Gå til innhold

Integrert Geforce 4MX og Ubuntu Live problemer


Anbefalte innlegg

Skal til å installere Ubuntu på min AOpen XCube EX18, har tidligere hatt en Live CD liggende og tenkte at denne var det lurt å teste før jeg gikk igang med installering for å se hvilke problemer jeg evt. ville støte på.

 

Dette er en SFF-PC som har et nForce2 GT chipset og et integrert Geforce 4MX skjermkort. Prosessoren er en AMD Sempron 2600+. Når oppstarten kommer såpass langt at den skal starte Gnome Display Manager så feiler den. Jeg får ikke noe valg om hvilken skjermkortdriver den skal bruke før dette, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Jeg får heller ikke startet X etterpå. Feilmeldingen har jeg ikke siden jeg bruker samme maskinen med Windows, men er den nødvendig, så skal jeg få skrevet den ned. :)

 

Er det noen kommando jeg kan bruke for å tvinge den til å bruke fks. VESA-driver? (Det burde vel funke?). Vil jeg få samme problemet når jeg skal legge inn systemet, eller er det flere valg for skjermkort-driver i installasjonen?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får en Input/Output error. Samme får jeg når den skal sjekke CPU'en. Feilmeldingen består av Input/Output error hele tiden, og er så lang som et vondt år, men jeg skal se om jeg kan få skrevet den ned etterhvert. Laster ned installversjonen nå og ser ut som det funker. Har ingenting å tape på det. :)

 

EDIT: Denne CD'en funker på en gammel P3-boks jeg har stående, så den er det ikke noe galt med. Kan det være noe i forhold til CPU/BIOS? Leste en eller annen plass at Phoenix-bioser ikke var så godt likt, noe min maskin nemlig har. Fant en tråd ang. det her: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php...ghlight=phoenix

Endret av Lord Swag
Lenke til kommentar

At nv driveren ofte har problemer med nvidia kort er ikke noe nytt, men det er jo ikke noe problem for deg å konfigurere xorg.conf ved en hd-installasjon, så jeg ville ikke bekymret meg. Kjenner ikke opplegget på Ubuntu sine live CD'er, men på knoppix har du alle muligheter til å konfigurere bootingen ved såkalte cheatcodes (sannsynligvis vil knoppix bruke vesa som default, siden den funker for stort sett alle grafikkbrikker fra nvidia). Så hvis du har lyst til å sjekke hardwaren din kan du bruke knoppix like greit.

Lenke til kommentar

Det var heldigvis ikke det. Kom til å tenke på at tv-utgangen var aktivert i BIOS. Deaktiverte denne og Live-CD'en funker som bare det. Skal installere Ubuntu nå, men det tar litt tid. Fikk en skikkelig krasj på disken grunnet Partition Magic, også må jeg sette opp det trådløse nettverkskortet mitt med NdisWrapper før jeg får brukt den skikkelig. Får satse på at jeg får til alt mot alle odds. ;) Har ihvertfall samlet nok dokumentasjon til å forhåpentligvis få dette til å funke.

 

Tusen takk for all hjelp så langt. :)

Endret av Lord Swag
Lenke til kommentar

Gratulerer! Jeg er egentlig Debian-fan, men Debian er elendige på installasjons-CD'er (og jeg synes ikke at det å innstallere et annet OS for så å bruke chroot til å installere Debian manuelt fra bunn er noen god løsning). Ubuntu har gjort noe med dette, det beste fra to verdener kan man si. Det meste går glatt ved å bokmerke denne siden:

http://www.ubuntuguide.org/

Lenke til kommentar
Debian er elendige på installasjons-CD'er
Synes installasjons-CDene til Debian er helt greie jeg. Både netboot og netinstall, samt at du kan bygge dine egne med jigdo. Ubuntu bruker jo dessuten Debians installer...

Jeg sikter ikke til installeren, den er jeg meget fornøyd med. Derimot sikter jeg til at ingen av de alternativene du ramser opp (inklusive CD1 til woody, sid og sarge) vil la meg installere Debian på min maskin p.g.a. dårlig hardware støtte. Å bygge min egen install CD er jo en mulighet, men det er litt utenfor mitt interessefelt, og etter min mening på linje med chroot alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...