Gå til innhold

Hjelp til fagprøven..?


phnx85

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synes det, eller har det vært mange tråder i det siste hvor det blir spurt om hjelp til IKT fagprøven?

 

Noen av trådene har vært interessant lesing, men noen har spurt om hjelp til de enkleste tingene. Sorry hvis jeg fornærmer noen, men etter et år på skole og to år som lærling så er det enkle ting man bør kunne.

 

Greit at man f.eks kan lage en dokumentasjon og poste den på forumet for å få en tilbake melding om noe bør endres osv.. Men når man ikke vet hva DHCP er så bør det ringe en bjelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor poster du dette her?

 

Ja, noen av tingene som har blitt spurt om har ikke vært så veldig "smarte". Jeg har reagert på dette jeg også. Men personer som spør de "dummeste" spørsmål, greier tydeligvis å få god karakter, så hva vet vel jeg.

 

Egentlig så skal ikke det være lov til å stille spørsmål direkte og få en lang avhandling til svar. Hvis man lurer på noe burde man kanskje undersøkt dette FØR fagprøven, for under fagprøven så er det egentlig litt for seint.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jo ikke poste det her? Det hører jo ikke under noen andre kategorier.

 

Men hvorfor er det slik at de som kan lite får gode karakterer? Hadde en i klassen min som fikk 6 på eksamen, men har trengte hjelp til alt under forberedelses delen. Det han bruker pc til er CS og Blink.

 

Egentlig så skal ikke det være lov til å stille spørsmål direkte og få en lang avhandling til svar. Hvis man lurer på noe burde man kanskje undersøkt dette FØR fagprøven, for under fagprøven så er det egentlig litt for sein

 

Det mener jeg også. Fagprøven er jo der for å bevise hva man har lært.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Vell, IKT fagfeltet skiller seg litt fra andre fagfelt. Fagfeltet er så stort at det er _umulig_ for en enkelt kandidat ( spessielt i en alder av 19-20 ) å ha erfaring og kunnskap om alt. Jeg mener at den viktigste egenskapen må være det å kunne oppsøke informasjon når den behøves, og kunne anvende denne på stedet.

 

Men det er jo selvfølgelig forskjell på det å spøre på et forum "hvem server skal jeg velge til fagprøven min!?++?!?" og det å google etter HTTP RFC'en :)

 

Jeg må si meg enig med darkness|, jeg ser klart at du har et markeringsbehov overfor de som ikke kan like mye som deg. Med nesten 1000 innlegg er jeg rimelig sikker på at du har sagt mye lurt, og mindre lurt ( det gjelder alle, meg inkludert ), men jeg ser ikke vitsen med å legge meg opp i det, og gjøre et poeng ut av det.

 

 

Forøvrig kan det nevnes at jeg hadde fagprøve forrige uke, her i Bergen. Fikk Meget, og er selvfølgelig superhappy. Dokumentasjon med vedlegg ligger på http://stian.datanerd.net/fagprove/ .

Lenke til kommentar

Føler ikke at jeg har et stor markeringsbehov over de som kan mindre enn meg. Jeg er LANGT fra utlært, som du selv sier er IT er stort felt og umulig å kunne alt.

 

Det jeg ville fram til med denne posten var om terskelen for å være IKT lærling er lav? Selvfølgelig lærer man ikke alt i løpet av et år på IKT og læretid på to år består nettopp av læring i praksis, men bør da ha litt kunnskaper etter de tre årene. Hvordan kan da en som skal ta fagprøven spørre om hva DHCP og DNS er?

 

Selvsagt har jeg skrevet mye dumt i løpet av 1000 innlegg, men 1000 innlegg i løpet av snart 3 år føler jeg ikke er så mye. Prøver å svare på tråder jeg føler jeg bidra med noe.

 

For all del, denne tråden ble ikke startet for å henge ut noen. Jeg bare sitter med et inntrykk av at _noen_ lærlinger kanskje ikke har det kunnskapsnivået de bør ha.

 

BTW, bynte som lærling på mandag. Så kanskje om to år får vi se en tråd postet av undertegnende med topic: "HVEM OS SKL jeg HA PÅ SERVER TIL FAGPRØVE??!?!?11"

Lenke til kommentar

Jeg gjennomførte selv fagprøve i serviceelektronikk for et år siden. Data delen på denne fagprøven er nesten identisk til IKT fagprøven, og denne delen syns jeg var veldig lett. Har jo tross alt jobbet med dette i 1,5 år, samt hatt deltidsjobb med samme stoff i året før det.

 

Problemene begynte med elektronikk delen... Identifisere og forklare strømforsyninger og andre elektroniske komponenter. Digital og analogteknikk kan være noe herk!

 

I nervøsitetens øyeblikk klarte jeg faktisk å svare at en transformator har stor motstand i seg... (selv om den er laget av kobber-viklinger)

Lenke til kommentar

Jeg har fagprøve denne uken, og jeg må bare si:

 

Fagprøve is teh suck.

 

Jeg har ikke spurt om direkte hjelp til noen ting. Vi får se i morgen om jeg ikke får en karakter.. Dette har vært en av de jævligste ukene i hele mitt liv. Alt var stress. Jeg hater å miste kontroll over situasjonen.

Lenke til kommentar
Micromus : Det er ikke SÅ mye man lærer på IKT Driftsfag, og det kan ikke være SÅ vanskelig å ha nok kunnskap innenfor de forskjellige feltene..

Alt er hva du gjør det til. Noen lærer mye, mens andre blir "backup-konge" eller eksperter i å skifte printertoner / fylle på printerpapir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...