Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt hjemmenettverk, noen årsak ?


Anbefalte innlegg

Jeg har enkelt hjemmenettverk med 3 pcer. Problemet er at det går ganske tregt (syns jeg) å overføre filer fra en til en annen.

 

Den ene pcene fungerer som ruter med to NIC i. Nettverket bindes sammen av en SMC 5-port 10baseT/100baseTX hub. Den skal automatisk justere seg til 10mbs eller 100 mbs, men dette bør ikke være noe sak siden alle nettverkskort er 100mbs og jeg har cat5 kabler.

 

Jeg har gjort noen tester med store enkeltfiler og jeg bruker ca. 25 minutter på å overføre 4 gigabyte. Om jeg ikke har regnet feil blir det en overføringshastighet på 26-27 mbs. Har ikke testet mange små filer, men regner med at det går vesentlig tregere.

 

PCene jeg overfører mellom er ruteren (Win2000 Pro SE2, AMD 350, 128 ram, WD 100GB 8mb cache) og hovedmaskina (Win2000 Pro SE2, AMD 1200, 512 ram, HD1: WD 120GB 8mb cache. HD2: IBM 60GB, 2001-modell). Hovedmaskina er satt opp med UDMA og støtter ATA 100. Rutermaskina er satt opp med UDMA og jeg tror hovedkortet støtter ATA-66.

 

Noen forslag ?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-07-18 21:35 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at begge maskinene har lik nettverks-config. F.eks. har den en ene 100mbit/full duplex og den andre 100mbit/halv duplex, vil den med halv duplex bli "overkjørt". Dette kan medføre treghet.

 

Hvis du er sikker på at huben/switchen takler 100mbit og at nettverkskortene dine takler det, sett alt opp manuel med 100bmit/full duplex. IKKE bruk automatisk deteksjon av nettverk...har erfart at det kan skape litt krøll...

 

PunkerGompen

Lenke til kommentar

Du har rett, jeg gjør det. Har blackice på rutermaskina (denne har også et ytre NIC tilknytta et bredbånd) og norton firewall på den andre. skal slå av disse og teste igjen. Må bare si at begge FWene er satt opp til å tillate all intern trafikk innen 192.168.0.1 - 192.168.0.254.

 

Skal også prøve å slå av autodetektering av hastighet, for jeg ser NICene er satt opp med det nå. Lysene på huben indikerer at det er 100TX som er hastigheten som brukes.

 

Har det som står nedenfor under properties til NIC. Vet ikke helt hva alt betyr, men kan 1,3,4,5,7 ha med WOL/startup å gjøre, mens 2 er kontrollbit og 6 er autodetektering av hastighet ??

 

1. APM MODE Wakeup: disabled

2. Flow control: enabled

3. Line Wakeup1: enabled

4. Line Wakeup2: disabled

5. Magic Packet Wakeup: enabled

6. Media Type: autosense

7. Wake on Lan: enabled

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-07-19 00:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:



Den 2002-07-19 00:33, substeve skrev:

Må bare si at begge FWene er satt opp til å tillate all intern trafikk innen 192.168.0.1 - 92.168.0.254.



 

Vel, du hadde ikke fått overført en eneste bit FRA firewall-PC'n hvis ikke. :wink:

 

Quote:



6. Media Type: autosense



 

Hvis adapteret har flere typer tilkoblinger (BNC, TP, AUI), kan du her velge hvilken som skal brukes. Hvis du ikke får kontakt, kan du tvinge adapteret til å bruke f.eks. TP.

Lenke til kommentar

Det hjalp ikke :sad:

 

Throughput er fremdeles 25-28 mbs, som er langt fra de teoretiske 100 mbs jeg kan få.

 

Har testet med å slå av alle firewaller og total deaktivering av antivirus. Ingen endring.

 

Endret også konfigen av nettverkskortene, slik at de gikk på 100TX full duplex. Prøvde også andre innstillinger her, og rebootet etter hver gang.

 

Kan det være noe med harddisken på den gamle maskina ?? Eller oppsett av kabler ?? (men lysene huben viser at kablene er koblet til på 100TX full duplex).

Flere gode forslag mottas !

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-22 20:40, Talin skrev:

En hub er et delt medium, alle maskinene dine deler samme kabel. Skift den ut med en switch.


 

For å test om det er HUB'en, kan du bruke en krysset nettverkskabel direkte mellom to maskiner. Hvis du da får vesentlig høyere overføringshastighet, har nok Talin rett i at HUB'en er en flaskehals.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...