Gå til innhold

lydkort til stort anlegg


Anbefalte innlegg

Hei, skal koble til stereoanlegget mitt som har en prislapp på 15.000 kr til pc'en og trenger et matchende lydkort. Fant ikke noe særlig med tester på hardware.no kanskje fordi jeg ikke er så mye inne på lydkort-navn osv...

 

Men i alle fall: trenger lydkort til et 2.0 system. Pris spiller egentlig ingen rolle! Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tippe det ikke er noe hørebar forskjell på 2496 og 192 siden det mer eller mindre er samme kortet. 96 KHz gir maksimalt 48 KHz ekte samplingsfrekvens - langt over hva øret ditt kan høre og ikke minst hva anlegget ditt kan produsere. Vanlig hifi produserer vel toppen 25 KHz, mens de dyreste studiomonitorene kan komme opp i 30 KHz. :)

192 KHz brukes vanligvis imot opptak av instrumenter i studio for å minimere nyquist-speiling i opptaket.

Men begge Audiophile-kortene er fri for intern omsampling, så det er ekte saker i motsetning til konsumerkortene :)

 

Men tror du uansett vil bli storfornøyd med hvilket som helst Audiophile-kort.

Har selv 2496 :love:

 

Lykke til med kjøpet, og kos deg med anlegget! :)

Lenke til kommentar
Får du stort anlegg til 15 store? Jeg har selv et til over 20 stående på hybelen, og jeg synes ikke det er stort, jeg kaller det en start.

Ja det er vanskelig å si om det er stort eller ikke. Folkene i de to etasjene under meg vil si jeg har nådd grensen på hva man kan ha når man bor såpass "nært" hverandre :roll:

 

Uansett, anlegget består av en Harman/Kardon surround-forsterker som pumper ut noe slikt som 2 x 65 W. Høres lite ut? Ja hvis lever blandt Elkjøp-watt til daglig, er dette en helt annen verden. Selv på halvt volum knuser høytalerne alt elkjøp kan stille opp med.

 

Selve høytalerne er QLN MK604 (eller noe slikt) og tilsammen har de 4 bass-høytalere, 2 mellomtone/bass og 2 diskanter. Alle elementene er 6". Høres lite ut? Hvis du lever blandt Elkjøp-.... ... .... Husk at mindre elementer er bedre enn større på den måten at de spiller -mye- mer presist. Det blir likevel en vanvittig buldre-bass av dette. En dag vi virkelig testa anlegget, hørte vi masse smell og bråk inne hos naboen, det var ting som datt ut av bok-hylla hans :dribble: Tingene var jo neppe boltra fast, men det var jo uansett kult :thumbup:

 

Dette anlegget kan også utvides til 5.0 anlegg for 6000 kr ekstra, men har ikke plass til mer foreløpig... Du har anlegg til 20k sier du? Hva slags merke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8913487

Hvis du har spdif inngang på forsterkeren vil jeg anbefale SoundBlaster Audiogy2 NX, og en god optisk kabel. Jeg har prøvd litt forskjellige lydkort, og ingen kom opp mot det når jeg satte det til bare digital ut.

Lenke til kommentar
Får du stort anlegg til 15 store? Jeg har selv et til over 20 stående på hybelen, og jeg synes ikke det er stort, jeg kaller det en start.

er jo ikke alle som er audiofile... det er jo en skummel hobby... ser for meg at ejg om en 10 år driver og sparer til en rør forforsterker til 500++k:S det kan bli sært

Lenke til kommentar
Vil tippe det ikke er noe hørebar forskjell på 2496 og 192 siden det mer eller mindre er samme kortet. 96 KHz gir maksimalt 48 KHz ekte samplingsfrekvens - langt over hva øret ditt kan høre og ikke minst hva anlegget ditt kan produsere. Vanlig hifi produserer vel toppen 25 KHz, mens de dyreste studiomonitorene kan komme opp i 30 KHz. :)

192 KHz brukes vanligvis imot opptak av instrumenter i studio for å minimere nyquist-speiling i opptaket.

Men begge Audiophile-kortene er fri for intern omsampling, så det er ekte saker i motsetning til konsumerkortene :)

 

Men tror du uansett vil bli storfornøyd med hvilket som helst Audiophile-kort.

Har selv 2496 :love:

 

Lykke til med kjøpet, og kos deg med anlegget! :)

Har blander du begrepene lydfrekvens og samplingsfrekvens. Det er ingen ulempe å ha en høy samplingsfrekvens, fordi de høyeste frekvensene blir gjengitt i ganske grove trekk, en lyd på 15000hz gjengitt med samplingsfrekvens på 44100 hz kan sammenlikes med et svær kornete bilde.

 

Om du hører forskjell kommer an på utstyret som er benyttet, og billigere utstyr er ofte best på lavere samplingsfrekvenser fordi høyere samplingsfrekvens krever mer presis kvantisering (oppdeling) av sekundet.

Lenke til kommentar

Det viktigse må vel være - om en har en bra forsterker - og få digitalt signal til denne, så kan forsterkeren produsere den "riktige lyden"..ingen lydkort for den vanlige kan gjøre dette bedre enn en skikkelig forsterker!

 

Har selv et 5.1 anlegg til 40.000 :blush: (uten sub), B&W og Denon og jeg vurderer og kjøpe et m-auido kort dette

 

Det blir bra saker!

Lenke til kommentar
Har blander du begrepene lydfrekvens og samplingsfrekvens.  Det er ingen ulempe å ha en høy samplingsfrekvens, fordi de høyeste frekvensene blir gjengitt i ganske grove trekk, en lyd på 15000hz gjengitt med samplingsfrekvens på 44100 hz kan sammenlikes med et svær kornete bilde. 

 

Om du hører forskjell kommer an på utstyret som er benyttet, og billigere utstyr er ofte best på lavere samplingsfrekvenser fordi høyere samplingsfrekvens krever mer presis kvantisering (oppdeling) av sekundet.

Jeg prøver bare å påpeke at det er idioti å kjøpe et lydkort som kan spille av i 192 KHz bare for skrytefaktoren. Kilden som da skal spilles av på dette 192 KHZ-lydkortet vil vanligvis være i 44.1 KHz eller 48 KHz (noen filmer bruker denne samplingsfrekvensen)

Et lydkort som kan spille av i 96 KHz duger lenge til å spille kilder som er i 44.1-, 48- og 96 KHz.

 

Blir som å kjøpe en skjerm som støtter 1600x1200 for å bruke 640x480 oppløsning på den.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Skal du ha best mulig korrekt lyd ifra pc noe som aldri blir korrekt, anbefaler jeg iafal ikke noe ac97 codec!!! Og creative med SB kortene duger ikke.... creative er oppskrutt,,, anbfaler audiophile absolutt,, husk å ha god kontakt fra pc til forsterker.. feks Nordost. og for all del ikke bruk EQ på pcen !!

 

Problemet i dag er at produsentene ikke forstår at best to kanals lyd kun går bra med ett to kanals kort,, noe creative ikke har forstått..

Sånn fungerer det med anlegg og,, skal du høre musikk og film uten sourrund bruker du en 2 kanales forsterker,, å kjøpe en sourrund forsterker å tro at du får GOD lyd med musikk tar du feil.. slikt går ikke an selv om du har den dyreste Harman/Kardon forsterkeren til 25000!!

 

 

Og ToMcLaNcY de QLN høyttalerene du har,,,, ååå der får du mye for pengene vurdere å kjøpe dem selv, med en harman/kardon HK970 og nordost blue heaven kabelsett!! Blue heaven

Endret av fudimeister_
Lenke til kommentar

hehe takker, QLN er vanvittig mye god lyd for pengene, og det er ikke nødvendig med en ekstra sub-woofer for å fylle rommet med bass. Det er riktignok ikke et lyd-nirvana.. men best til den prisen :)

 

bestilte meg et audigy 2 kort. vil tro dette skal holde ja... bruker Monster-kabel som blant annet elkjøp selger.. Er disse greie nok til forsterker?

Lenke til kommentar

Må si at Monstercable er mer enn bra nok mellom Audigy2 og forsterker, hadde nok holdt med billigere kabler også uten at man hadde merket forskjell.

 

Nordost kabler sammen med Audigy2 er nok litt vel overkill, da er det nok bedre å investere pengene i en bedre lydkilde først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...