Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Regler klisermerker i ruta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig reglene for klistermerker/ dekaler i rutene på bilen??

Har tenkt på topp-stripe i front-ruta, men hva sier reglene om at dette er lov??

Bak; er det noen regler der??

Klistremerke/dekal i frontruta er fyfyfy. Har en kammerat som ble stoppet med det, purken ville ha han til å ta det av på stedet, men det gikk jo selvfølgelig ikke av, så purken ville ikke se bilen på veien igjen før dette var fjernet!!

Sykt spør du meg. :nei:

 

Men hva som gjelder de andre vinduene vet jeg ikke

Lenke til kommentar

Bakruta er lov... (kan sotes på større varebiler som Peugeot partner og oppover ;) )

 

Frontruta har du lov å sote enten med film eller topstripe, men ikke lenger ned enn at solskjermene i bilen "skjuler" sotinga...

 

Reklame er lov opp til 15cm lange og 10cm høye på siderutene, hvis plassering er nederst, bak på sidevinduene forran...

Siderutene bak kan du fylle, det samme med bakruta ;)

Lenke til kommentar
Frontruta har du lov å sote enten med film eller topstripe, men ikke lenger ned enn at solskjermene i bilen "skjuler" sotinga...

Er du helt sikker på det? Var det jeg trodde også. Men hører mange folk som sier at det ikke er lov over hode å ha topstripe i frontruta. Sota hele frontruta til 5% eller no er lov.

Lenke til kommentar

Frontruta har du lov å sote enten med film eller topstripe, men ikke lenger ned enn at solskjermene i bilen "skjuler" sotinga...

Feil!

 

 

 

§ 31-1. Generelt om vindu

 

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

 

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg ny bil i dag som jeg skal ha fram til Ascona'n er på veien...

 

Det er en Opel Kadett 1.3S med GSi frontrute (sota en del i toppen)

Kan jeg da legge på solfilm der??

 

Spør for å få litt klarhet i denne saken ;) ikke for å gå OT eller kuppe posten til ZeroII.

Lenke til kommentar
Har kjøpt meg ny bil i dag som jeg skal ha fram til Ascona'n er på veien...

 

Det er en Opel Kadett 1.3S med GSi frontrute (sota en del i toppen)

Kan jeg da legge på solfilm der??

 

Spør for å få litt klarhet i denne saken ;) ikke for å gå OT eller kuppe posten til ZeroII.

Sånn som jeg forstod det av kjørtøyforskiftene var det kun original soting fra fabrikk som var godkjent i framruta. Alt annet "hjemme mekka" var forbudt...

 

Eller TüV godkjent fra godkjent veksted...

Rett meg hvis det er feil..

Lenke til kommentar

Frontruta skal ha 75% innsikt/utsikt, sideruter foran skal ha 70% inn/utsikt. Ruter bak har ingen krav til inn/utsikt og kan derfor legges film på e.l.

 

De fleste nyere biler er laget etter overstående og vinduene foran kan derfor ikke påføres ytterligere film for å få vinduene mørkere.

 

Så lenge overstående regler for front- og sideruter foran kan de utføres på de biler som eksisterer om du har en mini cooper eller peugot boxer

 

Alle TUV sertifiserte deler/utstyr er også godkjent i Norge, tuv godkjenner nemlig ikke mørking av ruter, selv om det er utført av "spesialister". Reglene for mørking av ruter gjelder i alle Eu land også.

Lenke til kommentar
Bakruta er lov... (kan sotes på større varebiler som Peugeot partner og oppover  )

 

Kan da gjøre det på mindre biler også ? :p

 

Frontruta har du lov å sote enten med film eller topstripe, men ikke lenger ned enn at solskjermene i bilen "skjuler" sotinga...

 

det er også feil, det er bare om det er godkjent innebygget i ruta :p

 

Frontruta skal ha 75% innsikt/utsikt, sideruter foran skal ha 70% inn/utsikt. Ruter bak har ingen krav til inn/utsikt og kan derfor legges film på e.l.

 

det er vel også litt feil ? :p

 

 

Pappa ble stoppet i sine yngre dager, da bare dro snuten av hele greia på frontruta x]

Lenke til kommentar
Bakruta er lov... (kan sotes på større varebiler som Peugeot partner og oppover ;) )

 

Frontruta har du lov å sote enten med film eller topstripe, men ikke lenger ned enn at solskjermene i bilen "skjuler" sotinga...

 

Reklame er lov opp til 15cm lange og 10cm høye på siderutene, hvis plassering er nederst, bak på sidevinduene forran...

Siderutene bak kan du fylle, det samme med bakruta ;)

så lenge det ikke er orginalt i frontruta er det ikke lov til og sette på noe..hverken solfilm eller noe annet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...