Gå til innhold

Universitet, Bærbar data 17000 med sekk


Anbefalte innlegg

Hei, tipper ganske mange begynner å bli lei av disse topicane hvor alle skal ha tips til ny data. Vett det er en god del av de ute og jeg har lest gjennom en god del av de. Men jeg klarer bare ikke bestemme meg, så tenkte jeg skulle lage ein topic og håper på at någen kan klare å overbise meg at de vett om den bærbare maskinen jeg bør kjøpe :)

 

Jeg har brukt malen til wh1te men viss dere vil ha mer info så bare post så skal dere få svar snarest. Beklager at posten blei litt lang men føler at dere nå får et godt inntryk av hva jeg er ute etter.

 

Hvor mye penger vil du bruke? Har tenkt å bruke Jeg har tenkt å bruke 17 000kr på denne datamaskinen, dette med en ryggsek til å ha maskinen i. Jeg skal begynne på universitete i stavanger etter sommerferien, og har veldig lyst på ein god sekk som jeg kan ha dataen + bøker i.

 

Hva skal du bruke maskinen til? Jeg kommer i hovedsak til å bruke maskinen til skole arbeid. Skal studere data og kommer til å programere enn del med java og andre programeringspråk. Jeg reiser masse og derfor har jeg veldig lyst at batteritiden skal vere bra og at jeg i tilleg kan spille en del spill på an. Tenker da på CS:S, half-life 2 og swat4.

 

Hvilke krav stiller du til maskinen? I forhold til skjerm, mengde minne og harddisk-plass/hastighet. Er veldig masse forskjellig ute å går her, har veldig lyst på ein "glossy" skjerm viss det er mulig, bør helst ha god insynsvinkel slik at det ikke blir någe problem å jobbe eller se film på ann. Har egentlig ikke peiling ka oppløsning som er best å ha, skal nok jobbe med mange forskjellige vinduer oppe, så hadde vert greit med ganske god oppløsning. har ikke lyst på 12tomemr skjerm, men tenkte meg mer på 14-15 tommer. Som sagt så skal pc`en blir dratt med ein del rondt, så den bør være greit ultraportabel. Ikke for stor og klumpete.

 

Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål?

Einaste krav her er at jeg ikke vil ha den for stor, den skal bli tatt med, og setter pris på om pc`en er forholdsvis tynn men alikevel med god kjøling. Vil ikke ha ein pc som har ein sinnsykt plastikk følelse, men en som er ganske avstivet og tåler en trøkk eller to. Jeg har tenkt å ha med pc`en må lesesalen og på forelesninger så vifta bør vere forholdsvis rolig. pc`en bør ligge på rundt 2-3 kilo. harddisk størrelse bør ligge på 60gig og minimum 5400RPM.

 

 

Trenger du ting som Bluetooth, firewire, et høyt antall USB-porter, floppy, WLAN.Det jeg trenger er, firewire, nok usb porter, WLAN og ein dvd-rom, slik at jeg kan se filmer eller innstalere spill. Trenger ikke ver dvd-brenner da jeg vil bruke brenneren på min stasjonære pc til dette. DVD-rommen kan egentlig være ekstern, trenger ikke absolutt være integrert.

 

Jeg er åpen for ein del forslag, men jeg har som sagt ikke lyst på någen plastikk pc. Ikke for å tråkke någen på tærne her, men har egentlig lyst å styre unna pc`ene som de fleste netbutikken har under sin pc-bugger. Altså Whitebox eller Thundra 1559. Slik jeg ser det så har jeg vel egentlig mest lyst på IBM, Acer eller Asus, men jeg er åpen for forslag. Hadde vert veldig fint viss dere kan poste litt info om den pc`en dere anbefaler og link til forskjellige tester blir tatt imot med et stort smil :)

 

Takker for alle som gidder lese igjenom ein så lang og kjedelig post, og håper på mange gode svar.

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deller er av ein eller aen grunn ikke ein data jeg har så veldig lyst å kjøpe først. Kommer til å vurdere det men syntes dell av og til eg litt på kanten, selv om de faktisk av og til har ein god datamaskin å tilby. Har ikke hørt så masse om zepto, skal søke litt etter den, men har du någen tester å linka til?

Lenke til kommentar

Acer 8100 serien passar sikkert til ditt behov. Er jo berre å velge mellom 8101,8103 og 8104 kva som passar deg best og kor mykje du maks kan bruke. Ser at du har 17 000, men for 18 000 får du 8104 som er eit bra alternativ.

Viss du klarar deg med ein litt større pc. Så får du ein Dell 9300 med veldig gode specs til cirka 17 000. Men den er ganske stor og skjermen er i tillegg 17'.

Lenke til kommentar

Kommer ikke til å gå for ein 17tommer skjerm, det blir bare for stort. Skal ha den med overalt og den må derfor vere portabel. Husk at med de 17 000 så skal jeg ha ein rygsekk og helst porto i tillegg. Har sett veldig masse på den Acer serien, men håpte jeg kunne få någen andre alternativer også :)

Lenke til kommentar

Så mange andre gode alternativ i den prisklassen og som i tillegg skal kunne køyre nye spel er det vel ikkje. Vurderar sterkt å kjøpe meg Acer 8104 og trur den serien der passar godt for deg. Du sa jo at du ikkje ville ha Whitebox osv og Acer er eit godt merke.

 

https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?land=47

 

Her får du 8103 til cirka 15000. Einaste som er forksjellen frå ei norsk maskin er at æ og ø har skifta plass. Ein god pris. Kan jo berre kjøpe ei ekstra rambrikke seinare.

Endret av krizzzy
Lenke til kommentar
Har du vurdert Mac? :)

 

Når eg tenker meg om, så blir det vel det uinteressant, med tanke på at du vil spele på datamakaskina?

Har vurdert ann ja, og jeg har egentlig veldig lyst på an. Men tror med tankte på at jeg skal spille og at det kanskje ikke er så lurt å gå over til ein heilt annerledes opperativsystem rett før skolen. Kan bli litt invikla :)

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar

Ka sysn dere om denne IBM T43 maskinen da? Ser jo ganske bra ut for den prisen :)

 

Kossen støynivået på Acer Travelmate 8000 serien? Går vifta heile veien eller er den forholdsvis rolig?

 

Lurer også på om det er verdt å vente i ca 1-2 mnd før jeg kjøper. Hører at det skjer visse ting med bærbarmaskinene for tida. AMD begynner å komme og nye og bedre ting er vist på vei inn. Verdt å vente?

Lenke til kommentar

IBM-maskina ser helt på trynet ut mhp spilling, FireGL AGP 4x...? Vet ikke hva du bygger din oppfatning av Dell på, men til og med på dette forumet har Dell et godt renommé når det gjelder bærbare maskiner. For under 17000 får du en Inspiron 9300 med 1.9GHz PM, Go6800, 1GB RAM og 1920x1200 skjerm, go for it man... :yes:

Lenke til kommentar
IBM-maskina ser helt på trynet ut mhp spilling, FireGL AGP 4x...? Vet ikke hva du bygger din oppfatning av Dell på, men til og med på dette forumet har Dell et godt renommé når det gjelder bærbare maskiner. For under 17000 får du en Inspiron 9300 med 1.9GHz PM, Go6800, 1GB RAM og 1920x1200 skjerm, go for it man... :yes:

T43en har X300, duger ikke så godt, men absolutt en jævlig (unnskyld språkbruk) bra maskin som tåler alt! :thumbs:

 

Absolutt en pc jeg skulle kjøpt hvis jeg bare skulle bruke den til skole og noen småspill!

 

IBM for the win! :thumbup:

 

Ellers kan jeg anbefale Dell Inspiron 9300, jeg har den selv og er meget fornøyd. Den er utrolig godt bygd, men IBM er jo uansett bedre på det området. Skjermen er veldig bra, men litt stor om du skal dra den med deg rundt. Til mitt bruk er den perfekt, har den i sekk så jeg merker ikke mye forskjell. ;)

 

T43en er forresten veldig billig nå, så det er absolutt et godt kjøp, bare legg på en ekstra rambrikke til 500kr så du har 1gb ram. (Kan bli litt lite harddisk plass og.)

 

Garanterer hvertfall at du blir fornøyd med T43 eller i9300! :)

Lenke til kommentar
tenk vekt!

 

Kan dette være noe?

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=110957&mlevel=090200

Har sett en god del på den maskinen, men etter en del vurdering har jeg fonnet ut at den blir for liten og litt for dårlige specs. Er sikker sinnsykt god å dra med seg rundt og heilt genial til det, men blir litt vanskelig å jobbe efektivt på ein så liten skjerm. Tenker heime og på skolen, i alle fall etter min mening. Vett ikke om andre også syns dette, den takler heller ikke så godt spill, skal jeg ha ultraportabel vil nok MSI MEGABOOK S270 vere det valget jeg hadde godt for.

 

Takker for alle gode svar så langt og bare kom med fler. Henvis gjerne til tester :)

Lenke til kommentar

Dell Inspiron 9300 blir litt vell stor med sin 17" widescreen skjerm. Anbefaler btw ikke Inspiron serien, har 8600 selv. Det er en god maskin, men vil plastic fantastic. Litt vell mye knirking i kabinettet og skjermen blir for "hengslette".

 

En kompis har nettop kjøpt seg en Acer Travelmate 8000 (husker ikke helt hvilken modell) og må jeg si den var lekker. Ganske tynn, godt tastatur og god skjerm.

Lenke til kommentar
Ta en titt på Dells LatitudeTM D610

 

14" skjerm samt mulighet for ati x300 skjermkort. vekt 2.12kg

Ser grei ut, men mener jeg får mer utav ein acer pc. Spesielt med tanke på grafikk. Men det er ein veldig god pc, det må jeg sei. vil ver ein av de jeg kommer til å vudere heilt til slutt.

Lenke til kommentar
Men tror med tankte på at jeg skal spille og at det kanskje ikke er så lurt å gå over til ein heilt annerledes opperativsystem rett før skolen. Kan bli litt invikla :)

Å bruke Apple sine OS er svært enkelt, egentlig minst like enkelt som Microsoft sine.

Trur ikkje du vil ha nokon problem med ein eventuell overgong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...