Gå til innhold

VIA EPIA mini-ITX C3-800Mhz


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Noen som har noe erfaring med følgende:

 

VIA EPIA mini-ITX C3-800Mhz+Fläkt 1PCI 2DIMM VGA TV-Ut LAN Audio ITX mATX-kompatibelt (17x17cm).

 

Kunne tenkt meg dette til MP3/DivX/SVCD/DVD avspiller dersom det yter godt nok...

 

Er spes. interesert i kvaliteten på TV-utgangen og avspilling av SVCD.

 

Har søkt på google men fant kun ên test og TV-utgangen ble ikke nevnt:(

 

Andy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har brukt dette hovedkortet med C3 800 MHz siden mai i år.

 

Beklager, men det er bare helt utrolig tregt. DVD er ok, lyden er relativt dårlig; De fleste gamle PC'er gjør det meste bedre.

 

Har funnet et genialt kabinett hos EET, det er litt kult. Fant også en fin CD-RW/DVD spiller hos Komplett / flexidata som passer perfekt.

 

PC'n er min primære PC nå, kun fordi at jeg er så lei vifter og bråk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 16:18, larskrru skrev:

Hei!


Jeg har brukt dette hovedkortet med C3 800 MHz siden mai i år.


Beklager, men det er bare helt utrolig tregt. DVD er ok, lyden er relativt dårlig; De fleste gamle PC'er gjør det meste bedre.


Har funnet et genialt kabinett hos EET, det er litt kult. Fant også en fin CD-RW/DVD spiller hos Komplett / flexidata som passer perfekt.


PC'n er min primære PC nå, kun fordi at jeg er så lei vifter og bråk.


 

Er lyden _for_ dårlig om du skjønner hva jeg mener? Hadde egentlig tenkt å bruke pci-plassen til et usb2.0/firewire kort og kjøre i firewire-nettverk mot go'-pc'en, men et lydkort bør kanskje brukes i stede da...

 

Hvordan er det med filkopiering? Blir diskene i stor grad tregere pga cpu'n?

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn, (godt chipsett?) så synes jeg at IDE kontrolleren og Netverks kontrollerne som sitter på kortet er svært bra. Fant noen tester på nettet og de passer bra med hva jeg har erfart også.

 

Jeg skulle ønske lyden var bedre. Noen ganger så skurrer det når jeg scroller i nettleseren også, enda jeg har prøvd alle patchene på de forskjellige "Via" sites'ene. Hvis det er noen Gururer på VIA chipset så vil jeg gjerne ha noen tips.

 

Dere vet at det kommer en EPIA2 med innebygget MPEG2 kontroller?

 

Prøver å ha kontakt med VIA jeg men det er ikke lett. De var utrolig hyggelige på CeBit når de fikk Visittkortet mitt. Skulle ta kontakt og greier. Men har jeg hørt noe? Får jeg kontakt? NEI!!!

 

Jeg har ikke tenkt på det før, men jeg sitter faktisk på en EPIA her og nå. Eneste maskinen jeg har med meg hjem fra hytta.

Lenke til kommentar

Godt, godt... Ettersom jeg skal bruke den som backup, er det fint det er futt i ide- og nettkontrolleren. Hvilket OS kjører du?

 

Har ikke fått med meg EPIA2, men det er uansett for seint nå... Får se hvordan det går! Bestilte det pga størrelsen og at det har så mye intergrert

 

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-07-22 16:43 ]

Lenke til kommentar

Det skinner kansje igjennom at jeg er en smule irritert på VIA. Årsaken (blant mye annet) er at det er mulig å få to PCI plasser ved hjelp av et RISER card. Desverre så har de gjort noe som gjør at det ikke er mulig å bruke feks et risercard fra en RACK eller noe sånt.

 

Jeg finner ingen som lager et slikt Epia riser card. Via sier bare at det finnes en "VIA reference design", men det sitter de tungt på. Hadde jeg i det minste bare fått et skjema, så skulle jeg gått på Elfa og kjøpt deler og laget noen.

 

Her finner dere noen tester av EPIA: http://www.via.com.tw/en/Products/eden_reviews.jsp

 

En annen artig side:

http://www.mini-itx.com/

Lenke til kommentar

Tror jeg venter på 2'eren jeg :smile:

 

Har sett litt på tester jeg fant via VIA sine sider, noen sier DVD er bra, andre at de opplever noe "frame drops" når det er action scener med mye bevegelse. DivX bør skrues ned på kvaliteten for å spille "glatt".

 

Takker for tilbakemeldinger!

 

Andy

Lenke til kommentar

Av OS så har jeg prøvd følgende

 

Windows 2000 Fungerer veldig bra på EPIA synes jeg. Når maskinen er idle så står CPU meteret til taskmgr.exe på 0-3% heldigvis. Alle programmer kjører som normalt. Boote tiden er ikke veldig lang.

 

Jeg har holdt på med Windows XP Pro denne uken. Det gikk veldig tregt. CPU meteret sto på mellom 80 og 100% hele tiden. Prøvde flere forskjellige drivere osv. men uansett så drev maskinen med et eller annet. Så det var ikke noen stor bruker opplevelse. Synes faktisk det fungerte bedre på CeBit, så det må være meg som ikke har oppfunnet kruttet ennå.

 

Red Hat 7.3 skal jeg teste i løpet av kvelden / uka.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 16:45, larskrru skrev:

Årsaken (blant mye annet) er at det er mulig å få to PCI plasser ved hjelp av et RISER card. Desverre så har de gjort noe som gjør at det ikke er mulig å bruke feks et risercard fra en RACK eller noe sånt.


 

De har ikke gjort noe som helst for å hindre dette, med mindre det å kun ha 1 PCI slots kan sees som en hindring :wink:

En 'true' 19" IPC PCI riser (for rackmounts) er ikke mer en en forlengelse av PCI slot'ene som gjør at de kan vendes 90 grader, den gir deg ikke ekstra PCI slots om hovedkortet ikke har det...dessverre :sad:

Det virker ikke på 'vanlige' hovedkort engang om du har kun 1 PCI tilgjengelig der også (prøvd det ved en del tilfeller før).

 

Kan hende de riser kortene Compaq bruker i sine SFF desktop modeller vil virke derimot (3pci for 1 slot)?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:


Den 2002-07-22 16:18, larskrru skrev:

Hei!


Jeg har brukt dette hovedkortet med C3 800 MHz siden mai i år.


Beklager, men det er bare helt utrolig tregt. DVD er ok, lyden er relativt dårlig; De fleste gamle PC'er gjør det meste bedre.


Har funnet et genialt kabinett hos EET, det er litt kult. Fant også en fin CD-RW/DVD spiller hos Komplett / flexidata som passer perfekt.


PC'n er min primære PC nå, kun fordi at jeg er så lei vifter og bråk.


 

larskrru,

Var det noen spesielt "slim" versjon av CD-/DVD spiller du har funnet?

Hvor mye koster Procase kabinettet, og hvor har du kjøpt det?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 16:53, larskrru skrev:

Av OS så har jeg prøvd følgende


Windows 2000 Fungerer veldig bra på EPIA synes jeg. Når maskinen er idle så står CPU meteret til taskmgr.exe på 0-3% heldigvis. Alle programmer kjører som normalt. Boote tiden er ikke veldig lang.



 

Jeg har endelig fått begynt installasjon av W2K på dette HK... Men hver gang stopper installasjonen når den skal fullføre "Distributed Transaction Coordinator"... Opplevde du noe med dette? Evt. noen andre? Har prøvd å deaktivere NIC'et i BIOS samt oppdatere BIOS uten hell... Annet HW er 2x 120GB WD SE og 1x Pioneer DVD-spiller...

 

Jeg har ikke en cracka versjon av W2K...

Lenke til kommentar

heisan

 

har vel egentlig ikke svar her bare spørsmål, eg lurte mest på hvor for eg bestillt dette kortet...og pris.

noen som er behjelpelig å svare på det.

eg ahr sett en del kule bilder rundt på nett av folk som har bygd endel med dette, lanboxer/biler og slikt.

meget kult.

hadde tenkt meg ett slikt sjøl med flatskjerm og trådløst tilknyttet via nettverk til hovedboken.

fin liten stue maskin tilknyttet tv og slikt og.

 

så noen..pris og hvem har disse hovedkortene.

 

og tar eg ikek helt feil eller er de ikek bare 17x17cm.

 

Mvh Kriger

 

[ Denne Melding var redigert av: Kriger på 2002-08-13 21:46 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...