Gå til innhold

Trenger hjelp til relativistisk oppgave


Anbefalte innlegg

Jeg slet litt med denne oppgaven:

 

I forbindelse men en tenkt framtidig romferd har vi et legeme med massen 5,0 kg og farten 2,0 * 10^8 m/s. I samme retning som denne farten blir legemet påvirket av en konstant kraft på 1,0 * 10^6 N. Kraften virker i 1,0 * 10^3 s.

 

Finn bevegelsesmengden etter at kraften hadde virket.

 

det jeg lurer på er: Hvordan finner jeg sluttfarten? Bruker jeg V = V0 + at vil farten bli høyere enn lysfarten, noe som ikke er mulig.

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du 3FY eksamen i morra? det har jeg...

kan desverre ikke hjelpe deg med oppgaven da, hehe.. dette går til helvette!

Stemmer som pokker det! Har sikret meg kontroll over de fleste emnene, så jeg regner oppgaver som ser utfordrende ut, og da kom jeg over denne. Den var vanskelig ja.

Lenke til kommentar

ops.. trur kanskje det ble feil det jeg sa først, det med at massen forandrer seg... fant ikke noe om masse fornadring i fysikkbøkene mine, bare fart, tid og lengde...

 

massen er vell konstant, men siden farten forander seg når du nærmer deg lysfart, vil du ikke få konstant akselerasjon... (alt spiller vell inn i grunn, både forandring i tid og lengde (..som gir fart))

 

lenge siden jeg har hold på med dette (4 år...), men hvis du starter med formelen for bevegelsesmengde og deriverer den meg hensyn på tid så får du kraft, blir vell kanskje den veien du må gå...

 

men du bryr deg kanskje ikke mer om det nå siden eksamen har vært...

(håper jeg ikke ødela noe for deg...)

Lenke til kommentar

Dette er 3FY-pensum, jo. Tenk i baner av relativistisk bevegelsesmengde, og impuls:

 

Bevegelsesmengden før er gitt ved p0=gmv0 (g er her gamma, lorentzfaktoren).

 

I=Ft og samtidig I=dE (d er delta) gir at kraft ganger tid + den relativistiske bevegelsesmengden p0 er den nye bevegelsesmengden p.

 

(Dersom ønskelig kan du også si at p=gmv, og trekke ut v, for å finne den nye farten.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...