Gå til innhold

A64 Venice OC res "round up"


Anbefalte innlegg

Etter original fra ManagHead og delvis extremesystems.org.

 

Kan alle som har overklokket A64 Venice poste steppingkode og resultat i denne tråden?

Jeg skal prøve å danne meg et bilde av hvilke steppings og prosessorer som klokker best, for deretter å dele info med dere. Jeg har allerede en del info, men trenger mer.

Takk for din hjelp.

 

Og forresten: hold denne tråden ren. Småprat kan gjøres i en annen tråd. ;)

 

malen jeg helst ser at blir brukt:

 

Cpu: 3000+

Stepping: LBBLE 0517 APHW

OC,max stabilt: 2750MHz

Spenning: 1,57V

Kjøling: stock cooling

Temp, Idle/Load: 40/55

 

CPU database

(oppd. 8/10-05)

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel siden ingen har så veldig lyst til å dele info, kan jeg komme med det jeg har kommet frem til så langt. ;)

 

Dette er mine (ganske godt dokumenterte) observasjoner. Dette er dermed ikke den absolutte "be all, end all" virkelige fakta.

Jeg har fått tak i info fra godt over 100 overklokkede Venice CPU-er.

 

 

Først litt generell info om Venice som overklokker champion:

 

- alle hastigheter av Venice klokker i gjennomsnitt like høyt +-30MHz (DET vil ikke webshoppene like å vite...) ;) De ti høyeste registrerte hastighetene jeg har på luft er alle 3000+. Den høyeste er på 2960MHz med 1,62V. :w00t:

 

- De ser ikke ut til å være overbegeistret for høy spenning.

Dette et rimelig realistisk scenario for å vise hastigheter i forhold til spenning (rimelig high-end luftkjølt):

1,30V - 2530MHz

1,35V - 2630MHz

1,40V - 2720MHz

1,45V - 2770MHz

1,50V - 2800MHz

1,55V - 2810MHz

1,60V - 2815MHz

1,65V - 2815MHz

1,70V - 2820MHz

Som man ser så har Venice en "bråstopp" på maks overklokk etter å ha passert rundt 1,50V(!) med luft. På vann ser samme "stopp" ut til å dukke opp på rundt 1,55V og med superkjøling på rundt 1,60V.

 

- De er medium glade i lave temperaturer.

Nytt scenario: 1,50V - Luft vs Vann vs Vapochill (PC - Phase Change)

Luft - 2750MHz (+40C)

Luft - 2800MHz (+30C)

Vann - 2850MHz (+20C)

PC - 2900MHz (+5C)

PC - 2950MHz (-10C)

PC - 3100MHz (-60C) :love:

 

- Det er stor forskjell på overklokkingspotensialet til de ulike steppingukene.

 

- Uansett steppingkode (med unntak av uke 18) er du bortimot garantert å nå over 2500MHz. Athlon 64 3000+ 1,8GHz@2,5GHz er jo ikke akkurat noe å kimse av... ;)

 

 

Over på steppings:(Den andre linja med bokstaver på A64)

CBBLE 0512DPAW

CBBLE = Stepping

05 = Year Manufactured

12 = Week Manufactured <--- ofte viktigst med tanke på overklokking

D = Day of Assembly (A-->G)

P = Assembly Location: Fab30, Dresden, Germany

A = Lot sequence of the day

W = Combining Wafer lots prohibited

 

 

Følgende bør jaktes på (hastighet i parantes er gjennomsnittlig hastighet med 1,55V og high-end luft uansett original hastighet (dvs 3x00+ der x er 0, 2, 5 eller 8):

- uke 04 (alt) 2785MHz

- uke 12 DPBW 2810MHz

- uke 13 CPBW 2750MHz

- uke 15 (alt) 2825MHz

- uke 17 EP*W 2860MHz <---- da win

- DPMW 2850MHz

- APHW 2850MHz

- APIW 2850MHz

- APJW 2840MHz

- BPEW 2830MHz

 

Følgende bør skys som pesten:

- uke 16 (alt) 2680MHz(!)

- uke 17 APQW 2700MHz

- APRW 2700MHz

- uke 18 (alt) 2550MHz(!!!)

 

 

Sist men ikke minst: Husk at det gjenstår å ha flaks når man kjøper prosessor. I denne teksten har jeg oppgitt gjennomsnittlige hastigheter. Det er alltid folk som havner et stykke både over og under de oppgitte hastighetene. En uke 18 Venice vil likevel i 90% av tilfellene bli slått sønder og sammen av en uke 17 Venice. ;)

 

Nå trenger jeg hjelp av dere for å øke nøyaktigheten til denne lille avhandlingen... Vær så snill å poste steppings og slikt? Ja? :innocent:

Lenke til kommentar

Nå har det dukket opp nok en mulighet for nok en glimrende overklokker.

Uke 20 ser ut til å ha potensialet. Jeg har sett 2,75GHz på luft og 1,52V. desverre har jeg også sett 2,45GHz på luft og 1,64V.

 

Dette er med andre ord ganske så diffust. Jeg trenger virkelig å få folk med uke 20 ( og 19 og 21) Venice til å poste sine overklokkingsresultater her! :yes:

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Cpu: 3000+

Stepping: LBBLE 0517 BPNW

OC, stabilt: 2385MHz

Spenning: 1,525V

Kjøling: vann, profil!

Temp, Load: 38

 

Dette er det meste jeg har klart til nå. Skjønner ikke hva som er galt, men mistenker hovedkortet for å være litt "fucked" (DFI nf4). Skal se om jeg ikke får bytta det og så kanskje jeg kommer lengre ;)

 

Edit: på denne hastigheten kjører jeg prime så kenge jeg vil, men 1htt mer så klarer jeg nesten ikke å komme inn i win en gang, og mer volt gjør det bare enda mer ustabilt :no:

 

Edit#2: Hyggelig at du bruker "min" mal oddarne! :)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Cpu: 3500+

Stepping: vet egentlig ikke var vel noe med APHW, finnes det noe bra program til GNU/Linux?

OC,max stabilt: 3450MHz

Spenning: 1,70V

Kjøling: Vapochill og noen greiter

Temp, Idle/Load: varigerer rundt -45'C/varigerer rundt -20-30'C

 

er ikke min boks, men den er så gøy og leke med. Blir vel cascade med tiden :thumbup:

 

EDIT: skal vel kanskje installere windows med tiden.

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Et par nye interessante ting som nå dukket opp:

 

- Uke 19 seiler opp til å bli en ok overklokker.

 

- Enten sliter ManagHead med det andre utstyret, eller så er Uke 17 BPNW en elendig overklokker. (Jeg har ikke info om andre BPNW)

 

- Uke 20 ser ut til å være både super klokker OG dårlig klokker. APMW har snitt på rundt 2,8GHz(!) Både GPEW og BPCW ser svært dårlige ut. her snakker vi maks 2,5GHz...

 

- Uke 17 er fortsatt "the one to rule them all"

Lenke til kommentar

Litt grønn når det kommer til å klokke AMD 64 uansett her er mitt resultat så langt:

 

Cpu: 3200+

Stepping: LBBLE 0517GPBW

OC stabilt: 2700MHz

Spenning: 1,55V

Kjøling:Luft - Thermaltake Big Typhoon

Temp, Idle/Load: ca.35/42

 

 

*Edit:

Ustabilt ved 2720MHz volt 1,55V(restartet ved start av cpu test 1 3dmark03 etter å ha gått igjennom alle testene før dette).

Endret av Falkers
Lenke til kommentar

Cpu: 3500+

Stepping: ikke helt sikker, skal sjekke

OC stabilt: 2400MHz (10 x 240)

Spenning: 1,55V

Kjøling: Stock cooler

Temp, Idle/Load: ca.35/42

 

Jeg kjøpte en 3500+ for å ha en høy multiplier (11x), men akk, straks jeg nærmer meg 2450MHz så kommer ustabiliteten. Det beste jeg klarer er å kjøre minnet/fsb 1:1 - 240MHz og sette multiplier til 10. Prøver jeg 10.5 eller 11 så klikker maskinen før eller siden. HTT står til 4x. Endring av spenning på vcore eller minne hjelper ikke. Har også prøvd å kjøre dividere på minnet uten at det har noen effekt. Noen ideer eller er ble denne lagd på en dårlig dag?

 

Jeg selvsagt nokså misfornøyd; hadde håpet på ihvertfall 2.6-2.7GHz :hmm:

Lenke til kommentar

Uberbox: Det er fullt mulig at din prosessor er laget på en dårlig dag i en dårlig uke.

 

Hastigheten ser ut til å matche noen uke 20 CPU-er i databasen min nesten eksakt (GPEW). Hvis du har mulighet for å sjekke din så ville det vært utrolig snillt. :yes:

 

Kanskje det da finnes noen tips på hvordan du skal komme høyere også. Hva slags strømforsyning har du f.eks.?

 

 

Falkers: Du ser da ikke så grønn ut når det gjelder å klokke AMD 64! ;)

700MHz overklokk er da rimelig "staut".

Lenke til kommentar
Falkers: Du ser da ikke så grønn ut når det gjelder å klokke AMD 64! ;)

700MHz overklokk er da rimelig "staut".

Takker for den, ikke helt skjønt dette med å klokke en AMD 64 enda spesielt dette med HTT 3x eller 4,5.

Uansett så kan eg legge til at eg kjørte minnet mitt på litt over 180Mhz(10x272-HTT 3x) ved 2,72GHz, slik at du vet det ikke var minnet det sto på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...