalleres hver uke grunnet malware eller spyware, Active Directory og Local Security Policy sikrer nettverk basert på Windows Server og gir minimale rettigheter til brukerne som igjen tilsier at folk som får mail ikke kan installere virus som må til med adminrettigheter og malware/spyware som ikke kan installeres via IE grunnet mangel av rettigheter.

Mye av dette har med administratorens kunnskap og hvor flink vedkommende har vært å sikre nettverket. Personale blir ofte briefet på hva dem skal og ikke skal gjøre på en PC og dermed gjør de ikke hva som helst.

Linuxservere av alle slag krever kunnskap, Windows også, men poenget er at bedrifter som har Windowsmiljø og plages er et dårlig administrert miljø og en brannmurserver med Linux er bedre enn å konvertere alt til Linux.

Endret av Basus
Skrevet

Det som er kjempebra med Linux er at det kan brukes til alt, jeg sier ikke noe imot det, det eneste jeg har sagt er at det er forskjellige muligheter for bedrifter som konverterer eller starter opp angående sine maskiner.

Skrevet (endret)

Maskiner som blir brukt på høgskular o.l. haret stort antall brukerar kvar dag, og innen kort tid er dei så nedlessa at det blir lagt inn nye bilder på disken. Sjølvsagt gjeld dette ikkje tilnærma alle, men på maskiner med stor trafikk er Linux eit greit alternativ til window med begrensa tilgang. Pris kjemvel inn i biletet her.

en annen ting er vel explots, som er meir utbredt på windows. Du treng ikkje administrator rettigheiter for å få eit virus eller en cracker på maskina di, og honeynet project er vel eit bevis på at windows er meir sårbart for slike ting.

(greit, eg er kanskje ikkje den som har mest peiling, og det kan vere at eg nettopp hadde eit litt blondt øyeblikk, men eg treng ikkje uroe meg så voldsomt over slike ting, eg køyrer ikkje windows)

Endret av krisealv
Skrevet

En ting er å få virus inn på maskinen, men det er en annen ting om viruset ikke får kjørt seg gjennom et program eller register pga. mangel av rettigheter, av virusfila ligger der har ingenting å si.

Windows Server har ikke noe problem med skalering, de klarer godt 5000 maskiner eller mer om det skulle gjelde, men det kreves god planlegging, gjennomføring og generell administrasjonspraksis i ettertid. IT-folk på skoler er som ofte sløve og bryr seg ikke så mye eller de er rett og slett blitt dårlig opplært eller henger ikke med som de burde.

Har aldri vært redd for exploits eller noe som helst, jeg er kanskje ikke noen person å bli angrepet, men det er nu som så. Administratoren eller administratorene har ansvaret for å lage en god løsning på nettverk uansett om det skulle være en bedrift eller ikke.

Kvotebehandling er en fin ting som går under Local Policy (unnskyld at jeg blander engelsk og norske "terms", det er seint..) og da får de beskjed at de ikke har mer plass etter xxx(x) MB. Maskiner på skoler skal brukes til utdanning og ikke personlige ting og dermed er det bare å begrense hvor mye plass der har lov å bruke.

Skrevet

Å få folk til å konvertere til linux er ikke alltid like vanskelig. De letteste ofrene er de med minst kunnskap. Mitt inntrykk er at utrolig mange PC'er er så skakkkjørt at de knapt booter. Spyware/adware, virus, tusen prosesser, fragmentert hd, you name it.

Hvordan få dem til å konvertere? Enkelt: lyg og bedra (hvorfor skal vi være så fordømt moralske hele tiden). Fortell dem at MS er noe dritt og ingenting kan gjøres for å bedre det, og at alt de trenger er et nytt OS som er sinnsykt mye bedre (ikke gi dem noen hint om å reinnstallere windows eller andre gode råd). Så innstallerer du linux, og vips funker PC'en igjen. Vel, egentlig var jo ikke det så mye løgn likevel..

Alt unntatt gamere er kandidater.

Bedrifter er en annen sak, det kan være veldig tung materie, og med god grunn, mange av grunnene er allerede belyst. Kjemper mitt eget lille slag på den arenaen, og noen seire har det blitt, skjønt mine motiver er langt fra ideologiske, de er meget praktiske.

Skrevet

Skjønner deg meget godt Del, men det er ikke alltid like enkelt, det kan være enkelt hvis det er en pc som bare mor og far bruker, men hvis dem har småbarn er det ikke like enkelt pga. de bruker å kjøpe spill og hvis dem ikke får installert dem så er helvete løs.

Jeg har ikke noe problem å anbefale og fikse Linux til dem som bruker pcen til noe mer fornuftig enn befolkningen generelt. :thumbup:

Skrevet

jeg hadde en venn som prøvde å hjelpe en venninne med en laptop. han hadde reinstallert xp flere ganger, men det hjalp ikke. jeg er ikke helt sikker på nøyaktig HVA de slet med, men han er kompetent nok. tror det var harddiskproblemer

anyway. han kom til meg, og jeg tenkte jeg ikke gadd å prøve noe han hadde prøv før (reinstall), så jeg slengte inn warty (hoary likte ikke skjermkortet eller noe). den har funket topp i nesten et halvt år nå, så det løste problemet. det er ofte litt småsyting: "kan ikke spille videoer gjennom nettverket!" og sånt, men jeg ssh'er inn og slenger inn totem-gstream (eller hva det nå var som tok seg av det problemet) på 1 minutt, så er alle fornøyde igjen. vet ikke om hun kommer til å reinstallere når hun kommer hjem til usa, men ellers var det nå et lett bytte.. =)

Skrevet

minner litt om den halv-konventeringa jeg gjorde med en kamerat.

Han hadde en 600mhz maskin med 384 ram, og windows xp. Som borket seg som bare windows kan :), og det gjorde vondt å sitte og se han sloss med pc'en dag ut og dag inn, og det selv etter flere reinstallasjoner.

En dag sa jeg til han at jeg rett og slett ikke orket å se han stresse så jævlig med maskina lenger, og fikk tvunget inn en dualboot debian installasjon, til tross for en del protester ("linux er jo så vanskelig, det er jo bare command line, jeg orker ikke lære noe nytt" osv osv). Satte opp kde, mplayer, xine, firefox og et par ting i wine (blant annet starcraft), og det var en fryd å se hvor fort han tilpasset seg. En del ting startet han i windows for (for det meste spill), men det han vanligvis brukte pc'en til var surfing, torrenting og å se filmer :)

Nå har han fått en ny pc, en laptop, og siden han bruker den mye til spilling, så kjører han windows på den foreløpig. Er vel på fjerde eller femte reinstallasjonen nå. Men hører en del "forbaska dritt, hvis bare $dagens_spill hadde funket i linux...", og ene gangen han kom over noe FUD om linux på webben, fikk han seg en god latter.

Alt i alt, så om han ikke bruker linux nå så vet han hva det er, og sitter litt på gjerdet når det gjelder det. Så kanskje en gang i fremtiden.. :D

Skrevet

jeg kjenner veldig mange folk som bruker Windows til daglig. jeg har vært tilhenger av Linux veldig lenge, sier til kompisene mine at Linux er bedre og raskere. her er hva en av dem sa: Linux? hva er det? for noe drit. ca. 2 år etter sitter han med en Linux server. vet ikke hvilken Distro, men det går for det samme.

som jeg har sagt før på dette forumet. hvis flere og flere begynner å bruke Linux vil også virus skaperene og trojan skapere se en sjanse for også å lage virus til Linux. ja jeg vet det med root og sånn, men hva om en klarer å lage virus slik at både Root og brukerkontoer i Linux kan bli infisert da? da har man det gående akkurat som i Windows. da må man lage Antivirusprogram og brannmurer.

det må ikke skyves under en stol at med tiden så kommer og Linux til å bli utsatt for virus. den som tror at ikke det kommer til å skje må virkelig se på virkeligeheten.

angående det med Microsoft og kopiesperer: joda kopisperene funker jo helt til noen knekker dem så klart.

selv gidder jeg aldri å argumentere noe særlig for at folk skal gå over til Linux. jeg synes at folk skal få bestemme selv hvilket OS de skal bruke. Vil de bruke Windows OK, vil de bruke Linux, OK. man kan ikke tvinge noen til å like noe som helst. hvis man blir tvunget til å gjøre en ting blir det ikke noe morsomt.

Jeg skjønner forsåvidt godt at ikke Gamere bruker Linux pga spillene, men om man skal surfe, drive med kontorarbeid, sjekke mail, ja stortsett det meste bortsett fra å spille så passer jo Linux veldig bra.

etter endel erfaring med brukere av datamaskiner og krasjing så vil jeg nok si at Linux hadde vært tingen for noen av dem. Når det gjelder Windows glemmer ofte folk å oppdatere ting som antivirus, brannmur og Windows. derfor kunne Linux vært tingen for dem.

Skrevet (endret)
ja jeg vet det med root og sånn, men hva om en klarer å lage virus slik at både Root og brukerkontoer i Linux kan bli infisert da?

For at eit virus skal verte kunne få root-rettigheitar må ein vere logga inn som root når ein f.eks lastar ned ein infisert fil. Som alle veit skal root brukar minst mogleg. Eit ting er også at det går an å setje sudo til å ikkje spørje etter passord, men det er IKKJE å anbefale. ("virus": sudo rm -rf /home) f.eks.

Endret av objorkum
Skrevet

Noe av saken er vel også at flere av de som lager virus, selv sitter på f.eks Linux, og kanskje jobber for å holde GNU/Linux sikkert. Mange virus osv er jo rett og slett laget for å påvise hvor mange sikkerhetshull man har i Windows.

Skrevet
Noe av saken er vel også at flere av de som lager virus, selv sitter på f.eks Linux, og kanskje jobber for å holde GNU/Linux sikkert. Mange virus osv er jo rett og slett laget for å påvise hvor mange sikkerhetshull man har i Windows.

Mange er også rett og slett laget for å lage kvalm/utpressing/tjene penger...

Forøvrig er SELinux en fin ting :) Den gjør det mulig å sette ennå mer finkornede begrensninger på hva programmer får lov til - f.eks. kan man si at

"firefox får lov til:

- Endre sine egne instillings-filer (innen .mozilla/firefox)

- Opprette tilfeldige filer innen brukerens hjemmekatalog (nedlasting)

- Kjøre kode fra plugins

- Ellers ingenting

Skrevet

Det er en ting å bevise hvor mange sikkerhetshull det er i Windows, men det er en annen agenda å lage dem bare for å utnytte og irritere brukerne. De kan jo bare sende mail til MS og si at dem har funnet et hull og be dem tette dem og kanskje før de sender mail sørge for en pressemelding hos en eller annen nettavis.

Linux er ikke nok utbredt og det er fåtall av folk som bryr seg om å finne sikkerhetshull for å utnytte dem, de som finner sikkerhetshull i Linux rapporterer dem isteden for å utnytte dem. Jeg syns ikke man kan sammenligne Linux vs Windows på sikkerhet helt til Linux har nok markedsandel til at mange aktivt prøver å utnytte sikkerhetshull og lager bestemte destruerende virus som baserer seg på de sikkerhetshullene det måtte angå.

Uansett OS som regjerer eller har nok markedsandel vil det bli laget virus til, virus prøver som regel å ha en eller annen agenda som utpressing av penger enn det hva enn måtte være og for at det skal være nyttig må det være nok brukermasse og dum nok brukermasse til at man skal tjene noe på det og Linux har ikke en slik brukermasse verken i antall eller dumhet.

Skrevet

Det man kan sammenligne er sikkerhetsarkitekturen Windows vs. *nix. Arkitekturen i WIndows er håpløs. Dersom de hadde gjort noen enkle grep hadde ormer som Sasser vært paranteser. For at Sasser skal kunne infisere maskina di forutsetter det at man kjører som administrator/root. En annen ting er den tette integreringen med Explorer. Et sikkerhetshull i et enkeltstående program, gjør det lettere for ondsinnet kode å ta kontroll eller delvis kontroll over maskinen i Windows enn i *nix.

Skrevet
Det er en ting å bevise hvor mange sikkerhetshull det er i Windows, men det er en annen agenda å lage dem bare for å utnytte og irritere brukerne. De kan jo bare sende mail til MS og si at dem har funnet et hull og be dem tette dem og kanskje før de sender mail sørge for en pressemelding hos en eller annen nettavis.

Selvfølgelig, men poenget mitt var vel at Linux-brukere kanskje slipper unna en del slike "ting" fordi de som lager virus o.l. selv sitter i Linux.

Skrevet

Har brukt linux i nokre månedar nå og har blitt heilt forelska

bruker cedega til ein god del spel og dei aller fleste fungerer smertefritt

Å koma igang frå starten er så mykje lettare med Ubuntu som eg bruker enn med Windows

Med Ubuntu får eg alt det eg trenger frå starten av, Windows er 10 timer med nye innstallasjoner i tillegg. Epic Games vil støtte Linux enda betre med Unreal 3 motoren. UnrealEd vil nå bli kompatibelt med eit open source vindus grensesnitt.

Alle som ikkje speler bør bruke Linux etter min meining. Ijallefall prøve det nokre dager.

Skrevet

Linux er ikke nok utbredt og det er fåtall av folk som bryr seg om å finne sikkerhetshull for å utnytte dem, de som finner sikkerhetshull i Linux rapporterer dem isteden for å utnytte dem. Jeg syns ikke man kan sammenligne Linux vs Windows på sikkerhet helt til Linux har nok markedsandel til at mange aktivt prøver å utnytte sikkerhetshull og lager bestemte destruerende virus som baserer seg på de sikkerhetshullene det måtte angå.

Uansett OS som regjerer eller har nok markedsandel vil det bli laget virus til, virus prøver som regel å ha en eller annen agenda som utpressing av penger enn det hva enn måtte være og for at det skal være nyttig må det være nok brukermasse og dum nok brukermasse til at man skal tjene noe på det og Linux har ikke en slik brukermasse verken i antall eller dumhet.

En annen ting er at de fleste Unix/Linux-maskiner er mer "verdifulle" enn de fleste Windows-maskiner - de sitter ofte på store mengder data for firmaer, myndigheter, og privatpersoner, er ofte koblet opp mot feite linjer, og har "raw-mode" mulighet på TCP/IP (noe ikke windows fikk før winXP), etc...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...