Gå til innhold

Problem med Plextor 716A på nF4-hovedkort


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg med en Plextor 716A som ikke fungerer i det hele tatt?

 

Uansett hva slags media jeg setter i den spinner den i kanskje et sekund før den stopper. Verken MS XP eller div Linux distroer registrerer noe media i den. Om jeg dobbelklikker på den i My Computer blir viduet hvit og tomt uansett om det er media i den eller ikke. Dvs det kommer aldri opp en melding "Please insert a disk into drive D:" som det skal gjøre

 

Den registreres i BIOS og i Device Manager som Primary Master uten noen problemer. Den kommuniserer med chipset på et vis siden jeg kan oppdatere firmware. Jeg har prøvd forskjellige settings og forskjellige kabler og controlere. Jeg har prøvd nForce driverene og jeg har prøvd MS driverene i XP. Jeg har prøvd forskjellige firmware utgaver. Jeg har prøvd den helt alene, alene på en controler, eller som master eller slave på den samme controleren sammen med en Plextor 130A (Som forøvrig fungerer helt fint..). Jeg har snakket med Plextor support. De skjønte ingenting, men sente meg en ny Plextor 716A. Den fungerer heller ikke...

 

Det jeg ikke har gjort er å prøve den på en annen pc, men jeg har ingen andre pcer å prøve den på...

 

Hovedkortet er et DFI LANPARTY nF4 SLI-DR med oppdaterte drivere. Harddisker er på SATA. OS er MS XP med SP2 eller Gentoo/Puppy Linux. Firmware er 1.06

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten garantert IDE driverene til nforce som er problemet - disse er kjent for å være ubrukelige :p

 

Avinstaller nvidia nforce IDE driverene og bruk kun M$ sine IDE drivere som følger med operativsystemet.

 

Har sett at i enkelte tilfeller må man formatere hele maskinen og reinstallere for å klare å fjerne nforce møkka fullstendig. Når du så installerer nforce driverene pass på å velge bort IDE driverene ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg formaterte til slutt. Installerte alt, inkludert IDE-driverne, på nytt. Denne gangen fungere det fint. Linux på samme boksen har nå også tilgang til min ukjære Plextor. Konklusjon: Jeg vet ikke hva det var som skapte probleme, men noe var det vel.. Det er iallefall 10% magi involvert i data ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...