Gå til innhold

Når slutter man å vokse i høyden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg var så fornøyd da jeg gikk i 9 og var 170 høy.. Fattern er 182 og jeg regna seff med å vokse 10 cm til. Men tror dere ikke jeg er 171 som 18 åring.. :ermm::cry:

Genialt, da er vi to. Jeg sluttet å vokse for lenge siden. Stoppet på 172 jeg :!: Men jeg digg det. Er fett å være lav. Så ikke grin du ;)

Lenke til kommentar

Puberteten gir en vekstspurt som kuliminerer med at epifyseskivene lukkes. Etter dette vokser man ikke mer.

 

Tidlig pubertet/kjønnshormoner er altså et tveegget sverd. Det gir økt vekst, samtidig som det stopper veksten ganske plutselig etter en kort periode. Dette er forklaringen på at tenåringsdopere (anabole steroider et al.) forblir lave.

Lenke til kommentar
jeg var så fornøyd da jeg gikk i 9 og var 170 høy.. Fattern er 182 og jeg regna seff med å vokse 10 cm til. Men tror dere ikke jeg er 171 som 18 åring..  :ermm:  :cry:

Genialt, da er vi to. Jeg sluttet å vokse for lenge siden. Stoppet på 172 jeg :!: Men jeg digg det. Er fett å være lav. Så ikke grin du ;)

Nei det er ikke fett å være lav, fordi jeg vil bli the rock ! :cry:

 

Og for det andre har man mye mer potensiale styrkemessig, utseendemessig og kampmessig når man er høy, enn når man er liten.. (Medregnet at man trener styrke da)

Lenke til kommentar
Og for det andre har man mye mer potensiale styrkemessig, utseendemessig og kampmessig når man er høy, enn når man er liten.. (Medregnet at man trener styrke da)

Styrkemessig har du ett poeng, og det er jo litt kjipt det da, men selv om man ikke er så høy kan man trene seg rimelig sterk likevel. Kampmessig er jeg ikke helt enig i. Det kommer HELT an på hvordan man sloss da. Man kan lett bruke hurtighet til sin fordel om man er liten. Er man liten er man ofte mye mer smidig enn høyere folk :yes:

Lenke til kommentar
jeg var så fornøyd da jeg gikk i 9 og var 170 høy.. Fattern er 182 og jeg regna seff med å vokse 10 cm til. Men tror dere ikke jeg er 171 som 18 åring..  :ermm:  :cry:

Genialt, da er vi to. Jeg sluttet å vokse for lenge siden. Stoppet på 172 jeg :!: Men jeg digg det. Er fett å være lav. Så ikke grin du ;)

Nei det er ikke fett å være lav, fordi jeg vil bli the rock ! :cry:

 

Og for det andre har man mye mer potensiale styrkemessig, utseendemessig og kampmessig når man er høy, enn når man er liten.. (Medregnet at man trener styrke da)

Slutt og klag!

 

Jeg er 165 cm høy! Var vel snakk om veksthormoner en gang da jeg var liten, men det ble det ikke noe av. Uansett har høyden min aldri vært noe problem/hindring for meg (jeg yter likt med høye personer både treningsmessig->iallefall på mitt nivå, og skolemessig :p ).

 

Eneste jeg kan komme på er at så og si alle bekjente liker å kødde med meg ang. høyden min. Men, men, det tar jeg bare med et smil. :yes:

 

Skulle jeg valgt en optimal høyde hadde det vel blitt rundt 170- 175.

 

Til opplysning sluttet jeg å vokse når jeg rundet 16 år.

 

Øystein

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...