Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjemi


Anbefalte innlegg

1. Hvorfor danner melk klumper når du heller den i fruktte, men ikke vanlig te?

2. Hvorfor skummer det mer når du heller Cola i rent glass enn når du fyller på andre eller tredje gangen?

3. Hvorfor blir papir gjennomsiktig når man smører det med fett/olje? Tips: Eller bør man egentlig spørre hvorfor papir blir ugjennomsiktig?

 

Skal hjelpe ei venninne med naturfaginnlevering, og er ikke sikker på hvordan jeg skal svare på disse spørsmålene. Fint hvis det er noen som har peiling på det her. Skal levers innen onsdag.

Endret av tkb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får gjøre meg noen tanker da, iaff:

 

1. Frukt-te? Hva i alle dager er et? Ville tro det var varmt vann med noen aromatiske forbindelser i. Hva slags er ikke godt å si. Dersom det klumper seg bør det være fordi det dannes nye forbindelser, f.eks. en slags polymer. Det kan være at melkeproteiner, laktose eller andre bestanddeler i melka danner komplekser med bestanddeler i teen.

 

2. Skumming i cola skyldes mest sannsynlig karbondioksidfordaming i colaen, når trykket minskes. Hva glasset har med greiene å gjøre vet jeg ingenting om, men det kan være... nei, si det? Blir glassveggene kontaminert med sukrose eller noe? Hva det skulle ha å si for CO2-utviklingen ander jeg heller ikke. Dersom det er så simpelt at "det er mindre CO2 igjen i brusen, er oppgaven dårlig formulert.

 

3. Papir er vel ugjennomsiktig fordi stukturen i papiret hindrer elektromagnetiske bølger i å slippe gjennom. Ved å fukte papiret endrer man jo stukturen -- enten mellom papirfiberne, eller I papirfiberne -- slik at EM-bølger kan slippe gjennom. Papir er vel tynnvalset cellulose, som er... nei, seriøst, hva skjer nå?

 

Skjønner ingenting av dette, jeg...

Lenke til kommentar
Det har var oppgaver for naturfag (grunnkurs). Synes det var litt vel vanskelige oppgaver for det årstrinnet jeg men.. Har hatt 3KJ, men er neimen ikke sikker på hva jeg skal svare på oppgavene

Er nesten ferdig med grunnkurs naturfag, men de spørsmålene, eller det pensummet, har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar

1. Kan være det samme som skjer når eddik og melk blandes. Kanskje det er fruktsyrer i fruktteen som gir den en annen pH enn vanlig te. Dette fører til at proteinet kasein, som det er mye av i melk feller ut i klumper. Vannmolekylene klarer ikke å holde kaseinet løst opp i surt miljø.

 

2. I et tørt, rent glass vil innsiden være dekket av små partikler, støv, fibre etc. Når brus med kullsyre helles i glasset vil små bobler av kullsyre lett kunne dannes rundt disse partiklene. (Lett å se at boblene dannes langs bunnen og sidene i glasset). Etter et par glass med brus vil de fleste partiklene være skyldt bort og bobler dannes ikke like lett.

Kelnere/bartendere som står og pusser glassene med et tørt håndkle gir glassene et belegg med tøyfibre på innsiden, dette gjør at øl skummer mer enn om glassene hadde vært skyldt først.

 

3. Vann og olje vil legge seg mellom papirfibrene og lyset vil passere uten å bli avbøyd så mye. Dette kommer av at papirfibrene og vannet/oljen har nesten samme brytningsindeks.

 

Ordentlige svar på disse spørsmålene går på mange måter utenfor 3KJ og 3FY pensum, så dette er ikke naturfag.

Endret av Andlier
Lenke til kommentar

nei vet.. pensumet i naturfag dekker absolutt ikke det her..

 

har et par ideer jeg også:

 

1 kan besvares ved å peke på at det er sporstoffer av fruktolje i fruktte..disse reagerer med proteinene i melk

 

tenkte kanskje på nr 2 at brusen reagerer med overflaten på glasset så co2 skummer, og når det har reagert allerede ligger det en brushinne der på en måte

 

papir er i all enkelhet stivelse eller cellulose. det har sikkert noe med at polariteten til molekylene øker når det tilsettes olje

 

har hatt 3fy også, og jeg var langt fra sikker på hva jeg skulle svare her, så synes det er litt teit å gi disse oppgavene til naturfagelever

Lenke til kommentar

Uansett var det i såfall noen vage oppgaver. Det står da vitterlig "rent glass". Bør man ikke da kunne forutsette at det er snakk om et rent glass, fritt for støv og partikler?

 

Seriøst, jeg hater sånne vage, ullne oppgaver så innmari mye. Står det i noen læreplan at man skal lære at det er kasein i melk, og at det feller ut i surt miljø? Jees...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...