Gå til innhold

Er alle spill og all musikk kunst?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Et spill i likhet med et maleri kan vaere litt kjedlig og har ingen mening i begynnelsen, men naar en begynner aa studere det saa blir en mer og mer trukket inn.

La oss si at du ikke vet om et gitt spill blir morsommere på sikt. Etter å ha betalt 4-600 kroner for et spill, hvor lang tid syns du det bør gå før et spill begynner å bli underholdende og engasjerende? Hvor lenge kan du spille et kjedelig spill, i påvente av det blir morsomt?

Det er forresten begrenset hvor lenge jeg gidder å stirre på et maleri i påvente av å få det store kicket. Og når jeg velger ut malerier for mitt eget hjem, så vil jeg helst ha malerier som jeg og andre mennesker syns er fine med en gang de ser dem. Jeg kan ikke be folk stirre på maleriet i noen timer for at de skal forstå hvilket fantastisk kunstverk det er ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del er det to ting som avgjer om kunst er bra.

Enten angrip det underbevistheita di umiddelbart. Du veit ikkje nødvendigvis kva det er som er bra, men det er der, og du blir oppslukt.

Alternativt er det noko som du ser, kanskje ikkje tenker over, men som du av ein eller anna grunn har veldig stor trang til å oppleve igjen.

For å seie det slik: Om du spelar eit spel, tenker "nah", legg det frå deg og aldri tenker meir på det, er det ikkje bra. Om du derimot spelar eit spel, tenker "nah" og legg det frå deg, men greier ikkje slutte å tenke på det likevel, då er det noko der.

Det har nok mykje å gjere med kva som set seg fast hos deg. Du skal ikkje måtte bruke mykje tid på noko for å innsjå at det er noko spesielt.

Skrevet

Kunst kan beskrive så mangt, men når det kommer til spill, vil jeg ikke kalle Resident Evil 4 for kunst, jeg vil heller kalle et spill som bruker ganske spesielle effekter, og bruker teknologien på en helt annen måte fra andre spill, og står derfor ut, og kommer i en helt enestående kategori.

Skrevet

Om budskap er det som kreves for at noe er kunst, sjekk ut deus ex (det første), mhm!

Jeg har hørt dummere definisjoner på kunst, men jeg er ikke helt enig likevel. Dog er det vel åpenbart at i alle fall når det gjelder film (som mange later til å mene at er det mediet som har mest til felles med dataspill), er dette i stor grad det som i hovedsak skiller mellom såkalt "kunstfilm" og kommersiell film.

En annen definisjon jeg har likt går på at kunst må være skapt utfra et ønske om å gjøre noe utover det å tilfredsstille primærbehov (næring, overlevelse, reproduksjon. Litt forenklet = penger)(Scott McCload). Altså kan biter av et verk være kunst, mens resten ikke er det? Spillet er antageligvis først og fremst skapt for å tjene penger, men hvorfor legges det da inn easter eggs? Er påskeegg kunst, men resten av spillene som inneholder det ikke? (for uansett hvor bra det er kan det hevdes at denne kvaliteten er der først og fremst for at det skal selge bedre). Jeg er ikke fornøyd med denne definisjonen heller, og som nevnt tidligere i tråden opereres det med mange og vage definisjoner av kunst, men jeg synes det virker åpenbart at dette også er et element i det som oftest betegnes som kunst, altså noe ikke kommersiellt, eller i alle fall elementer av dette.

Ellers har vi jo folk som Peter Molineux som det virker som om bare lager ting han håper skal bli så bra som mulig, og gir ut dette og tjener masse penger likevel. Kan originalitet være en forutsetning for at noe skal kunne være kunst?

Skrevet
Om budskap er det som kreves for at noe er kunst, sjekk ut deus ex (det første), mhm!

Jeg har hørt dummere definisjoner på kunst, men jeg er ikke helt enig likevel.

Forventer jeg ikke heller. Som sagt er dette min definisjon. Det er hva kunst er for meg. Dette kan selvsagt ha en sammenheng med at jeg ikke forstår kunst som ikke forsøker å fortelle meg noe.

Og Deus Ex har jeg spilt. Fantastisk! :thumbup:

Skrevet
jeg synes stemningen og opplevelsen i HL2 er kunst. du lever deg sinnsykt inn i den skapte verdenen synes jeg, og alt er så gjennomført.

Kan ikke bli mere enig. HL2 er kunst. Har drevet med spill siden Commodore 64 og Spectrum-tiden. Ikke noe annet spill har gitt meg den gleden, som når jeg spillte dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...