Gå til innhold

problemer med Samsung SpinPoint P80SD 160GB SATA2


Anbefalte innlegg

jeg hadde en Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA-disk, fra flexi-data, men det var litt problemer med den, så jeg klaget på den og fikk en Samsung SpinPoint P80SD 160GB SATA2 som erstatning.

 

men windows xp finner ikke den nye disken (men den listes opp blant funnete disker under oppstart), og jeg har en mistanke om at det kanskje er det med "sata2" som er problemet (siden den gamle var kun sata).

 

hovedkortet jeg har er forresten abit an7, sata-kontrolleren er en sii 3112 sataraid, og jeg har ikke funnet noen sata2-drivere hittil..

 

håper noen kan hjelpe meg så jeg får den nye disken til å funke, og det ville vært litt nedsig å dra ut igjen til flexi-data og spørre pent om en eldre disk istedenfor denne splitter nye.. :p

Endret av twutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cy_demon' date='17/06/2005 : 06:50'] sjekk med windows xp disk behandling

høyreklikk på min datamaskin>behandle>diskbehandling

Der ligger den nok som en upartisjonert disk. Partisjoner og formater slik du selv ønsker..

har sjekket der, men den er ikke der.. der er kun diskene og cd-stasjonene som jeg allerede har..

 

C: wd raptor 36,7 gb (partisjon)

D: wd 200 gb

E: wd raptor 36,7 gb (partisjon)

G: maxtor 40 gb

H: cd-rom

I: dvd (deamon tools)

J: dvd (deamon tools)

K: dvd (deamon tools)

L: mmc-minnekortleser

M: smartmedia-minnekortleser

 

det er vel ikke noe problem at alle de stasjonsbokstavene er opptatte? F: er jo ledig..

 

:ermm:

Lenke til kommentar
cy_demon' date='17/06/2005 : 16:00'] Sjekk at kablene står skikkelig i

Last ned ny driver til kontrolleren din.

Funker ikke dette bør du prøve om disken fungerer hos en venn av deg. Gjør den ikke dette så bytter du den (igjen) :(

kablene er i som bare det, har nyeste driver (kan jo hende at de er litt slurvete og ikke har kommet med oppdatering for sata2 enda), og jeg har testet disken hos en venn.

der funket den som bare juling, og siden han hadde xp med sp2, noe jeg ikke hadde, så installerte jeg sp2 også.. men fremdeles finner hverken diskbehandling eller partitionmagic disken, men den blir funnet under oppstart..

 

før idag tenkte jeg å sjekke om det gikk å formatere den nye disken med installasjonsprogrammet for windows 2000 (2000 ja, ikke xp).. da hadde jeg kun de to sata-diskene i, og det var kun raptor-en som ble funnet..

kanskje det er en liten konflikt mellom de to diskene?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Samsung; i enkelte tilfeller hender det at noen hovedkort har problemer med å detektere hardiskene SATA2-diskene dems. Løsningen er å flytte jumperen bakpå harddisken en gang fra venstre mot høyre tror jeg det var.

 

Det står forresten også i det lille heftet som fulgte med - som vi skikkelige mannfolk ikke bruker å lese :p

 

At du har SATA1 hovedkort og kjører SATA2 på dem gjør ingen verdens ting.. Du får bare ikke den hastigheten :)

 

-K.

 

Edit: Leste bedre denne gangen; Driveren ligger på CD-platen som fulgte med hovedkortet ditt.. Men du skal få den av meg her hvis du vil.. Tror denne skal funke for deg også..

SATA.zip

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Stig-Arne:

bruker windows xp, men det var windows 2000 jeg prøvde å installere. men win2k-setup'en fant ikke den nye disken selv etter at jeg hadde gitt den driverne..

 

Patience:

fulgte bare med en liten lapp som jeg faktisk leste (var veldig liten), og på den stod det at i noen sjeldne tilfeller kunne det hende at hovedkortet ville ha problemer med å finne sata2-disken (300mb/s), selv om den skulle være bakoverkompatibel.. og da skulle man sette på jumperen sånn at den ble "degradert" til sata1 (150mb/s). men jeg kan jo teste å ta jumperen ett hakk til høyre for der den skulle være som sata1 (jumperen var forresten på når jeg testet den hos kameraten min)..

og selv med den driveren du la ved funket det ikke...

 

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...