Gå til innhold

Noen SP2 spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

SP2 begrenser antall ufullstendige utgående tcp forbindelser.

Henviser til DENNE artikkelen.

Antallet tillatte simultane TCP-tilkoblinger i SP2 er begrenset. Dette gjør det vanskeligere for fildelingsapplikasjonene å fungere optimalt, skriver ComputerSweden.

 

Særlig P2P-programmer som i høyt tempo prøver å hente filer fra så mange kilder som mulig, for å oppnå maksimal nedlastingshastighet, kan få problemer.

 

- Den innebygde brannmuren er dessuten også påskrudd som standard i SP2. Man må selv vite hvilke porter som er tillatt, og gjøre instillingene på egen hånd. For en vanlig bruker blir dette kranglete, og fører trolig til en dempning på bruken av P2P-programmer, sier Paul Lernmark i IT-selskapet Tromb, som utvikler P2P-program fro prosjektstyring.

 

Er det noen måte å få rettet opp dette problemet? Noen som kan hjelpe? Hvordan skal man tillate/blokkere porter?

 

Noen som kanskje også vet om en bra guide som forteller om hvordan man stiller inn Sp2 best mulig, slik at ytelsen blir best?

 

Skal nemlig installere SP2 snart.

På forhånd takk for svar. :)

Endret av _Adler_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsatt at maskinen din er virus/spyware-fri, og at hardwaren er satt opp slik at det ikke oppstår konflikter, vil jeg nevne seks gode trimme-trinn:

 

1. Minimaliser antallet bakgrunnsprosesser (tjenester/services). blackviper.com var Mekka for dette før. Dessverre er den siden nede, men det dukker opp backups av den hist og her.

2. Minimaliser antallet oppstartsprosesser: Skaff deg en utility som lister opp disse, søk på hver enkelt og behold kun det essensielle.

3. Finn deg en god, gjerne tweaket driver til skjermkortet. http://guru3d.com er stedet for dette. Tune gjerne driveren enda et hakk med dertil egnet program (f. eks. Rivatuner for Nvidia, ATI Tray Tools for ATI)

4. Kast boss og rydd i registeret.

5. Defragmenter.

6. Tune med et godt tuneprogram: X-Setup Pro og Tuneup Utilities er mine favoritter.

7. Sett lås på unødige/sikkerhetsrisikable innstillinger med SafeXP (funker i 2000 og): http://www.theorica.net/safexp.htm

 

Gjenta 4. og 5. jevnlig. Kjør Scandisk månedlig.

 

Ønsker du en ekstra boost under spilling, kikk på FSAutoStart fra http://www.kensalter.com/fsautostart/ .

 

TCP-tweaken greier progsene nevnt under 6.

Endret av zjulik
Lenke til kommentar
Hei!

SP2 begrenser antall conections, noe som bla. ødeleggeer for fildeling.

Henviser til DENNE artikkelen.

Antallet tillatte simultane TCP-tilkoblinger i SP2 er begrenset. Dette gjør det vanskeligere for fildelingsapplikasjonene å fungere optimalt, skriver ComputerSweden.

 

Særlig P2P-programmer som i høyt tempo prøver å hente filer fra så mange kilder som mulig, for å oppnå maksimal nedlastingshastighet, kan få problemer.

 

- Den innebygde brannmuren er dessuten også påskrudd som standard i SP2. Man må selv vite hvilke porter som er tillatt, og gjøre instillingene på egen hånd. For en vanlig bruker blir dette kranglete, og fører trolig til en dempning på bruken av P2P-programmer, sier Paul Lernmark i IT-selskapet Tromb, som utvikler P2P-program fro prosjektstyring.

 

Er det noen måte å få rettet opp dette problemet? Noen som kan hjelpe? Hvordan skal man tillate/blokkere porter?

 

Noen som kanskje også vet om en bra guide som forteller om hvordan man stiller inn Sp2 best mulig, slik at ytelsen blir best?

 

Skal nemlig installere SP2 snart.

På forhånd takk for svar. :)

Det SP2 gjør med å begrense antall tikoblinger per 10ende sek er egentlig nytte løs.

Sprer viruset seg, så gjør den jo det uansett.

 

Last ned SP2 connection fixer her

Lenke til kommentar

*Der var det med tilkoblingene fikset, takk for linken!*

 

Nå har jeg installert SP2 pg har noen spørsmål.

1:

Man trenger vell ikke å ha Windows brannmuren som kommer med SP2 aktivert, da det er nok med 1, altså Sygate Personal Firewall?

Vet at flere brannmurer installert kan forårsake problemer.

 

2:

Jeg oppdaget at System32 mappen min plutselig var borte fra windows mappen, så jeg søkte etter mspaint.

Jeg fant ut at mspaint ligger her: C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386

Det virker som om System32 mappen nå heter i386. Skal det være slik?

 

3: Må virkelig "Security Center" jobbe i bakgrunnen, for at man skal beskyttes?

Er nemlig ikke interesert i å bruke windows brannmuren.

For nå er vell de fleste sikkerhetshullene tette (ikke alle da) og da skjønner jeg ikke vitsen med at Security Center skal jobbe i bakgrunnen?

Noen som vet råd?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
*Der var det med tilkoblingene fikset, takk for linken!*

 

Nå har jeg installert SP2 pg har noen spørsmål.

1:

Man trenger vell ikke å ha Windows brannmuren som kommer med SP2 aktivert, da det er nok med 1, altså Sygate Personal Firewall?

Vet at flere brannmurer installert kan forårsake problemer.

 

2:

Jeg oppdaget at System32 mappen min plutselig var borte fra windows mappen, så jeg søkte etter mspaint.

Jeg fant ut at mspaint ligger her: C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386

Det virker som om System32 mappen nå heter i386. Skal det være slik?

 

3: Må virkelig "Security Center" jobbe i bakgrunnen, for at man skal beskyttes?

Er nemlig ikke interesert i å bruke windows brannmuren.

For nå er vell de fleste sikkerhetshullene tette (ikke alle da) og da skjønner jeg ikke vitsen med at Security Center skal jobbe i bakgrunnen?

Noen som vet råd?

 

På forhånd takk for svar!

1. Ja det er nok med 1 brannmur aktivert.

 

2.Hmmm...Har du restarte pcen?

System32 mappen skal være der den skal.

 

3. Security Center, den kjører så lenge du ikke har fått 100% av microsoft`s patch og sørge for at du har programmer som beskytter mot virus ...den er du nesten nødt til å ha på. Den bruker så lite prosess så du trenger ikke å bry deg.

Endret av chakl
Lenke til kommentar
2:

Jeg oppdaget at System32 mappen min plutselig var borte fra windows mappen, så jeg søkte etter mspaint.

Jeg fant ut at mspaint ligger her: C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386

Det virker som om System32 mappen nå heter i386. Skal det være slik?

2.Hmmm...Har du restarte pcen?

System32 mappen skal være der den skal.

System32 mappen er IKKE der den skal, den er og blir borte. Alle filene som tidligere lå i system32 mappen er nå i C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386. Merkelig!

Noen som vet hva som er grunnen eller har det slik selv?

Lenke til kommentar
2:

Jeg oppdaget at System32 mappen min plutselig var borte fra windows mappen, så jeg søkte etter mspaint.

Jeg fant ut at mspaint ligger her: C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386

Det virker som om System32 mappen nå heter i386. Skal det være slik?

2.Hmmm...Har du restarte pcen?

System32 mappen skal være der den skal.

System32 mappen er IKKE der den skal, den er og blir borte. Alle filene som tidligere lå i system32 mappen er nå i C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386. Merkelig!

Noen som vet hva som er grunnen eller har det slik selv?

:hmm:

hos meg ligger system32 mappe hvor den skal være, merkeligt ?

servicepackfiles ligger for seg selv.

Endret av gaggen
Lenke til kommentar
2:

Jeg oppdaget at System32 mappen min plutselig var borte fra windows mappen, så jeg søkte etter mspaint.

Jeg fant ut at mspaint ligger her: C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386

Det virker som om System32 mappen nå heter i386. Skal det være slik?

2.Hmmm...Har du restarte pcen?

System32 mappen skal være der den skal.

System32 mappen er IKKE der den skal, den er og blir borte. Alle filene som tidligere lå i system32 mappen er nå i C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386. Merkelig!

Noen som vet hva som er grunnen eller har det slik selv?

:hmm:

hos meg ligger system32 mappe hvor den skal være, merkeligt ?

servicepackfiles ligger for seg selv.

Har det likt som gaggen jeg.

 

 

Merklig det der _Adler_ :hmm:

Lenke til kommentar

Hver gang jeg lagrer et bilde i paint, klikker paint og windows forsåvidt. Altså paint

fryser helt.

Et annet problem er at jeg heller ikke kommer inn i registeret

(Start-->Run-->skriver: regedit). Jeg klarte det før jeg installerte SP2, men ikke nå lenger. Da kommer følgende feilmelding opp (se screenshot).

Syns dette er veldig rart, for installasjonen av sp2 gikk uten problemer/feilmeldinger.

 

Noen som vet hva som evn. er problemet og hvordan jeg skal rette det?

post-104-1116760623_thumb.jpg

Lenke til kommentar
kanskje dette hjelper med paint:

 

http://www2.whidbey.net/djdenham/paintjpg.htm

Jepp det hjalp, gaggen :thumbup:

Men så var det den feilmeldingen hvis jeg skriver regedit....

Kom til denne siden: http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q245184

Og det står bla. dette der:

 

RESOLUTION

To resolve this issue, replace the Command.com file in the Winnt\System32 folder with the same file from another computer that is running Windows NT Workstation 4.0 or Windows NT Server 4.0, and then make sure that there are no Command.com files dated 7/11/95 on the computer. You can also replace the Command.com file on the computer with the same file on the Windows NT installation CD-ROM.

Da er det kanskje like så greit å reparere XP?

For det står jo at jeg trenger en fil, og den originale har jeg jo på XP cd'en min.

Må jeg installere SP2 på nytt da? For jeg har Windows XP Professional SP1.

Lenke til kommentar

Kjør en systemfilsjekk:

Start / Run og skriv

sfc /scannow

...mens cd-en står i. Merk at dette vil funke fint selv om du har SP2 på kassa og bare SP1 i cd-en.

 

Security Center deaktiverte jeg så fort SP2 kom.

Deaktivering av tjenester:

Kontrollpanel/Administrative verktøy/Tjenester

Høyreklikk på tjeneste, velg egenskaper, still til deaktivert, trykk bruk.

Du kan gjerne trykke på stopp også. Hvis ikke, vil den kjøre til neste omstart.

 

Tjenester er vel verdt et studium. Finn et speil av Black Vipers side, som nevnt ovenfor. Over tid kan du slanke bort ganske mye. Her er de som kjører hos meg:

post-104-1116779287_thumb.gif

Endret av zjulik
Lenke til kommentar
kanskje dette hjelper med paint:

 

http://www2.whidbey.net/djdenham/paintjpg.htm

Jepp det hjalp, gaggen :thumbup:

Men så var det den feilmeldingen hvis jeg skriver regedit....

Kom til denne siden: http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q245184

Og det står bla. dette der:

 

RESOLUTION

To resolve this issue, replace the Command.com file in the Winnt\System32 folder with the same file from another computer that is running Windows NT Workstation 4.0 or Windows NT Server 4.0, and then make sure that there are no Command.com files dated 7/11/95 on the computer. You can also replace the Command.com file on the computer with the same file on the Windows NT installation CD-ROM.

Da er det kanskje like så greit å reparere XP?

For det står jo at jeg trenger en fil, og den originale har jeg jo på XP cd'en min.

Må jeg installere SP2 på nytt da? For jeg har Windows XP Professional SP1.

_Adler_ prøv å komme inn i regedit med " Winuscon " den har en funksjon under accessoiries>register editor ( de samme som regedit ) :thumbup:

 

http://www.matirsoft.com/main/winuscon.htm

 

lykke til

Lenke til kommentar
Kjør en systemfilsjekk:

Start / Run og skriv

sfc /scannow

...mens cd-en står i. Merk at dette vil funke fint selv om du har SP2 på kassa og bare SP1 i cd-en.

 

Security Center deaktiverte jeg så fort SP2 kom.

Deaktivering av tjenester:

Kontrollpanel/Administrative verktøy/Tjenester

Høyreklikk på tjeneste, velg egenskaper, still til deaktivert, trykk bruk.

Du kan gjerne trykke på stopp også. Hvis ikke, vil den kjøre til neste omstart.

 

Tjenester er vel verdt et studium. Finn et speil av Black Vipers side, som nevnt ovenfor. Over tid kan du slanke bort ganske mye. Her er de som kjører hos meg:

Skal prøve å få deaktivert de tjenestene jeg ikke trenger.

Kan XP'en gå mye raskere hvis jeg deaktiverer de tjenestene som ikke kjører i bakgrunnen?

Lenke til kommentar

På gode gamle Black Vipers side fantes det en liten .reg-fil på et par KB. Den lastet man ned, dobbeltklikket og la til i registeret. Dermed gikk det vesle feltet med info om den enkelte tjenesten (til venstre for tjenestelisten) fra å være en setning eller to, til å inneholde all informasjonen fra BVs side. Utfyllende info om hva tjenesten gjorde, hvor nødvendig den var, OG hvor mye minne den brukte.

 

Jeg har aldri målt, men en skulle jo tro at jo færre prosesser, jo smidigere maskin. Dessuten bruker en del av prosessene nettverksforbindelsen.

 

Forutsatt at en PC er ren, vil defrag, registerrens, tjeneste-slanking, oppstartsfilredusering, gode drivere og kanskje en del registry-tweaks være bra tips til raskere pc. Men rangordningen disse i mellom...umulig å si uten å bruke uker på å sammenligne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...