Gå til innhold

Oppgradere AMD XP2200+?


Anbefalte innlegg

Var dum nok til å kjøpe HP-pc fra elkjøp... (pavilion a110.no) for ca. to år siden.:no:

 

Det meste av hw inni maskinen begynner, som dere kanskje forstår, å bli temmelig utdatert, og jeg begynte og kikke meg litt rundt etter ny pc. Etter å ha spurt litt etter her på forumet ble jeg i tvil om det kanskje likevel kunne være poeng i å prøve å oppgradere fremfor å kjøpe ny.

 

Hw i PCn i per i dag er:

  • AMD Athlon XP 2200+ CPU.
  • S3 ProSavageDDR (86c420) Video Adapter
  • Usikker på hovedkortet; men her er iallefall link til produsent.
  • 256mb (PC2100 DDR SDRAM 2.5-3-3-6 (forteller ikke meg noe men.. hehe))
  • SAMSUNG SV0602H (50 Gb)

Tenkte på å begynne meg å oppgradere minne, og evt. på samme tid eller litt senere (pengespørsmål.. hehe) skjermkort. Har AGP-port på hk for evt. nytt skjermkort.

 

Spørsmålet blir da hva dere mener om å oppgradere her. Vil dette være verdt pengene; eller bruker jeg bare penger på en maskin som om kort tid uansett på erstattes med en ny? Eller er det mulig å oppgradere også videre...?

Tenker da spesielt på om hw som jeg kjøper for å oppgradere vil være kompatibelt med ett evt. fremtidig nytt brukende hk...?

 

Dersom oppgradering; hvilket minne/skjermkort bør jeg gå for dersom jeg vil ha best mulig ytelse igjen for pengene?

 

ble kanskje litt vanskelig og knotete formulert; men håper dere legger godviljen til! :blush:

 

Takkerogbukker...!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En veldig god oppdatering hadde vært en xp-m 2000 eller 2400 på 35w / 45w.

Kjøper du den brukt samt et godt Nforce2 hovedkort som er overklokkingsvennlig så kan du fort oppnå en ytelse på ca 2,4Ghz som drøyt tilsvarer en xp 3400 / 3600 .

 

Godt oppsett :

 

Abit Nf7-S v2.0 Brukt ca 250KR.

Cpu Amd xp-m 35W Brukt ca 300-400 (avhengig av hvor god den er).

2x3200 512 DDR Ram med timings 2-3-3-6 til ca 600 kroner.

 

Du bør altså få tak i disse delene til omtrent 1150 til 1250 kroner maks, er du heldig kan du få de for en lavere pris. Bare husk å bruk en god kjøleløsning og du har kraft for en god stund fremover.

 

 

Edit : Men selvsagt ønsker du å tenke langsiktig så venter du til dualcore er på markedet og kjøper det, du må sikkert punge ut med ca 4k for cpu alene men dualcore er noe som er verdt det, men er litt usikker på om det er best å vente til sokkelen M2 er ute for amd.

 

Edit 2 : Med oppsettet ovenfor så er det fult mulig å kjøpe komponentene 1 etter 1, kjekt å starte med minnet, så hovedkort og til slutt cpu. Agp skjermkort kan du kjøpe når det passer deg.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det,så er det bare cpu'en din som er brukbar...desverre.

 

Hvis du bruker den gamle cpu'en din og kjøper nytt kabinett med strømforsyning,hovedkort,1024MB ram,Geforce 6800 LE skjermkort og 80 giga SATA disk,så vil det koste ca 3500 kr.

 

Kunne det passe,eller er det for dyrt?

Lenke til kommentar
Du må kansje belage deg på og bruke 3000-4000k

viss du skal oppgradere skjermkort,cpu m.m.

Tenkte da på om det kunne være en mulighet å begynne med å oppgradere enkelte komponenter (f.eks minne), og heller ta resten når pengene kommer...?

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det,så er det bare cpu'en din som er brukbar...desverre.

 

Hvis du bruker den gamle cpu'en din og kjøper nytt kabinett med strømforsyning,hovedkort,1024MB ram,Geforce 6800 LE skjermkort og 80 giga SATA disk,så vil det koste ca 3500 kr.

 

Kunne det passe,eller er det for dyrt?

Det som må til må til; for å si det slik... 3500 er overkommelig; men prisen bør elst ikke bli høyere. 3500 hørtes vel i grunnen ganske rimelig ut for en slik oppgradering?

Lenke til kommentar

Oppsett:

 

CPU:Du bruker den du har.

 

Kabinett med psu:n-Win S508 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power Pris:595 Kr.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303550&s=sc

 

Hovedkort:Abit NF7-S2G. Pris:323 Kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303171&s=sc

 

Ram:Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB. Pris:835 Kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118737&s=sc

 

Skjermkort:MSI GeForce 6800LE. Pris:1193 Kr.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308080&s=sc

 

harddisk:Samsung SpinPoint P80S 80GB SATA. Pris:499 Kr.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122950&s=sc

 

Totalpris:3444 Kr + frakt.

 

Dette blir en pc som du vil kunne kjøre alle av dagen spill på uten problemer.

 

Edit:Merk deg at skjermkort og hovedkort er demovarer.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

spørs hva du bruker maskinen din til, men minne trengs virkel.

 

kjøp i første omgang 1gb minne, dette plukker du opp til ca 800,-

og du trenger nok en ny psu etterhvert så bare kjøp det først som sist, 500,-, evt kjøpe nytt kabinett med psu - 6-700,-

 

neste lønning kjøper du skjermkort f.eks, 6600gt eller 6800le til rundt 1000-1500,-

 

også neste måned igjen kjøper du nytt hovedkort og prosessor, får du fint under 2000,-

 

da har du en knall pc igjen iløpet av 3 lønninger.

Lenke til kommentar
Minne er billig for tida. 512 Mb pc2100 koster ca 450,-. Det er ei bra investering.

ikke særlig smart å kjøpe pc2100 ram,når man får pc3200 til samme pris.

Om hovedkortet til trådstarter støtter 3200 ram er en annen sak.

Kortet støtter ikke høyere enn 2100 (ihverfall ifølge HP sine sider)

 

Hva slags hovedkort det er, fant jeg ikke (HP har grusomme sider å lete seg igjennom)

Endret av hjalmar
Lenke til kommentar

hovedkortet vil ikke kjøre raskere med 3200 minne enn 2100 men bordet støtter det nok. det er i allefall ingen vits å kjøpe 2100 minne nå.. det er waiste of money det..

 

edit: bordet er ett FIC med VIA KM266 brikkesett. Det brikkesettet ble brukt mye på den tiden. og de boksene (HP med via km266) vi har noen av på jobben enda, kjører fint med Kingston Value pc3200 brikker..

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar

Vel, som en spurte om tidligere.

 

Hva slags bruk av Pc'en ?

 

Om du har en kontor-pc med 3200 eller 2100 ram er det samme. Kabal og word merker du lite forskjell med. Likeledes surfing på internet.

 

Har en *gammel* (2,5 år) pc med p3 933 mhz 512 mb ram 32mb internt skjermkort og en 20 gb harddisk. Den suser som bare det på kontoret.

 

Skal pc'en spilles på, kan en vel gå for det opplegget fra komplett.

Lenke til kommentar
spørs hva du bruker maskinen din til, men minne trengs virkel.

 

kjøp i første omgang 1gb minne, dette plukker du opp til ca 800,-

og du trenger nok en ny psu etterhvert så bare kjøp det først som sist, 500,-, evt kjøpe nytt kabinett med psu - 6-700,-

 

neste lønning kjøper du skjermkort f.eks, 6600gt eller 6800le til rundt  1000-1500,-

 

også neste måned igjen kjøper du nytt hovedkort og prosessor, får du fint under 2000,-

 

da har du en knall pc igjen iløpet av 3 lønninger.

Dette er langt på vei mer den retningen jeg tenker meg.

 

Hva minne angår kan jeg ikke akkurat si jeg har så mye å komme med ang. pc2100 vs. pc3200; og håper dere kan løse dette for meg... Dersom jeg skal kkjøpe meg 1 GB ram; hvilke rambrikker bør jeg kjøpe?

 

EDIT: la merke til at jeg hadde oversett lminnebrikke-linken lenger oppe. Dersom pc3200 er kompatible med hk; går jeg i første omgang for disse....

Endret av octopz
Lenke til kommentar

Dette er langt på vei mer den retningen jeg tenker meg.

 

Hva minne angår kan jeg ikke akkurat si jeg har så mye å komme med ang. pc2100 vs. pc3200; og håper dere kan løse dette for meg... Dersom jeg skal kkjøpe meg 1 GB ram; hvilke rambrikker bør jeg kjøpe? link er fint!

dette er billig og bra minne. anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...