Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-5 Aero


Anbefalte innlegg

Skrevet
Uansett... Hvor kjipt er det ikke å øvelseskjøre med 250 hester under panseret? Du vet du har masse kraft på foten, men en forelder som begynner å gneldre som en illsint bikkje dersom du leker deg litt...

Fixed! :)

En sak som utelukker geværskudd? Ren gjetning, lenge siden jeg var på jakt.

Poenget var at man da slipper gneldringa fra de i passasjersetet.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det blir jo noen hester nå, er ikke sikker på antallet. Men selv Ford Mondeon tror jeg har over 200... :ermm:

Ford Modeoen hadde faktisk tre-litersmotor, men yter visst bare 204 hestekrefter eller noe. Gir lite mening hvis Aero'en har 2,3 liters motor, men yter 250 hk...

Skrevet
Det blir jo noen hester nå, er ikke sikker på antallet. Men selv Ford Mondeon tror jeg har over 200...  :ermm:

Ford Modeoen hadde faktisk tre-litersmotor, men yter visst bare 204 hestekrefter eller noe. Gir lite mening hvis Aero'en har 2,3 liters motor, men yter 250 hk...

Ironi eller vært veldig lite borti bil?

 

(Hvis det ikke var ironi: Svaret er turbo...)

Skrevet
Kan hente 250hk ut av en 1,8l med turbo  ;)

Jasså. Sjekket bilen vi har i USA, den har 4,2 liters V8-motor, men "bare" 300 hk. Skjønner ikke helt det forholdet mellom liter og hk jeg...

Er ikke noe fast forhold medllom liter og hk... Feks Mazda RX8 har 1,3 eller 1,6 og 250hk (husker ikke tallene, poenget som var viktig), mens amerikanske biler kan ha 5 liters motor og ikke flere hester en RX8... Mange faktorer som spiller inn, motorkonstruksjon, om det er overladning (turbo eller kompressor) osv. Hvis vi tar VAG (Audi, VW, Seat osv) sin 1,8T så kan den leveres i forskjellige biler med en effekt fra 150 til 225-250... Samme motoren, men ganske stor forskjell i hk ;)

Skrevet

Men er Forden vi har her i Norge og Jaguaren i USA, dårlige motorer, siden det ikke er presset mer ut av dem? Så på hjemmesiden til Jaguar at du kan få samme motor med 100 hk til, altså en 4,2 liters V8 med 400hk, men bilen veide langt mer, så er vel en annen motor. Lager rett og slett Ford og Jaguar (de er vel i samme konsern nå...) dårlige motorer?

Skrevet
Lager rett og slett Ford og Jaguar (de er vel i samme konsern nå...) dårlige motorer?

Det er jo ikke noe poeng og presse ut mest mulig Hk pr liter, motorer med ekstremt høyt utak vil som regel ikke ha særlig bra egenskaper på områder som en f.eks flat og behagelig dreimomentkurve, levetid, de blir for sportslige for mange kunder som ønsker heller en stor og lat motor enn en illsint hveps av en minimotor.

I en Jaguar vil jeg tro komfort teller mye, og en blodtrimmet 1.8l ville nepper ha kledd en stor Jag.

Skrevet

Men hestekrefter er ikke alt.. Er en fin ting som kalles dreiemoment også. Og store motorer har generelt sett mye større moment enn små motorer, selv om de små kan ha mer HK.

Skrevet
nå oppgis, om jeg ikke tar feil, forbruk blandet kjøring på jaguaren vår til over 2 liter på milen...

Begynner fantasien å løpe litt vill eller? Hadde ikke dere en saab og en mondeo?

Skrevet
nå oppgis, om jeg ikke tar feil, forbruk blandet kjøring på jaguaren vår til over 2 liter på milen...

Begynner fantasien å løpe litt vill eller? Hadde ikke dere en saab og en mondeo?

Jaguaren står i USA..

Skrevet

En ting som er fint med turbo er at man ofte får det stort dreiemoment; se bare på 2,0t motoren til Saab. "Kun" 150hk, men hele 240Nm! Det er tilsvarende som Audis 2.4 V6 i dreiemoment og BMW 5

 

2.3T som sitter i 9-5 Aero yter 350 Nm ved 1900 o/min. Audi A6 3.2 (egentlig ca. 3100ccm) yter 255 hk/6.500 o/min og har et maksimalt dreiemoment på 330 Nm ved 3.250 o/min. Sistnevnte uten turbo, selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...