Gå til innhold

Liten interesse for Windows XP N


Anbefalte innlegg

Hvorfor det? Den eneste muligheten til å hindre monopolvirksomhet er å gjøre det ved lov og pålegg.

Det er så, men er det da rettferdig at andre OS - eks. til Mac eller enkelte Linux-distroer inkluderer 'sine' avspillere?

 

Det bør jo være forbudt på alle plattformer hvis det skal være noen som helst rettferdighet bak et slikt forbud.

 

Men det er jo en god ide at OS i utgangspunktet bare bør være strippet for alt; så får folk betale ekstra for det de trenger eller har lyst til å ha av applikasjoner. Blir mange konsulentjobber av slikt når 'hvermansen' ikke kan gjøre noe som helst med operativsystemet sitt uten å installere mye rart.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor det? Den eneste muligheten til å hindre monopolvirksomhet er å gjøre det ved lov og pålegg.

Det er så, men er det da rettferdig at andre OS - eks. til Mac eller enkelte Linux-distroer inkluderer 'sine' avspillere?

 

Det bør jo være forbudt på alle plattformer hvis det skal være noen som helst rettferdighet bak et slikt forbud.

Hvis det er konkurransehemmende på lik linje med Microsofts situasjon, så bør følgelig også de reguleres også.

 

Uansett så handler ikke dette om "rettferdighet" i seg selv. Om ett firma får straff for å drive konkurransehindrende virksomhet, så betyr jo ikke dette at alle andre firmaer som selger samme produkt skal få straff også! :no:

Lenke til kommentar

Microsoft må endre litt på måten ting er blitt gjort på til nå. Det hadde vært det enkleste for forbrukerne, Microsoft selv, og sånne store markeder som EU styrer over. Det må gjøres på en fornuftig måte.

 

Kan hende Microsoft har lært litt, men jeg er litt i tvil. Penger er roret i Microsoft. Misfornøyde kunder er tap situasjon. Om EU er misfornøyd betyr ikke så mye nødvendigvis, annet enn for rettsaksomkostninger, og om de kan ha litt innflytelse på hva som bestemmes i offentlige kontorer rundt omkring i EU land. Det ser ikke ut til at det har påført Microsoft annen skade enn ekstra utviklings-, produksjons-, administrasjons- og distrubusjonskostnader. Hvis Microsoft tjener mer på å ha WMP tilbudt i produktet så blir det slik fordi det er en gevinst å hente. Nå ble jo resultatet en litt snål løsning da etter rettsaken.

 

Et totalforbud i EU ville vært vanskelig å forsvare kanskje. Da ville ikke Microsoft kunne selge Windows med WMP, men andre kunne jo importere fra andre verdensregioner (US versjoner eller liknende). Hva hadde neste skritt blitt da fra EU - kanskje ekstra toll for Windows? :!:

 

GJØR noe med Windows - Microsoft, slik at sluttbrukeren kan bli mer fornøyd! Microsoft hører nok mest på store bedriftskunder. :shrug:

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Den eneste muligheten til å hindre monopolvirksomhet er å gjøre det ved lov og pålegg.

Det er så, men er det da rettferdig at andre OS - eks. til Mac eller enkelte Linux-distroer inkluderer 'sine' avspillere?

 

Det bør jo være forbudt på alle plattformer hvis det skal være noen som helst rettferdighet bak et slikt forbud.

 

Men det er jo en god ide at OS i utgangspunktet bare bør være strippet for alt; så får folk betale ekstra for det de trenger eller har lyst til å ha av applikasjoner. Blir mange konsulentjobber av slikt når 'hvermansen' ikke kan gjøre noe som helst med operativsystemet sitt uten å installere mye rart.

Linux har ingen egne medie spillere, vet ikke om noen distroer har det heller... kanskje Linspire, de har valgt sine egne løsninger på ett par områder iallefall...

 

Noen av degrafiske grensesnittene har muligens sine, de har iallefall egne programmer på andre områder, men som regel følger programmer til flere grafiske grensesnitt og ikke bare ett... sammen med en del andre også.

 

Real Player følger blandt annet med og hadde MS og Apple gitt ut sine programmer til Linux hadde sikkert mange distroer tatt med disse også.

Endret av blablabla21
Lenke til kommentar
Hva med en Poll om hvem som liker IE, WMP, OE etc. ??

Det blir meningsløst.. Dette forumet er ikke representativt for hele befolkningen.

 

Det teite med N versjonen er å preinstallere det på nye maskiner, de fleste som kjøper PCer fra f.eks. Dell og Elkjøp vil nok gjerne ha med WMP. N versjonen passer bedre for de som kjøper XP lisens separat og ønsker andre løsninger, men uansett er N en dårlig løsning... er enig med de som mener N istedet burde vært en Windows versjon hvor man kunne velge å installere programmer som IE og WMP osv.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt tidlig av MS å si at det er liten inetrresse nå? De har jo akkurat sluppet den og det råder sikkert stor uvitenhet om hva N-utgaven er. Også har de vel ikke redusert prisen i takt med innholdet heller.

 

* luker av propaganda om at UE har vært "slemme" med dem.

 

Edit: Jeg synes ikke det er meningsløst med en poll. Hvem sier at en poll må representere befolkningen generellt?

 

Men det er klart det vil være forskjeller på mannen i gata sin mening og oss spesielt interreserte som stort sett vet hva vi prater om. Folk felst har ikke peiling på alternativer og velger ofte MS på grunn av uvitenhet om alternativer + gammel vane. Vi som har prøvd alternativene, vet mye om de og ikke er redde for å bryte gammel vane velger nok veldig mye oftere alternativene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det virker for meg at EU har gått etter MS pga. de har mye penger og makt, Windows XP uten WMP er rett og slett teit. Jeg ønsker funksjonalitet i OSet jeg bruker og WMP er bra nok for mitt bruk. Folk liker å ha det som bare virker og hvis det ikke virker finner de andre løsninger, dette er det mange overser og det syns jeg er dumt og irriterende.

 

MS har monopol og det er jo konkurransehemmende, det er greit, men likevel er ikke det nok til å rettferdiggjøre et tåpelig innspill fra EU om å fjerne en mediespiller fra det respektive OS som selges, folk trenger tross alt ikke å bruke Windows om de ikke ønsker det, det finns gode alternative løsninger men dog kan kreve litt mer kunnskap (f.eks Linux) enn hva den normale bruker besitter.

 

Løsningen er ikke optimal, for de sier at WMP er konkurransehemmende, det er jeg langt ifra enig i ettersom man kan fjerne det, konkurransehemmende for meg hadde vært hvis man ikke kunne installer RealPlayer, DivX osv.

 

Jeg ville foretrukket å pålegge MS til å gjøre det enklere å avinstallere bundlet programmer i Windows og gi brukere en mulighet til å installere/fjerne det de ønsker under installasjon av OS.

Lenke til kommentar
Jeg ville foretrukket å pålegge MS til å gjøre det enklere å avinstallere bundlet programmer i Windows og gi brukere en mulighet til å installere/fjerne det de ønsker under installasjon av OS.

Burde være innlysende at dette er fornuftig ja.

 

De selger jo enda den gamle versjonen med WMP samtidig. Tilfelle noen skulle tro noe annet.

Lenke til kommentar

Synes hele den derre N-versjonen er teit, hvem her er det som ikke kunne tenkt seg WMP, okay, jeg bruker det kanskje 1gang i året, men det er kjekt å ha, og hvis noen her absolutt vil fjerne det, mail meg, jeg vet hvordan man fjerner det på 1-2, enkelt og greit

 

uansett, MS har kommet lengst, eier mest, har mest peiling.. de er best

Lenke til kommentar
Det virker for meg at EU har gått etter MS pga. de har mye penger og makt, Windows XP uten WMP er rett og slett teit. Jeg ønsker funksjonalitet i OSet jeg bruker og WMP er bra nok for mitt bruk. Folk liker å ha det som bare virker og hvis det ikke virker finner de andre løsninger, dette er det mange overser og det syns jeg er dumt og irriterende.

Så windows uten et skikkelig musikkredigeringsprogram er teit. Windows uten et tilsvarende bilderedigeringsprgram som PS er teit. Windows uten c/java/vb kompilatorer etc. er teit. Man ønsker jo funksjonalitet i OS'et man bruker.. :roll:

 

Det er hvertfall tydelig at mange overhodet ikke har forstått årsaken til at dette er gjort. Ta noen år til på skolebenken og orienter dere litt generellt i samfunnet. Et minstekrav for å uttale seg om noe er at man hvertfall har en anelse om hva saken dreier seg om.

 

uansett, MS har kommet lengst, eier mest, har mest peiling.. de er best

Hold deg på skolebenken i noen år til så vil du kanskje lære vanskelige uttrykk som monopolvirksomhet og konkurransehemmende virksomhet.

Lenke til kommentar

Vice:

 

Kan du istedenfor å si at vi ikke kan noe heller si hva saken virkelig handler om siden du syter så mye om det? Det er forskjell på grunnleggende funksjonalitet og luksus, jeg syns ikke at argumentene dine har noe hold i virkeligheten, folk har lenge brukt Windows med WMP og at EU skal pålegge MS til å lage en WMP-fri versjon ser jeg ingen grunn til, det er utrolig få potensielle kjøpere og alle jeg har snakket med har sagt: "Hva er vitsen?".

 

Det er et unødvendig produkt som så og si ingen bryr seg om, en annen løsning burde blitt representert og evt. gjennomført, å fjerne WMP løser ingenting bortsett fra at uvitende folk som er blitt prakket på Windows XP N blir sur og irritert over MS/deres PC-leverandør.

Lenke til kommentar
Vice:

 

Kan du istedenfor å si at vi ikke kan noe heller si hva saken virkelig handler om siden du syter så mye om det? Det er forskjell på grunnleggende funksjonalitet og luksus, jeg syns ikke at argumentene dine har noe hold i virkeligheten, folk har lenge brukt Windows med WMP og at EU skal pålegge MS til å lage en WMP-fri versjon ser jeg ingen grunn til, det er utrolig få potensielle kjøpere og alle jeg har snakket med har sagt: "Hva er vitsen?".

 

Det er et unødvendig produkt som så og si ingen bryr seg om, en annen løsning burde blitt representert og evt. gjennomført, å fjerne WMP løser ingenting bortsett fra at uvitende folk som er blitt prakket på Windows XP N blir sur og irritert over MS/deres PC-leverandør.

Som jeg har nevnt, det er ment å hindre Microsofts konkurransehindrende virksomhet. Det er heller ikke først og fremst brukrene av OS'et det her er snakk om, de fleste brukere(som vi også ser i denne tråden) aner ikke/bryr seg ikke om andre firmaer går dukken eller ikke. Dette er gjort for å unngå å gi noen konkurransefortrinn som er skapt utifra deres monopolsituasjon.

Men som jeg også har nevnt; jeg synes ikke dette er løst på noen bra måte, da løsningen i praksis er verdiløs.

At du regner en mediaavspiller som grunnleggende funksjonalitet i et OS er ikke noe bedre argument enn at man burde hatt feks. musikkprogram/regneark etc. som grunnleggende funk. Det beste for brukererne hadde selvfølgelig vært å ha alt de trenger i en pakke. Men igjen, det er ikke poenget i denne saken.

Lenke til kommentar
Synes hele den derre N-versjonen er teit, hvem her er det som ikke kunne tenkt seg WMP, okay, jeg bruker det kanskje 1gang i året, men det er kjekt å ha, og hvis noen her absolutt vil fjerne det, mail meg, jeg vet hvordan man fjerner det på 1-2, enkelt og greit

 

uansett, MS har kommet lengst, eier mest, har mest peiling.. de er best

Det er ikke bare å fjerne et program som er så grundig integrert. Det best er at Microsoft selv legger til rette for fjerning, eller at det ikke er lagt ved i utgangspunktet.

 

Husk på alle registerreferansene og alle systemfilene som burde lukes vekk. Ellers har jo nyere WMP versjoner tilført OS'et det utskjelte DRM systemet. Er glad for at folk kan velge bort DRM nå. Finnes det DRM i andre deler av Windows XP så fortell oss gjerne om det. :roll:

 

(DRM = Digital Rights Managment)

Endret av G
Lenke til kommentar

Vice:

 

Vi kan vel være enig om at grunnleggende funksjonalitet i OS får være en subjektiv affære, men vi er vel ganske enig om at løsningen til EU er totalt meningsløs. ;)

 

EU burde uten tvil pålagt MS å gi brukere bedre opplysning og valgmuligheter til avinstalering av intergrerte komponenter som IE, WMP og Wordpad osv under og etter installasjon av Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...