Gå til innhold

Bedre resultat på 166MHz enn på 200MHz


Smeltelim

Anbefalte innlegg

Jeg har GeIL Value Dual Channel Kit - minne - 1024 MB ( 2 x 512 MB ) - DIMM 184-pin - DDR og lurer på en ting når det gjelder timings og frekvens. Jeg testet de i Everest med de normale instillingene på minnet ( 200MHz, 2.5 8 4 4 ) og fikk følgende resultat:

Lese: 2178 MB/s

Skrive: 919 MB/s

Latency: 137.4ns

 

Så testet jeg de på 166MHz, 2 7 3 3 :

Lese: 2412 MB/s

Skrive: 936 MB/s

Latency: 113.5ns

 

Her ser man jo en klar forbedring. Jeg tenkte så at om jeg kjører de på den frekvensen de er ment til (200MHz) og litt bedre timings (2 7 3 3 ) så vil jeg jo få ett enda bedre resultat, fikk da:

Lese: 2271 MB/s

Skrive: 932 MB/s

Latency: 126.4ns

 

Her er det jo faktisk litt dårligere resultat enn da jeg kjørte de med samme timings men med 166MHz på brikkene, hvorfor er det det? burde det ikke bli ett litt bedre resultat en på 166MHz? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren din gjør slik at FSB ikke kjører på mer enn 166 MHz (effektivt 333 MHz), og for at FSB-hastigheten og minnehastigheten skal bli synkronisert (slik at timingen mellom minne og FSB blir optimal) må også det kjøre på 166 MHz, altså DDR333. Detter er et kjent fenomen på socket A og Intel-plattformer.

 

Du kan selv tenke deg hvis du og en kamerat står og arbeider sammen (du begynner på en ting og han avslutter arbeidet), men så blir du hele tiden ferdig med din ting før han, og så legger du fra deg tingen din mens han blir ferdig. Da vil han måtte vente litt på at du skal plukke opp tingen din og gi den til han slik at han skal kunne gjøre tingen helt ferdig, det vil da går litt tid tapt for hver gang.

Hvis dere derimot jobber helt likt, vil han kunne ta imot tingen din med én gang han er ferdig med sin, og du vil kunne gi fra deg tingen din med én gang du er ferdig med den.

 

Det samme skjer i en datamaskin. Om ting er asynkronisert, blir det som oftest litt latency, som gjør at ytelsen går ned.

 

Hvis du setter minnet til å kjøre på 200 MHz mens FSB går på 166 MHz, kjører de asynkront, og det dannes latency.

 

---

 

I tillegg vil du kunne presse timingsene på minnet ditt enda lenger ned på DDR333 enn på DDR400.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...