Gå til innhold

VIA EPIA mini-ITX C3-800Mhz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser det er noen spørsmål osv. til meg så jeg prøver å svare:

 

Jeg har kjøpt hovedkort og kabinett fra EET. Er heldig og har kontakt med et firma som er forhandler.

 

Slim CD-RW /DVD Altså combo driven er kjøpt hos komplett og har nummer 111819, merket er NEC. Med det nevnte kabinettet så følger det med adapter etc. som gjør at du får brukt Slim CD. Hvis noen finner en firmvare som fjerner RPC altså sone sperren på DVD så er jeg veldig interessert.

 

Til han som skriver om Risercard: Hvorfor jeg skulle ha et riser card var for å få snudd PCI bussen slik at jeg kunne ha feks et SB Audigy kort liggende. Stående tar det jo unødvendig mye plass. Ønsker å lage et lite søtt "flatt" kabinett i Alu. Videre så finnes det som sagt et referanse design for å ekspandere den ene sloten til 2 slotter. Det er en kontakt midt på EPIA hovedkortet som skal levere strømmen osv.

 

Eller så er jeg helt enig i at det er umulig å expandere PCI slotter vanvligvis.

 

Har brukt EPIA veldig mye nå en periode. Sliter med at det mangler en floppy disk. Prøvde å kjøre PQ Magic fra Bootbar CD og det fungerte dårlig. Aner ikke hvorfor, funker på mine andre maskiner.

 

Dessuten så sliter jeg med å få brenneren til å fungere sikkelig, den lager faktisk skrive feil en sjelden gang. Det skjer mye annet rart også spesielt i XP. Fremover nå så tester jeg Win2k server og kanskje .Net Server. Har fremdeles ikke fått testet noe Linux.

 

Tror kanskje EPIA2 blir bedre, spennende å se. Ser ut for meg som om EPIA2 har får støtte for floppy også. Floppy er noe herk men jeg skulle gjerne hatt det likevel noen ganger.

 

Redigerte pga. skrivefeil og håpløse setninger etc.

 

[ Denne Melding var redigert av: larskrru på 2002-08-13 23:54 ]

Lenke til kommentar

EPIA 2 brief specifications:

 

VIA C3 800 MHz CPU and higher, EBGA package, 133 MHz FSB

VIA CLE266 chipset, integrated AGP 8õ engine equivalent

DDR266 SDRAM memory

1 PCI expansion slot

ATA133 support (2xIDE, 1xFDD!)

VIA 6-channel audio

Integrated IEEE 1394 controller

4 USB 2.0/1.1 ports

Integrated 10/100 LAN

Integrated TV-Out

Mini ITX form-factor (170x170mm)

Expected availability - October

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-13 23:08, psilocybe skrev:

fikk mitt i dag.. skikkelig nusselig og sjarmerende lite hovedkort. :smile:


har stappet i en wd 40gb og koblet den opp til en lcd-skjerm. vet egentlig ikke hva jeg skal bruke den til, men tøft er det uansett.
:grin:


 

Nusselig var ordet jeg også brukte første gang jeg så det "live"!!! :grin: V-a-n-v-i-t-t-i-g lite! Men jeg har ikke fått installert W2K på det ennå da... :sad:

Lenke til kommentar

hehe.. tror jeg lager meg en såkalt "tynn klient". kjøper ny harddisk til laptop'en og putter den gamle 10gb'en på via'en, og kjøper en cd-rw beregnet for laptop. skulle bli ganske stille..

 

så kan jeg, eh.. bruke den til å brenne over nettverket. :roll:

 

har forøvrig ikke hatt noe problemer med kortet. winXP installerte uten problemer, lyd, lan, etc.. alt funker som et skudd. :smile:

Lenke til kommentar

Den viktigste nyheten jeg kunne notere i EPIA 2 spec'en er vel at kortet får Firewire og USB 2.0 interface. Det utvider jo det potensielle bruksområdet i betydelig grad.

 

Min største utfordring i øyeblikket når det gjelder EPIA er å finne en virkelig liten strømforsyning til mitt casemod-prosjekt. Er det noen som vet om noe snertne greier?

 

Når det gjelder EPIA og Linux er det en test av EPIA i det siste nummer av Linux Magazine. Testen gir kortet topp resultat, og det eneste problemer de peker på er at ikke TV Out virker under Linux, men her jobber visst VIA med noen nye drivere

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-08-14 14:32 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 16:23, Mad Wolf Magnux skrev:


...Er lyden _for_ dårlig om du skjønner hva jeg mener? Hadde egentlig tenkt å bruke pci-plassen til et usb2.0/firewire kort og kjøre i firewire-nettverk mot go'-pc'en, men et lydkort bør kanskje brukes i stede da...



Du kan jo bruke Audigy lydkort.. den har jo FireWire innebygget...

 

_________________

Nothing is Fun before It gets Difficult!

(EDIT: Skriveleifer...)

 

[ Denne Melding var redigert av: Red Dog på 2002-08-14 14:51 ]

Lenke til kommentar

Er ikke den C3-prosessoren utrolig treg? Den bruker vel bare en vanlig Socket 370 sånn at det er mulig å sette inn en Intel-prosessor i stedet for.

 

Støtter kortet tualatin? (Celeron 1,1GHz-1,4GHz)

 

Hvor lavt kan man stille CPU-spenningen?

 

Hvilke FSB-valg er det i biosen?

 

Hvis man setter inn en Celeron må man vel underklokke noe og sette ned spenningen noe for at den skal gå så kjølig at man ikke trenger vifte på den. Derfor er det interresant å vite hvor lav spenning det støtter og hvilke (lave) FSB-hastigheter det støtter.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 16:19, Mr_Dillon skrev:

Tenkte å bruke dette



dersom det blir noe av prosjektet :smile:


Koster kr 445,- hos


Andy


 

Har selv samme kabinett, bare grå/standard utgave. Ikke kjøp dette hvis du skal putte i ekstra PCI-kort senere, kabinettet tar kun tilleggskort av liten størrelse.

Ellers så er kabinettet veldig støysvakt, har en Via 866MHz inni, uten vifte - kun ribbe.

Lysdimmeren overdøver pcen ... :smile:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Eg har lenge tenkt på å kjøpe eit sånt HK.

Eg har ei ATX straumforsyning liggande, går denne an å bruke på desse korta?

Har leita rundt på nettet utan å finne ut dette.

 

Nokon som har prøvd Win 2003 server på dette?

 

Det er ATX-standard, så du kan bruke den PSU ja. Men den er jo litt stor :wink:

Lenke til kommentar

mener databutikken.com har noen mini-greier beregnet for 1u servere.

 

Har tenkt på det samme og sendte derfor en mail til Quad.no om støynivået på de strømforsyningene; utstyr beregnet på 1/2/x U rack-kabinetter bråker visst "noe helt hemningsløst".

 

Men jeg har sett at det finnes noen veldig små strømforsyninger, på størrelse med en litt stor lader til mobil. Gir deg en 1x ATX og en/to drevkontakt(er) mener jeg å huske ... 60-70W tror jeg de var på. Problemet er at jeg ikke klarer å huske hvilken nettsjappe som hadde dem :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...