Gå til innhold

Final Fantasy VII og ressursbruk


enl

Anbefalte innlegg

Fant frem noen gamle playstationspill i dag, og tenkte jeg skulle spille de på PC'en..gøy med litt koder og slikt når du har klart spillet før :!: Programmet jeg bruker er ePSXe, og spillet blir kjørt direkte fra CD'ene.

 

Noe som overrasket meg litt er at dette fikk min 3.0GHz Prescott opp i 63 grader C. Vanligvis ligger den på rundt 50 load. Dette er vel ikke noe nytt, presott kjernen er som en kokeplate å regne. Verre er det med chipsettet, som nesten ikke er til å røre. Hovedkortet er et Asus P4C800-E Deluxe i875P, og har passiv kjøling på nordsiden. Så fort jeg avslutter emuleringen, blir chipsetkjøleren lunken igjen. Dette må være skikkelig minneintensive greier :whistle: Jeg burde vel kanskje investere i aktiv kjøling på brikkesettet hvis jeg skal fortsette å emulere PS på PC'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant frem noen gamle playstationspill i dag, og tenkte jeg skulle spille de på PC'en..gøy med litt koder og slikt når du har klart spillet før :!: Programmet jeg bruker er ePSXe, og spillet blir kjørt direkte fra CD'ene.

 

Noe som overrasket meg litt er at dette fikk min 3.0GHz Prescott opp i 63 grader C. Vanligvis ligger den på rundt 50 load. Dette er vel ikke noe nytt, presott kjernen er som en kokeplate å regne. Verre er det med chipsettet, som nesten ikke er til å røre. Hovedkortet er et Asus P4C800-E Deluxe i875P, og har passiv kjøling på nordsiden. Så fort jeg avslutter emuleringen, blir chipsetkjøleren lunken igjen. Dette må være skikkelig minneintensive greier :whistle: Jeg burde vel kanskje investere i aktiv kjøling på brikkesettet hvis jeg skal fortsette å emulere PS på PC'en.

FFIIV !!!

 

Nå ble jeg bitt a basillen igjen, har rundet det 3 ganger. Nå må jeg på an igjen. Takk skal du **** meg ha!! :!:

 

Har du funnet alle bitene av "ToySoldier" noen gang?

 

On topic:

 

Vel en slags on topic ihvertfall, et annet spill som varmer opp prosessoren min noe vannvittig er "Krakkel Spetakkel" for PC. Gratis med Happy meal for en stund siden. Men selv ikke Prime95 klarer å få prosessoren min opp i de temperaturene! Jeg aner virkelig ikke hva det er som gjør at tilsynelatende enkle oppgaver skal varme opp prosessoren til de grader, håper noen andre kan svare?

Lenke til kommentar
Fant frem noen gamle playstationspill i dag, og tenkte jeg skulle spille de på PC'en..gøy med litt koder og slikt når du har klart spillet før :!: Programmet jeg bruker er ePSXe, og spillet blir kjørt direkte fra CD'ene.

 

Noe som overrasket meg litt er at dette fikk min 3.0GHz Prescott opp i 63 grader C. Vanligvis ligger den på rundt 50 load. Dette er vel ikke noe nytt, presott kjernen er som en kokeplate å regne. Verre er det med chipsettet, som nesten ikke er til å røre. Hovedkortet er et Asus P4C800-E Deluxe i875P, og har passiv kjøling på nordsiden. Så fort jeg avslutter emuleringen, blir chipsetkjøleren lunken igjen. Dette må være skikkelig minneintensive greier :whistle: Jeg burde vel kanskje investere i aktiv kjøling på brikkesettet hvis jeg skal fortsette å emulere PS på PC'en.

Ja Alle emulatorer er krevende.. litt rart er det at man må ha et 3ghz system for å emulere noe som bare hadde en 300mhz prosessor eller noesånt :D

 

FF7 Får man jo som pc versjon og det krever en god del mindre..

 

Fankern.. nå fikk du meg til å begynne å spille FF7 igjen :no:

 

jaja..snakkes om en 200 timer da :!:

 

 

 

 

 

 

FF7 eier :w00t:

Lenke til kommentar

Vet det finnes til PC også, men liker det ikke helt. Særlig lyden..MIDI-lyd kunne de spart seg for synes jeg. Vet at emulering er krevende, men har ikke sett noe som har vært like ufølsommt ovenfor systemet som dette :D

Endret av enl
Lenke til kommentar
Ja Alle emulatorer er krevende.. litt rart er det at man må ha et 3ghz system for å emulere noe som bare hadde en 300mhz prosessor eller noesånt :D

 

Klarer ikke dy meg på off-topicness her;

 

Den originale PlayStation hadde prosessor på 33.8688 MHz. :D

 

Men så lenge vi snakker om konsoller er det jo aldri sammenlignbart med PC-er.. Selv om tallene er sjokkerende nok.

Lenke til kommentar
Ja Alle emulatorer er krevende.. litt rart er det at man må ha et 3ghz system for å emulere noe som bare hadde en 300mhz prosessor eller noesånt  :D

 

Klarer ikke dy meg på off-topicness her;

 

Den originale PlayStation hadde prosessor på 33.8688 MHz. :D

 

Men så lenge vi snakker om konsoller er det jo aldri sammenlignbart med PC-er.. Selv om tallene er sjokkerende nok.

Sant, sant. Man trengte minimum en Pentium 200 for å emulere genesis/megadrive også, og den maskinen hadde en 7.61MHz Motorola 68000 :!:

Lenke til kommentar

Playstation-emulator er veldig CPU-krevende. Jeg har spilt gjennom Castlevania: Symphony of the Night, som er ett av tidenes absolutt beste PS1-spill på PC'n med ePSXe. Det er et sant h*lvete å tweake fram settings så lyden kjører helt smooth og ha god grafikk samtidig. Satt i mange timer og prøvde forskjellige settings i grafikk og lyddriverne til epsxe før det funka skikkelig. Lyden har en tendens til å ville spille aaaalt for fort. Husk, emulatoren må emulere ALT inni en playstation. Hver eneste lille chip må gjenskapes i programkode. Den spiller jo tross alt ikke bare av videofiler, men kjører spillene som om de ville kjørt direkte på Playstation. Da må all innmaten være emulert også. Sånt krever sin PC.

Playstation-spill kjører jo også med ei oppløsning som er beregna på TV, og der smoothes grafikken automatisk. Mens på en PC-monitor blir rå-grafikken veldig skarp og firkantet. Derfor har ePSXe funksjoner som smoother grafikken, nesten som om det er dratt et blur over hele skjermen så alt ser mer diffust ut, og dermed mye penere.

 

Det er nettopp derfor ingen har lagd en fungernde PS2-emulator enda. Det er rett og slett umulig å få det til å kjøre akseptabelt for spilling enda. Det finnes noen få, men de greier knapt å kjøre noen grafikkdemoer og sånt, og lyd kan man bare glemme..

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Har ikke tweaket instillingene noe særlig, men jeg har lastet ned nye plugins til ePSXe. Prøvde å kjøre det på test PC'en min også, men det ble litt for mye for den stakkars PC'en med litt for svak kjøling. Programfeil og spontan restart :!: Kommer vel uansett til å bytte maskinvare i hoved PC'en min med tid og stunder, så det er vel ingen krise om levetiden på komponentene reduseres litt :)

 

Grafikken er vel bedre i både FFVIII og FFIX, men FFVII har den beste historien :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...