Gå til innhold

Våpenkjøp i Norge/utlandet


Zapking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Toys`r` Us !

 

Du må først være medlem av en skytterklubb eller jaktlag, ha et vist timeantall og få attest på ting og tang. Deretter må du søke politiet om tillatelse, og først da kan du kjøpe våpen.

 

Kjøp over nettbutikk er mulig, men utrolig tidskrevende, da kopi av tillatelser må sendes via post, eller nettbutikken må kontakte din lokale politistasjon for å bekrefte, samt at forsendelse blir knalldyr fordi dette er farlig gods.

 

De selger jakt-våpen på XXl-sportsbutikker, ellers finnes det vel diverse våpen-butikker rundt omkring.

 

Jeg antar at du har godkjente våpenkunnskaper fra en annerkjent skytterklubb, og vil gå til anskaffelse av et konkuranse-våpen for neste års turnering i Oppdal ?

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

vell først vill jeg bare unskylde for og bumpe en så gammel post men jeg vill ikke att folk skal få feil info.

 

 

det som trengs for og få lov til og ha våpen i norge er :

- en må ha jeger prøven og plett fri vandel.

 

for og få storvilt våpen må en være 18 eller så må en dokumentere att en har bruk for det. hvis man er under 16

 

(overstående gjelder jakt våpen)

 

for og få andre våpen (les håndvåpen, hel auto og andre spesielle våpen)

så må en ha vert medlemm i en skytter klubb som bruker den typen våpen og vert medlemm der i minst 6 mnd, ha plett fri vandel, kunne lege frem dokumentasjon på att en har bruk for det (les kunkuranse bruk) og dokumentere att en har godkjent oppbevaring.

 

edit 1

 

verre er det ikke.

 

men hvis man for eksempel søker rett etter en har mista lappen så vill en ikke få kjøpetilatelse.

da en ikke har plett fri vandel

 

 

ved kjøp av våpen via nettbutikk kreves det att en sender inn kopi av kjøpetilatele signert av poletiet.

våpenet sendes som verdi post og som rekomandert.

+att våpenet sendes i 2 deler 1: selve våpenet 2: vital del

(sluttstykke eller lignende)

 

 

Ulkesh sier dette:

samt at forsendelse blir knalldyr fordi dette er farlig gods.

 

HVORFOR I ALLE DAGER SKAL ET VÅPEN SENDES SOM FARLIGT GODS??

hva er farligt med ei rifle som ikke er ladd og som mangler vital del??

det verste som kan skje er att en på posten mister pakka på foten og får litt vondt.

 

jeg har selv nettop vert og henta meg en salong rifle på posten og den var bare merket med forsiktig glass (bare for og ikke få skader på våpenet)

 

og jeg måtte vise legimitasjon og signere for pakken

 

så hvis du er interisert i og få deg et våpen så trenger du og ta jegerprøven eller melde deg inn i GODKJENT skytterklubb og søke om det til poletiet

PS: det koster 790 kr bare for og sende inn søknaden.

 

 

mvh nokiakiller

 

 

1: en må ha vert medlemm i minst 6mnd

Endret av nokiakiller
Lenke til kommentar
Hva slags våpen er det snakk om?

sånn som sier pang :p

 

Tipper vell han snakker om håndvåpen. Vil ikke tro at det er så strenge regler i forhold til rifle. Norge er en stor jaktnasjon, folk i 14-16 års alderen som jakter mye har jo rifler.

 

Håndvåpen = serfikat og mye penger (ca 8-15k stk)

Lenke til kommentar

for og få andre våpen (les håndvåpen, hel auto og andre spesielle våpen)

så må en ha vert medlemm i en skytter klubb som bruker den typen våpen og vert medlemm der i minst 6 mnd, ha plett fri vandel, kunne lege frem dokumentasjon på att en har bruk for det (les kunkuranse bruk) og dokumentere att en har godkjent oppbevaring.

Dream on.

Lenke til kommentar

for og få andre våpen (les håndvåpen, hel auto og andre spesielle våpen)

så må en ha vert medlemm i en skytter klubb som bruker den typen våpen og vert medlemm der i minst 6 mnd, ha plett fri vandel, kunne lege frem dokumentasjon på att en har bruk for det (les kunkuranse bruk) og dokumentere att en har godkjent oppbevaring.

Dream on.

og det skal bety??

 

 

har selv vert medlemm i pistolklubb i 5 mnd og fikk beskjed av purken att jeg måtte vente en mnd og vise att jeg skulle bruke den i klubben og til konkurans

Lenke til kommentar

for og få andre våpen (les håndvåpen, hel auto og andre spesielle våpen)

så må en ha vert medlemm i en skytter klubb som bruker den typen våpen og vert medlemm der i minst 6 mnd, ha plett fri vandel, kunne lege frem dokumentasjon på att en har bruk for det (les kunkuranse bruk) og dokumentere att en har godkjent oppbevaring.

Dream on.

og det skal bety??

Uten at jeg kan si jeg har spesiell peiling, men du får vel neppe kjøpt helautomatiske våpen her i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...