Gå til innhold

Er det vits i å skaffe sen 3G telefon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har 3g telefon. 3g funksjonaliteten har både vært meget nyttig og meget irriterende. Har opplevd at telefonen har vært UTEN dekning på visse steder, når telefonen prøver å klamre seg til en 3g dekning som nesten ikke er der. Kameraten min som har en gammel gsm-telefon sitter 2 meter fra meg, med full gsm-dekning. I slike tilfeller har man mest lyst til å slenge telefonen i veggen.

 

Men, nå finnes det et program som kan tvinge telefonen til bare å være på gsm hvis man ønsker dette. Jeg opplever ihvertfall større stabilitet ved å bare være på gsm mesteparten av tiden.

 

Men er utrolig nyttig å ha 3g når man vil bruke mobilen som modem. Er som å surfe med adsl-hastighet, noe som er veldig behagelig. Dessuten så går all bruk av gprs på selve telefonen meget hurtig, og du slipper å vente flere sekunder for å laste ned mail osv.

 

Men noe man setter større pris på er at det er en symbian-telefon. Etter å ha brukt en symbian-telefon over litt tid er det UMULIG å gå tilbake til noe annet. Det betyr at det er uaktuelt å kjøpe f. eks k750, da denne IKKE har symbian os. På min symbian-telefon har jeg en mengde med mer eller mindre nyttige applikasjoner, noe som gjør telefonen til noe MYE mer enn en vanlig mobiltelefon. Har masse forskjellige ordbøker, metrokart over ulike byer, sjakkspill, translatør med stemmefunksjon på flere språk, navigasjonssytem, msn-klient, osv, osv, osv.

 

Det er alle applikasjonene ( i tillegg til at en symbiantelefon er meget bra "for seg selv") som gjør at det, etter min mening, ikke finnes noen erstatning ute på markedet.

Lenke til kommentar
UMTS-nettet støtter nedlastingshastighet inntil 384 kbit/s. Ved sending av data tilbys hastighet inntil 64 kbit/s. For EDGE vil nedlastingshastighet være 100-200 kbit/s,og mens sending av data vil være 50-75 kbit/s.

 

Dette er telenors begrensede opplastingshastigheter. I utgangspunktet er EDGE i stand til å ha mye høyere opplastingshastighet enn UMTS (slik det ser ut NÅ).

 

det eneste 3g har å by på e video samtale.. ellers vil en EDGE tlf. gjøre nytten laste ned/streame video.. mobil tv.. går an med EDGE hastighet

 

Trenger absolutt ikke EDGE for å gjøre dette. Se på TV har jeg gjort med de tre siste SE-telefonene mine, samt en Samsung. ingen av de har EDGE.

 

Det er alle applikasjonene ( i tillegg til at en symbiantelefon er meget bra "for seg selv") som gjør at det, etter min mening, ikke finnes noen erstatning ute på markedet.

 

Om man har behov for disse funksjonene og synes dette veier opp for de tingene man må ofre, som kort responstid, mindre fysisk størrelse, lengre batterilevetid osv osv så er Symbian det eneste rette.

 

Ser nytten i Metrokart (de 3-4 gangene jeg har behov for dette i løpet av et år og ikke har lyst til å ta med meg et av de små kjekke kartene som ligger overalt på metroen) og navigasjonssystem (selv om jeg liker dette bedre som en separat og billigere enhet), men det er ikke så viktig for meg at jeg ville valgt en irriterende Symbian allikevel.

Lenke til kommentar

Husker vi hadde samme diskusjonen da vi gikk fra NMT til GSM. "Hva skal vi med GSM, det jo ingen tjenester annet enn......bedre dekning...

 

Slik er det når nye systemer kommer. Med 3G finnes et utall muligheter vi ikke har tenkt på ennå. Foreløpig er det nok bare det mest ihuga som skaffer seg 3G-mobil. Dette siden det foreløpig finnes få tjenester. Om noen år har alle det siden GSM-nettet blir faset ut slik NMT-nettet.

 

Med mindre Telenor og co overpriser tjenestene ved å ta sinnsyke summer for surfing, kommer vi raskt til å se flere og interessante tjenester. Med tanke på at 3G+ (opptil ca 1 mbit) testes i disse dager åpner det igjen for flere tjenester. Å betale for ADSL hjemme f.eks vil forsvinne da mobilen tilbyr mye større hastigheter. Å være online 24 timer i døgnet med mobilen byr på problemer og fordeler, emn vi må lære oss å bruke det. Det er kun fantasien som setter grenser. Hørte jeg IP-telefoni?

 

Akkurat nå er det svært begrenset med tjenester, og de som finnes er ofte ikke attraktive. Men 3G er en del av en naturlig utvikling, så om noen år har vi ikke et så stort utvalg av GSM-mobiler. 3G er ikke en hype som forsvinner i morgen, det er det nye mobilnettet vårt.

Lenke til kommentar
UMTS-nettet støtter nedlastingshastighet inntil 384 kbit/s. Ved sending av data tilbys hastighet inntil 64 kbit/s. For EDGE vil nedlastingshastighet være 100-200 kbit/s,og mens sending av data vil være 50-75 kbit/s.

 

Dette er telenors begrensede opplastingshastigheter. I utgangspunktet er EDGE i stand til å ha mye høyere opplastingshastighet enn UMTS (slik det ser ut NÅ).

 

det eneste 3g har å by på e video samtale.. ellers vil en EDGE tlf. gjøre nytten laste ned/streame video.. mobil tv.. går an med EDGE hastighet

 

Trenger absolutt ikke EDGE for å gjøre dette. Se på TV har jeg gjort med de tre siste SE-telefonene mine, samt en Samsung. ingen av de har EDGE.

 

Det er alle applikasjonene ( i tillegg til at en symbiantelefon er meget bra "for seg selv") som gjør at det, etter min mening, ikke finnes noen erstatning ute på markedet.

 

Om man har behov for disse funksjonene og synes dette veier opp for de tingene man må ofre, som kort responstid, mindre fysisk størrelse, lengre batterilevetid osv osv så er Symbian det eneste rette.

 

Ser nytten i Metrokart (de 3-4 gangene jeg har behov for dette i løpet av et år og ikke har lyst til å ta med meg et av de små kjekke kartene som ligger overalt på metroen) og navigasjonssystem (selv om jeg liker dette bedre som en separat og billigere enhet), men det er ikke så viktig for meg at jeg ville valgt en irriterende Symbian allikevel.

Hvilken samsung-tlf ser du TV på da???

*krysse fingre for D500*

 

*glise* fikk aktivert EDGE på den i dag :w00t:

 

Men hva må jeg gjøre for å se tv på den? koble den på en data eller? Har sett at 3G-telefoner kan se live-tv f.eks på bussen :dontgetit:

Lenke til kommentar

tror det hakker ENDEL å se live TV streaming med d500...

 

jeg gidder ikke sitte med noen annen mobil nå etter jeg har blitt vant med 3G nett.

 

jeg sender grusomt MYE mms`r og de er sendt på 3 sek. med 3G.

 

skulle sende fra en 6600 og jøjje, seimannmobil det ja! huff det var kjedelig.

 

jeg skal nok ha min 6630 fram til N70 kommer (eller en enda bedre)... men må si jeg er skikkelig gla i 3G!

 

....pga. hastiheten da... og funksjoner som TV og modem.

Lenke til kommentar
tror det hakker ENDEL å se live TV streaming med d500...

 

jeg gidder ikke sitte med noen annen mobil nå etter jeg har blitt vant med 3G nett.

 

jeg sender grusomt MYE mms`r og de er sendt på 3 sek. med 3G.

 

skulle sende fra en 6600 og jøjje, seimannmobil det ja! huff det var kjedelig.

 

jeg skal nok ha min 6630 fram til N70 kommer (eller en enda bedre)... men må si jeg er skikkelig gla i 3G!

 

....pga. hastiheten da... og funksjoner som TV og modem.

ønsker meg 6880 eller hva den heter.. Den ser ganske fin ut.. men kunne tenkt meg en oppgradering av D500 med 3G etc. da jeg har blitt litt forelska i telefonen min :love:

Lenke til kommentar
Hvilken samsung-tlf ser du TV på da???

*krysse fingre for D500*

seff

 

Syns ikke det var så mye dårligere enn det jeg har sett på 3G telefoner, da skjermen er mindre og bedre.

hvor kan jeg finne tv da? så på wap.nrk.no og der var det endel.. men det kommer opp en feilmld.: feil link eller noe sånt.. noe jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
ikke at jeg trenger det no særlig men litt for å være "kul"  :D

Dessuten blir du mindre kul av å ha 3G-telefon. Det er vitenskaplig bevist.

Kan jeg få lov til å motbevise det? :dontgetit:

 

7600 er en 3G-telefon, og jeg kan med stor sikkerhet si at min kul-prosent har økt betydelig etter at jeg kjøpte den :hrm:

 

Ingen argumenter etter utseende eller form, takk

 

Du spesifiserte ikke klapp, candybar eller firkantformat

Lenke til kommentar

det eneste jeg bruker data til er jo wap vg db og aftenposten... så jeg holder meg nok til GSM i en stund fremover.. drammen har visst BRA 3G dekning... men uansett ingen jeg kjenner har 3G telefon så jeg får jo ikke brukt videosamtale uansett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...