Gå til innhold

HASTER:Eksamen i elektronikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er datavippe ikkje sr vippe.

Treff telleren treng 5 pulsa.

Men det kalles vel også en SR-vippe, idette tilfelle så var den koplet slik at ble en datavippe. En datavippe er vel den enkleste vippe og bruker kun halvparten av funksjonene for SR-vipper. Men det er en datavippe som du sier, slik den er koplet. I en datvippes inn står feks "1", den står høy til neste kl.puls og da passerer den gjennom til Q'ene. der den skifter til 1/0.

edit: Det kunne bli stor mulighet for at en oppgave ba deg bytte ut datavippene i SR-vipper for samme funksjon, derfor ba jeg ham lese om 4013 og sannhetstabellen. Av erfaring vet jeg at hvis en låser seg for mye i detaljer ved forberedelse-delen vil det ikke alltid lønne seg under selve eksamen..

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
fikk aldri lære hvordan spenningsregulatorer virker :(

men jeg skal plage noen lærere oppe på VK1 og be dem om å lære meg, har sånn en kjip lærer.

 

men hvorfor kaller dere transistorene for Q istedet for T?

Bare for å forvirre oss!!! Vanligvis sier man T1, T2 osv

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Håper at noen ser denne posten før det er for sent. Jeg går GK elektro, og skal ha heldags i Elektronikk.. Jeg sliter endel med dette faget, og jeg skal ha samme heldags som dere. Er ikke sikker på om det er samme oppgaver, men samme skjema osv.

Som sagt, sliter jeg litt, og derfor er det nødvendig for meg at jeg presterer på denne prøver, og klarer å få en bra karakter. Spenningsforsyningen er et problem. Jeg forstår ikke en eneste ting av den :p Kan noen være så snill å ta seg litt tid til å forklare den grunding? Og eventuelt forklare hvordan jeg feilsøker hvis jeg ikke får 12V ut... Trenger svar litt raskt! :p

 

Takk, -Izo

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Strømforsyningen er en enkel linjær serieregulator, og dere vil finne den greit forklart i deres elektronikkbok.

Q1,2 og 3 danner sammen ett trippeldarlingtontrinn, som gies en forspenning/strøm gjennom resistor R2 og 4. Dette gjør at strømmen ledes gjennom Q1, og man får spenning ut. Spenningsreguleringen gjøres via R10-12 og RV1 samt Q5 som "kveler" strømmen inn på darlintontrinnet. Dersom spenningen ut øker, øker tilbakekoplingen og Q1 leder mindre, noe som resulterer i stabilisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...