Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ofisiell ip på 2maskiner og uoffifiell på resten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har adsl fra tele2 med adsl-modemet: Ericsson HM210Di. Jeg vil gjøre så jeg får en ofisiell ip på 2maskiner (altså en rett ut mot nett..., f.eks 193.xxx.xxx.xx) Og resten av maskinene vil jeg at skal få en vanlig intern ip. (Som f.eks 192.168.1.10).

Med Tele2 får man max 3 ofisielle iper..., da bruker 2 pcer 3, og modemet 1 til resten av pcene..., Noen som kan hjelpe meg her?

Takk for all hjelp :cool:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alle maskinene får vel intern ip, men det er vel ikke noe du kan gjøre for å hindre at de får "offisiel ip" uten om å la vær å koble de på nett?

Skrevet
alle maskinene får vel intern ip, men det er vel ikke noe du kan gjøre for å hindre at de får "offisiel ip" uten om å la vær å koble de på nett?

Siden man maks har 3 ofisielle iper fra tele2, må man vel kunne gjøre så flere kan være på nett via modemet eller noe? Sånn som når man kjører NAT, da har alle pcene lokal ip, og én ip ut mot nett...., er ikke dette mulig ved å la 2gå uten om NAT?

Skrevet
regner du mente å ha en tredje officiell ip på nat-ruteren?

Ja.

1. IP = PC1 (193.xxx.xxx.xx)

2. IP = PC2 (193.xxx.xxx.xx)

3. IP = Adsl-modem (NAT) (193.xxx.xxx.xx)

PC4 = (192... eller 10....)

PC5 = (192... eller 10....)

PC6 = (192... eller 10....)

PC7 = (192... eller 10....)

...

Skrevet

Altså... alle maskiner må bak modemet. Hvis du bare har en switch er det en løsning å sette opp DHCP på en av maskinene med offisiell IP, og la denne route videre. Router i tillegg til switchen er, som vi er lost foreslo, imidlertid det mest praktiske.

Skrevet

det er det eneste mulige. merk dog at en "ruter" like gjerne kan være en pc.

dhcp på ekstern ip regner jeg med du har utenfra?

dhcp på lokalnettet må du ordne selv.

Skrevet
Nå vet ikke jeg hvordan oppkobling og sånt er med TELE 2 da men her er et forslag fra hodet mitt (men det trenger ikke være bra).

Er ingen nettverksekspert, men synes det ser ut som et bra forslag :)

Tror egentlig ikke at det er så mange andre måter å løse dette på. I NAT-ruteren kan det bli behov for å legge inn statiske ruter til PC1 og PC2 som har offisielle IP-er. Disse må kanskje også oppdateres hvis IP-ene skifter ofte. Det er ikke nødvendig å gjøre dette hvis PC1 og PC2 får IP-er i samme subnet som NAT-ruteren.

Skrevet

Men siden man maks får 3 iper hvis man ikke kjører med nat..., er det ikke meninga at det skal virke på fler enn 3pcer da? Tele2 og Telenor har levert modemer som ikke kjører NAT og...

Skrevet

Vet ikke om jeg forstod deg riktig. Du kan få tildelt maks. 3 offisielle IP-er. Enten må du da nøye deg med 3 stk. PC-er som hver har sin egen offisielle IP eller så må du sette opp en boks som kjører NAT for å flere maskiner på nett.

Ja, du kan ha så mange maskiner du vil men må altså ofre 1 offisiell IP til en ruter med NAT. Eventuelt kunne du satt opp NAT-ruteren på en litt mer avansert måte. F.eks. gjort det slik at PC1 og PC2 alltid mappes opp til bestemte offisielle IP-er ved å bruke 1 til 1 NAT (statisk NAT).

F.eks. at 10.0.0.2 -> 213.123.123.123 og 10.0.0.3 -> 213.123.123.124 mens resten av maskinene med lokale IP-er deler den siste IP-en utad.

Skrevet
Vet ikke om jeg forstod deg riktig. Du kan få tildelt maks. 3 offisielle IP-er. Enten må du da nøye deg med 3 stk. PC-er som hver har sin egen offisielle IP eller så må du sette opp en boks som kjører NAT for å flere maskiner på nett.

Ja, du kan ha så mange maskiner du vil men må altså ofre 1 offisiell IP til en ruter med NAT. Eventuelt kunne du satt opp NAT-ruteren på en litt mer avansert måte. F.eks. gjort det slik at PC1 og PC2 alltid mappes opp til bestemte offisielle IP-er ved å bruke 1 til 1 NAT (statisk NAT).

F.eks. at 10.0.0.2 -> 213.123.123.123 og 10.0.0.3 -> 213.123.123.124 mens resten av maskinene med lokale IP-er deler den siste IP-en utad.

Da må jeg vel ha faste iper? eller går dette med iper som ikke er statiske ved å skrive noe annet i stede?

eks:

ip1 = 0.0.0.0

ip2 = 0.0.0.1

ip3 = 0.0.0.2

Skrevet
Går nok denne ja..., men nå har jeg bare en switch... Det er vel mulig å stille inn på en eller annen måte i modemet?

Tviler jeg på, disse modem/router-saken er ikke særlig avanserte og det du skisserer kommer inn under avansert bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...