Gå til innhold

Tillatelser og passord på delte mapper


Anbefalte innlegg

Blir veldig forvirret når jeg høyreklikker på en mappe og velger Egenskaper - Sikkerhet - Avansert. Mulig jeg gjør dette tungvindt og feil men skal prøve å forklare hva jeg egentlig vil. Det blir litt med teskje Jeg har 6 maskiner med XP Pro SP2 i nettverk (arbeidsgruppe, ikke domene) via en HUB/Switch. Jeg ønsker å bruke en av maskinene som en "filserver" der hver av de andre brukerne har personlige mapper. Så la oss si at jeg oppretter 4 mapper, en til Per, Pål, Espen og Askeladden. Så deler jeg disse på nettverket. Nå har jo alle tilgang til disse mappene noe jeg ikke ønsker. Jeg ønsker derimot at kun Per har tilgang til sin personlige mappe og at han får beskjed om å logge seg på med brukernavn og passord når han mapper seg opp. (Koble til som.... skjønner).

Hvordan gjør jeg dette på enklest mulig måte uten å bruke ftp eller domenekontroller? Jeg ønsker selvfølgelig å ha full kontroll over alle mapper og maskiner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må deaktivere enkel fildeling i mappealternativer -> vis. Da får du flere instillinger for deling. Men jeg har også prøvd noe lignende som dette, men fikk det ikke til å fungere. Har prøvd mange måter. Virker som XP sin fildeling er værre enn den som var for Windows 2000.

 

Derfor er det nok best med ftp eller en server OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...