Gå til innhold

Er spilling generelt asosialt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spilling er ikke asosialt. Kanskje å låse seg inne i 2mnd for å spille Zelda: Ocarina of Time (det gjorde jeg) ... men gaming som det er på PC i dag er ikke mye asosialt for min del. Hele tiden kompiser på VT, multiplayer og online-gaming på nesten alt som er. Har faktisk beholdt kontakten med venner som har flyttet langt unna bare fordi vi hadde gaming som felles interesse.

Nei, PC ftw ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min mening;

Single player; Asosialt

Xbox Live/Nettspilling; Kan være mer eller mindre sosialt...

System Link/LAN; Veldig sosialt.

EDIT; OT - Hva betyr "ftw"?

Endret av GameMaker
Skrevet

Problemstillingen er ikke om spilling er generelt asosialt, men heller om du kan betegne online gaming og personene som er der som et samfunn eller ikke. Det er litt uklart nemlig per definisjon hva som er et samfunn og hva du kan definere som et samfunn.

Er det et samfunn da å samles en masse mennesker på en server (eller flere) og spille?

Skrevet
Mamma mener spilling generelt er asosilat og at jeg burde bedrive tiden min på andre ting.

Hvordan får jeg overtalt henne?

Hun ble litt bedre instilt da jeg begynte å linke, men til slutt fikk hun for seg at det ikke var sosilat nok...

Hvordan skal jeg overtale henne?

4250394[/snapback]

Enkelt. Ta og brenn alle bøkene hun har gitt deg opp gjennom årene, med den begrunnelsen at det er asosialt å sitte inne på rommet sitt og lese bøker.

Skrevet

Spilling er usosialt. Eneste som kan kalles sosialt er lan der folkene faktisk snakker sammen, heller for bare å sitte i hvert sitt hjørne å brøle pawned hver gang de skyter en eller vinner over en annen osv. Et par lan jeg har vært innom uten å dra med pcen selv, har folkene sittet klistret til en skjerm med headsett på seg, uten å si mye mer enn faen, fuck og pawned mens de gurgler brus og lurer på om de skal spørre noen av de andre om de vil være med på butikken for å kjøpe chips.

Singstar, Tekken, fotballlspill og Buzz er sosialt når du har besøk, siden de lett inkluderer mange spillere på samme skjem. Men med engang du prioriterer å spille istedenfor å henge med kamerater så er det ingen tvil om at det er asosialt å spille.

Skrevet

I mitt tilfelle er spilling sosialt i en viss grad.

Jeg sitter forsåvidt alene på rommet og spiller, men jeg siden mine venner og jeg har leid en ventrilo-server sitter jeg konstant med vennene mine på øret. Vi er en gruppe på 7-8 som har spleiset på denne serveren, og det er faktisk ganske billig. I de små perioder ventriloserveren er nede merker jeg hvor utrolig kjedelig det er å sitte ved pcen uten å ha noen å snakke med, særlig fordi vi spiller de samme spillene, deriblant Wc3, CS, CS:S, WoW, TM.

Spilling er hva man gjør det til, det kan være sosialt om man gjør det slik.

Skrevet
Problemstillingen er ikke om spilling er generelt asosialt, men heller om du kan betegne online gaming og personene som er der som et samfunn eller ikke. Det er litt uklart nemlig per definisjon hva som er et samfunn og hva du kan definere som et samfunn.

Er det et samfunn da å samles en masse mennesker på en server (eller flere) og spille?

6460840[/snapback]

Jeg vet ikke om man kan kalle spillerne som spiller et spill et samfunn, et samfunn er definert som vist under:

A society is a self-reproducing grouping of individuals occupying a particular territory, which may have its own distinctive culture and institutions. As culture is generally considered unique to humans, the terms "society" and "human society" have the same meaning.

Man kan derimot definere dette "samfunnet" som et community, som er noe helt annet. Dette defineres slik:

A community is an amalgamation of living things that share an environment. The individual living beings can be plant or animal; any species; any size. Communities are characterized by interaction in many ways.

Og selv om det kan se ut som om et community bare gjelder en bestemt rase, men se på de individuelle tingene beskrevet:

A community is an amalgamation of living things that share an environment.

-De levende(oss) deler et miljø(spillet).

Communities are characterized by interaction in many ways.

-Dette er vel selvbeskrivende...

Alle sitater er hentet fra vår venn wikipedia.

Community

Society

Skrevet

Det er asosialt siden du ikke har fysisk kontakt med en annen person. At man av og til snakker over Ventrilo / Teamspeak er ikke nok til at det kan defineres som sosialt akkurat.

LAN er heller ikke sosialt vil jeg si siden fleste sitter jo for seg selv der også, så det er mer asosialt enn sosialt.

Skrevet

hmm hvordan LAN er det du er på? De jeg er på er med bare venner og vi snakker mye. Er du på et helt fremmed LAN og kanskje ikke har noen venner der så ja, da blir d Asosialt.

Mange personer ser vel på PC spilling (online, VT osv) som en sosial, såklart er det ikke akkurat 100% sosialy som å være ute å henge med folk eller noe sånt.

Vil vel annta alle har sitt syn på om det er sosialt eller ikke. Etter min mening ser jeg på det som Sosialt, ikke akkurat normal sosial hvis jeg kan kalle det det.

Skrevet

For en gangs skyld er jeg faktisk helt enig med Avean. Å tro at du er litt sosialere fordi du sitter å snakker med vennene dine over ventrilo, vil jeg nesten tro at egentlig gjør deg mindre sosial. Du vil mest sannsynlig fortelle ting som du ellers ville ha fortalt ved en sammenkomst over ventrilo da, noe som gjør det mindre interressant å ha sosial kontakt med dine venner utenom. Sannsynligvis går mye av snakke ut på det spillet dere sitter og spiller akkurat der og da også.

Skrevet (endret)
LAN er heller ikke sosialt vil jeg si siden fleste sitter jo for seg selv der også, så det er mer asosialt enn sosialt.

6464934[/snapback]

Nå har jeg ikke vært på no' stort PC lan, men når vi gutta samles for å spille Halo 2 system link på to eller tre TV'er, da sitter vi ikke å sier; "Pawned!" "N00b" eller noe lsikt akkurat... Da går det mer i den hverdagslige praten.

MAO; Det kan være mer sosialt med et lite LAN. På noen måter.

Endret av GameMaker
Skrevet

Jeg synes spørsmålet er litt dumt egentlig. Trådstarter ber oss egentlig generalisere de personlige egenskapene til en stor gruppe mennesker som egentlig er veldig forskjellige. Spilling i seg selv kan hverken være sosialt eller asosialt. En en person som spiller mye kan betegnes som asosial. Men han/husn kan også være veldig sosial. Asosial er adjektiv og betyr å frastå, eller mangle evne til, sosial interaksjon. En person som spiller er asosial dersom han/hun takker nei til annen, sosial, aktivitet fremfor å spille. Motsatt er en spiller sosial dersom han/hun har evne til å legge fra seg spillet når en kompis ringer og vil finne på noe. Dermed kan ikke spilling i seg selv være asosialt.

Om en person som spiller mye generelt er asosial er en annen diskusjon, men personlig synes jeg det er prinsipielt feil å generalisere på den måten. Det er jo slike spørsmålstillinger som skaper stereotyper som ikke har noen holdepunkter i vikeligheten.

Skrevet

6464934[/snapback]

Nå har jeg ikke vært på no' stort PC lan, men når vi gutta samles for å spille Halo 2 system link på to eller tre TV'er, da sitter vi ikke å sier; "Pawned!" "N00b" eller noe lsikt akkurat... Da går det mer i den hverdagslige praten.

MAO; Det kan være mer sosialt med et lite LAN. På noen måter.

6465629[/snapback]

Der er jeg ganske enig, på systemlink party med xboxene så blir det med engang mer sosialt. Tror det har noe med at du kanskje tar lettere på det når du spiller på konsoll, enn når du sitter med mus og tastatur og også skal følge med på pcskjermen. Men for all del, spørsmålet ber oss om å generalisere, og jeg tror det har veldig mye å si hvor seriøst spillerene tar spillene de spiller og hvilke spill det går i.

Skrevet (endret)

6464934[/snapback]

Kansje på store lan der det sånn.

Men på sånne små private lan heime med 2-3 venner, som jeg ofte har, vil jeg si er egentlig ganske sosialt.

Snakker sammer, viser forskjellige morsomheter, arbelider sammen og ser filmer. Egentlig fleire dager i strekk. (Og snorker sammen :p)

Det vil jeg si er en "Sosial aktivitet"

Endret av Liestöl
Skrevet
samfunn n1 (norr samfundr 'sammenkomst', av sam- og IV finne)

1 gruppe av folk med felles tro, meninger, formål osv tross-, kirkes- / de helliges s- / forening students-, Militære s-

2 folk i en stat (med felles institusjoner, lover, sedvaner, tradisjoner osv) individ og s- / forandre det bestående s- / de små i s-et

3 (folket i) bygd, kommune, by, tettsted industris- / et lite, avstengt s-

4 dyrekoloni med en viss form for organisasjon mauren lever i s-

A society is a self-reproducing grouping of individuals occupying a particular territory, which may have its own distinctive culture and institutions. As culture is generally considered unique to humans, the terms "society" and "human society" have the same meaning.

Definisjonenene av hva som klassifiseres som et samfunn er ikke beskrevet på en slik måte at det kreves at de er "i livet" slik sett. En gruppe med mennesker som møtes på en server blir da plassert mener jeg som et samfunn av den grunnen av definisjonene og hvordan jeg tolker dem. Alt som kjennetegner et samfunn finner du på en online server, som f.eks WoW. En gruppe mennesker som har felles tro, meninger, formål etc etc, nettopp det som defineres som samfunn.

Fellesskap (community) defineres i følge norsk ordbok som dette:

~skap n3 sameksistens leve i f- med andre / gjøre noe i f- sammen / gjøre noe til beste for f-et for samfunnet

"Leve i fellesskap med andre" eller "gjøre noe i fellesskap sammen". Igjen, ingen klare definisjoner som bevist påpeker at det ikke er sosialt å være sammen med mennesker online.

Igjen, det er meget vanskelig å definere online spilling som asosial siden det har alle klare trekk med sosialt, felleskap og samfunn, med bare den forskjellen at du ikke er fysisk tilstede ved siden av personen, men du er likevell mentalt sett sammens med andre mennesker, og deler samme verden som dem og dermed samme formål etc etc.

Så det er ikke lett å skal definere spilling online som direkte asosialt for det er uklart om det er det eller ikke. Jeg vil ikke si at det er asosialt å spille sammens med andre, men problemet er at du "forlater" denne verden slik sett og lever dermed under andre normer og regler og en annen sosial oppbyggning, noe som da kan sikkert påvirker oppførsel i "den virkelige verden".

Dermed konkluderer jeg med at det ikke per definisjon er usosialt eller da asosialt å spille online spill, men det er lurt å ha avbrekk og returnere til den virkelige verden for å "koble av". Når det gjelder SP spilling så alene er det asosialt over lengere tid, men LAN samlinger er meget sosialt.

Gjest Slettet+214asdf125
Skrevet

Jeg mener også at det å spille multiplayer uten å være fysisk nære de du spiller mot grenser til å være asosialt.

En kan si det slik: Om du var i nærheten av de som oppfører seg som drittunger mot andre i slike spill, ville de høyst sannsynlig ha oppført seg veldig annerledes. Enkelte ser ut til å glemme at det faktisk er folk de spiller sammen med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...