Gå til innhold

Omtale av Guild Wars (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke skjønne at Guild Wars fikk så høy karakter som 8/10 jeg. Måtte jo kjøpe dette spillet etter alle gode omtaler jeg leste, men jeg synes den manglet det som skal til for å være ett BRA spill. La meg begrunne:

 

*Questing sammen med andre er for tungvint, da det er altfor vanskelig å finne ut hvilke quest man har sammen.

*Grafikken er ikke spesielt tiltalende, den er kald og har for mye "rette linjer".

*Man kan ikke bevege seg fritt.

*Dårlige lyder

*Atmosfæren i spillet er fraværende så det holder, ingenting som fanger deg opp.

*For lite muligheter ang items du kan ha på deg

 

Noen mener også at det er ett pluss at man ikke betaler mnd-avgift, men på den andre siden betaler jeg gjerne penger for å spille på nett jeg.

Lenke til kommentar
Antar også at siden anmeldelsen kom en stund etter spillets lansering, så har tester spilt lenge og fått testet ut spillet til det fulle.

Vi har ikke testet dette spillet over noe lengre periode enn et hvilket som helst annet spill. Hvis en MMORPG-tittel ikke fanger interessen, eller er underholdende i løpet av den første uka med testing, så er det ei heller et godt spill. Anmeldelsen kom rett og slett litt sent fordi vi kom i gang litt for sent.

Var egentlig ikke sånn ment. Var mer som en kommentar til de som hevdet at du ikke hadde kommet deg forbi startområdet og derfor ikke hadde rett til å si din mening om spillet.

 

Og jeg regner heller ikke med at et slikt spill blir testet noe mer enn et vanlig spill, men at vanlige spill også testes såpass lenge at du ikke er i tvil om hva man mener om spillet og at man har testet alle spillets muligheter.

Lenke til kommentar

Visse folk her inne får 8/10 til å høres ut som en ravende dårlig karakter, noe det faktisk ikke er. Dere som roper høyest og klarest er vel også dere som spiller spillet mest og vil at deres spilletid i et spill skal begrunnes med en 10/10 hos Gamer.no..

 

Fanboys kommer man aldri utenom, gitt.. :ermm:

Lenke til kommentar

Dette som blir nevnt som svakheter her er jo VELDIG subjektivt da. Jeg mener, folk sammenligner GW med FPS-spill som f.eks. HL2. Har dere fattet poenget? Sammenligner ikke en Formel1-bil med en rask sports-bil, bare fordi begge kan kjøre over 150 km/t.

 

GW har sugd meg helt inn. Har aldri spilt MMORPG (CORPG) før, men er ihuga FF- og Morrowindfan. Jeg synes spillet har en utrolig god atmosfære, og det er så genialt at jeg kan løpe rundt alene, uten å støte på masse folk som tar quest-items før meg. Artikkel-forfatter har tydeligvis ikke satt seg inn i spillet, en så overfladisk og flat anmeldelse er det lenge siden sist jeg så her på gamer.

 

Etter å ha lest artikkelen, fikk jeg følelsen av at dette er anmeldt av en person som egentlig elsker WoW, men må bite i det sure eplet og gi GW "litt" kred... Og samme forfatter skriver at det ikke er lagt opp til at spillere skal trade seg litt i mellom. HALLO?? Har du i det hele tatt åpnet manualen din? Gjør det, der OPPFORDRES det til intern trading, da merchants er dyre og inventaret avhenger av hva som til enhver til selges av spillere. Dette var en elendig anmeldelse som virker påhastet.

 

Jeg sier ikke at spillet er perfekt, for det er ikke det. Men istedet for å fokusere på det positive, har artikkel-forfatter brukt mye plass til å nevne det negative, mens ALT det positive blir stående som en liten skygge i hjørnet. Jeg er selger på Spaceworld. Selvom jeg synes Siemens CX65 suger rumpe, vet jeg at den dekker behovet og kravet til MANGE mennesker. Må være LITT mer objektive ja, bare litt?

 

 

Simen

Lenke til kommentar
...monstre av rasen Charr...
Per i dag finnes det bare én rase i Guild Wars, menneskene, men vi kan forvente å finne nye raser i kommende ekspansjonspakker.

Hmm, når skal folk forstå at rase = underart, at homo sapiens (det moderne mennesket) er en art, homo (mennesket) er en slekt, at for eksempel svarte og hvite er forskjellige raser, men samme art osv? I Morrowind velger man mellom forskjellige "races", men noen er mer like enn andre. Det er egentlig greit å bruke ordet "rase" der, fordi noen kanskje er samme art, men det blir feil å si "bare én rase, menneskene", for mennesket er ikke en rase.

Lenke til kommentar
...monstre av rasen Charr...
Per i dag finnes det bare én rase i Guild Wars, menneskene, men vi kan forvente å finne nye raser i kommende ekspansjonspakker.

Hmm, når skal folk forstå at rase = underart, at homo sapiens (det moderne mennesket) er en art, homo (mennesket) er en slekt, at for eksempel svarte og hvite er forskjellige raser, men samme art osv? I Morrowind velger man mellom forskjellige "races", men noen er mer like enn andre. Det er egentlig greit å bruke ordet "rase" der, fordi noen kanskje er samme art, men det blir feil å si "bare én rase, menneskene", for mennesket er ikke en rase.

Eh, svada? Stikk innom sidene tli GW, der opplyser dem selv at det per i dag bare er én RASE i spillet. Det flisespikkeriet du hoster opp her kan du ta en annen plass. Takk. ;)

Lenke til kommentar

Ut i fra anmeldelsen i forhold til mine opplevelser av spillet, samt andres virker det som om du har ikke spilt dette spillet nok. Ikke fordi du ga spillet "dårlig" karakter, men fordi det var grunnløst. Disse tingene fant jeg mest "feil":

- Death Penalty (DP)

- Trading

- Community

- Lore

 

Alle disse delene er veldig mye mer enn det du viser.

 

- Death Penalty (DP)

Dette har VELDIG mye å si, å komme med noe annet viser at du ikke har spilt spillet nok. Jeg hadde funnet det VELDIG mye lettere å ikke ha noe DP og måtte "løpe med spøkelset mitt" tilbake. Det å gjøre et STORT mission for så å dø, måtte løpe hele på nytt med DP er helvetes vanskelig.

 

- Trading

Som sagt så er det VELDIG stort marked for dette. Siden spillet nettop har kommet (nesten) så er det fortsatt (gratis) forbedringer som lanseres konstant. Nå jobber de med å få eget distrikt/sted for trading.

 

- Community

Som sagt heter dette spillet Guild Wars. Det er ikke et SP spill, man skal spille det sammen med andre. Hadde du blitt med i et guild/spilt sammen med venner ville du med en gang sett at dette spillet er VELDIG åpent for interaksjon.

 

- Lore

Dette har MYE å si for spillet, nettopp fordi du spiller en histore mer enn du spiller random missions. Det er som å si at det som skjedde før vi startet å lese i LOTR ikke har noe å si, fortiden påvirker alltid framtiden.

 

 

Så, i lys av dette må jeg igjen si at det virker som om du ikke har gått langt nok inn i spillet, eller har spilt det nok.

Endret av LuggagE
Lenke til kommentar

Altså jeg er ganske fan av Guild War så jeg kan ikke annet en å bli farget av dette ^^

 

Men uansett: anmeldelsen var noe snever og etter min mening litt for streng. LuggagE skriver vel mine hovedankepunkter også - Guildene sørger for god interaksjon, det er et UTBREDT handelsnettverk, å si noe annet er latterlig? DP har faktisk endel å si, spesielt jo lenger ut i storyen man kommer.

 

At det er et CORPG og at ArenaNet har valgt en rekke nye og uvante løsninger vil jo ofte medføre at man ikke får de elementene man er vant til og dermed stempler fraværet av disse mulighetene som ensartet negative. F.eks lav leveling, anti-farming politikk, relativt få items hvor beste og nestbeste items ikke er veldig forskjellige eller selve gameplayet, hvordan man kan gå/spawner/grupperer seg. Klart man kanskje blir litt snurt når man oppdager at spillet ikke er slik som alle andre spill - men det behøver jo som sagt ikke bety at spillet er håpløst - tvert i mot!

 

Også, vil jeg påstå, at det fokuseres mer på negativt pirk (som jeg langt på vei kan være enig i) enn på de store positive linjene i spillet. At et spill av dette kaliber faktisk ikke krever månedsavgift blir såvidt nevnt i slutten. Jeg vil også si at grafikken er outstanding - enkelte landskap og lyssetting er jo intet mindre enn en nytelse. Jeg ser at tekstforfatteren har satt på repeatknappen når det gjelder dette spørsmålet: vær så snill å utdyp hva du mener er dårlig og ikke hvorfor en 8 er en jolly good karakter uansett. (Og om man leser reviews på de støste gamingstedene vil man kunne oppleve at grafikken er en delkarakter som kommer best ut - dårlig argument ja jeg vet det - men det betyr jo at noen velger å se på tingene helt anderledes enn hva som er blitt gjort her)

 

Men alt i alt kan det jo være at tekstforfatter etter disse påpekningen opprettholder karakteren sin - det er greit - så lenge de informerer oss om at de virkelig har tatt i betraktning de momentene som nevnes her (for det så ikke slik ut nemlig eller vist for liten forståelse/spilt for lite til å kjenne systemet godt nok)

Lenke til kommentar

Gir nå egentlig f... jeg da, gamer.no crew kan være så nedlatende de vil mot nye idéer. Er ikke første gang de er skeptiske til forandringer...

 

Én ting er helt sikkert, du får ikke et spill på kloden som gir mer valuta for pengene enn dette, og med en så vellagd historie i bunn, er dette noe av det beste som er laget av 0'ere og 1'ere de siste 5-10 årene.

 

 

PS! Les reviews andre steder enn her, karakterene er mer eller mindre de samme, men med mye bedre grunnlag for hvorfor akkurat disse karakterene. Den som er her er en ren subjektiv oppfatning av et spill forfatter tydeligvis har hatt store motforestillinger mot i det hele tatt å åpne pakken til...............

 

 

Simen

Lenke til kommentar

Jeg har en stygg følelse av at HW blir sammelignet med WoW, selv om de absolutt ikke er samme typen spill :ermm:

 

Jeg synes denne artikkelen ble litt tynn, og jeg føler samtidig at det er en del feil i den. Som for eksempel dette med trading. Har du vært i Lion's Arch eller andre store byer og sett på markedet der? Det er overflod av folk som vil kjøpe, selge og begge deler. Også veldig enig med det LugguagE sier.

Lenke til kommentar

:roll:

 

Når skal folk skjønne at 8/10 er en veldig bra karakter? Anmelderen var jo godt fornøyd med spillet, men har skjønt at folk ofte er mer interesserte i hva som er negativt enn hva som er bra (mange anmeldere skriver utelukkende om positive ting og dette fører til at folk kan bli svært skuffet når de kjøper spillet).

 

Og dere mener også at en anmeldelse er objektiv? Det er jo bare tull, en anmeldelse er en ren subjektiv greie. Om anmelder misliker spillet, så får spillet dårlig karakter (noe som ikke var tilfellet her). Ingen spillanmeldelser er objektive, det vil alltid være forskjellige meninger om alle spill. Så og si at noen anmeldelser er mer riktig enn andre, bare fordi du er mer enig, er rett og slett tåpelig.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

SBS: Du er laaaaaaangt utpå jordet og sykler tandem eller noe. For et tåpelig innlegg å komme med! Her har forfatteren utelatt å kommentere på VIKTIGE elementer i spillet, og får bare med seg at det er gratis som en fotnotis. Selvfølgelig gir han spillet en 8'er, han vil jo ikke skille seg ut fra alle andre anmeldere. Poenget her, kjære SBS, er at anmelderen har latt sin oppfatning av hva som er bra og hva som er dårlig farge artikkelen. Han ytrer ikke meninger om hva community'en som en helhet mener. Og det å si at alle anmeldelser KUN er subjektive er også tull. En god anmelder skriver en OBJEKTIV artikkel med subjektive underkommentarer.

 

Alle med to øyne i skallen kan se at GW ser fantastisk ut, og han sammenligner en nærmest ukjent spillprodusent med selveste Blizzard. Og det er jo ikke en gang samme type spill. Ja, de har en del likheter, men der stopper det også. Er en grunn til at utvikleren kaller sjangeren CORPG....

 

 

Simen

Lenke til kommentar
...monstre av rasen Charr...
Per i dag finnes det bare én rase i Guild Wars, menneskene, men vi kan forvente å finne nye raser i kommende ekspansjonspakker.

Hmm, når skal folk forstå at rase = underart, at homo sapiens (det moderne mennesket) er en art, homo (mennesket) er en slekt, at for eksempel svarte og hvite er forskjellige raser, men samme art osv? I Morrowind velger man mellom forskjellige "races", men noen er mer like enn andre. Det er egentlig greit å bruke ordet "rase" der, fordi noen kanskje er samme art, men det blir feil å si "bare én rase, menneskene", for mennesket er ikke en rase.

Eh, svada? Stikk innom sidene tli GW, der opplyser dem selv at det per i dag bare er én RASE i spillet. Det flisespikkeriet du hoster opp her kan du ta en annen plass. Takk. ;)

Flisespikkeri, men jeg har jo rett. Det er ganske vanlig å blande art og rase på engelsk, men det bør ikke forpeste det norske språk (det er litt som å si "trillion" når man mener "billion"). :!:

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
SBS: Du er laaaaaaangt utpå jordet og sykler tandem eller noe. For et tåpelig innlegg å komme med! Her har forfatteren utelatt å kommentere på VIKTIGE elementer i spillet, og får bare med seg at det er gratis som en fotnotis. Selvfølgelig gir han spillet en 8'er, han vil jo ikke skille seg ut fra alle andre anmeldere. Poenget her, kjære SBS, er at anmelderen har latt sin oppfatning av hva som er bra og hva som er dårlig farge artikkelen. Han ytrer ikke meninger om hva community'en som en helhet mener. Og det å si at alle anmeldelser KUN er subjektive er også tull. En god anmelder skriver en OBJEKTIV artikkel med subjektive underkommentarer.

 

Alle med to øyne i skallen kan se at GW ser fantastisk ut, og han sammenligner en nærmest ukjent spillprodusent med selveste Blizzard. Og det er jo ikke en gang samme type spill. Ja, de har en del likheter, men der stopper det også. Er en grunn til at utvikleren kaller sjangeren CORPG....

 

 

Simen

Da har ikke du forstått hva en spillanmeldelse er, men det er ikke mitt problem.

 

Sammenligningen med Blizzard er fullstendig fair ettersom de fleste i ArenaNet forlot Blizzard North (de som lagde diablospillene) for å lage GW (etter uenigheter om hvilken retning WoW tok). Man kan ikke lage et spill og forvente at det ikke skal sammenlignes med noe annet fordi det er bittelitt forskjellig fra vanlige rpgs i den ene enden og mmorpgs i den andre.

 

GW ser helt greit ut, men ikke noe spes. Etter det jeg har sett av videoer og skjermbilder så mangler grafikken karakter og kan godt forstå kommentaren til anmelderen (merk at jeg ikke har dette spillet eller har spilt det, mine kommentarer er på grunnlag av mange anmeldelser jeg har lest og offisiell info fra spillets hjemmeside og diverse fora).

 

Anmelderens oppfatning av hva som er bra eller dårlig spiller en helt sentral rolle i en spillanmeldelse. Hvis en spillanmeldelse hadde vært reine fakta hadde det ikke vært vist med mer enn en spillside eller hva? Og som du ser her på forumet så er det også flere folk som ikke liker spillet av diverse grunner, så GWs storhet er det vel ikke så bred enighet om som du kanskje tror.

 

Det må være lov å "mislike" et spill uten at noen skal fortelle deg at dine meninger er feil (noe de ikke er, da alle har forskjellig smak).

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Selvfølgelig gir han spillet en 8'er, han vil jo ikke skille seg ut fra alle andre anmeldere.

Useriøse tilbakemeldinger som dette, kun ment for å provosere, er uønsket. Karakteren åtte er delt ut fordi anmelder syns spillet fortjener åtte, ikke på bakgrunn av hva alle andre måtte mene om Guild Wars.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...