Gå til innhold

Importere musikk i FinalCut


Anbefalte innlegg

Jeg bruker FinalCut 3.5 Pro HD når jeg redigerer filmer, men jeg har problemer med å legge til musikk.

 

Jeg overfører MP3-filer over til MAC-en.

Når jeg hører på de i iTunes høres de helt fine ut, men når jeg laster de inn i FinalCut blir lyden hakkete.

 

Når jeg ser på grafen over lyden, ser jeg at hvert tredje sekund faller lyden helt ut.

Det høres akkurat ut slik at du skrur av og på lyden i 1/3-sekund gjennom hele sangen.

 

Hvordan kan jeg gjøre om lyden slik at jeg kan høre uavbrutt uten at lyden faller ut hele tiden?

Dette skjer med alle sanger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Final Cut er et nytt proft redigeringsprogram til 10 000 kroner.

Det støtter verken MP3 eller WAV og hvis jeg importerer en MP3-fil og konverterer den til AIFF og importerer den igjen til Final Cut nekter den å spille den av riktig - slik iTunes klarer.

Lenke til kommentar

Final Cut er et nytt proft redigeringsprogram til 10 000 kroner.

Det støtter verken MP3 eller WAV og hvis jeg importerer en MP3-fil og konverterer den til AIFF og importerer den igjen til Final Cut nekter den å spille den av riktig - slik iTunes klarer.

Lenke til kommentar

Har du fulgt rådene på support siden:

 

MP3 and AAC audio files should be converted to uncompressed AIFF files that match the sample rate of the audio in your sequence. Follow one of the procedures below to convert and import the audio into Final Cut Pro and Final Cut Express:

 

You will need QuickTime Pro to complete these steps. Final Cut Pro 3 and 4 include a QuickTime Pro key. It is printed on the installation guide.

 

resten her:

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93165

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Final Cut skal med så og si alle mac'er med G4 eller bedre fint klare å spille tilbake mp3. Problemet oppstår derimot fort når du ber litt mindre avanserte maskiner om å faktisk konvertere mp3 i realtime til ukomprimert audio i 48 000 kHz, samtidig som du ber programmet ta seg av ting som videostreaming, overganger eventuelle videofiltere i realtime og andre lydspor du måtte ha oppe.

 

Regner nemlig med at det er dette du gjør da du vel sannsynligvis redigere i DV?

 

Det finnes jo ingen grunn til å tvinge programmet til dette. Bruk QT og konverter mp3'en til 48 000 kHz .AIF så slipper programmet å bruke ressurser på noe det strengt tatt aldri var designet for å gjøre...

Lenke til kommentar
Final Cut er et nytt proft redigeringsprogram til 10 000 kroner.

Det støtter verken MP3 eller WAV og hvis jeg importerer en MP3-fil og konverterer den til AIFF og importerer den igjen til Final Cut nekter den å spille den av riktig - slik iTunes klarer.

Importerer du filen til FCP for så eksportere den og importere den tilbake?!

QT Pro bruker du selvfølgelig til konvertering så sparer du uendelig mye tid. Forøvrig er det jo bare sludder at ikke FCP støtter .wav og .mp3.

 

Derimot er programmet litt kravstort og foretrekker at audio/video matcher de standarder du jobber med i prosjektet. Tar du en Mixdown på audioen bør det allikevel gå fint å spille av, men neste gang du gjør en forandring må du kjøre mixdown igjen og da lønner det seg veldig fort å konvertere filene gjennom QT først...

 

Forøvrig er både manualen og tutorials boken et fint sted å titte.

 

PS: FCP 4.5 HD, ikke 3.5.

Endret av NickFalk
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med mp3 er at filen er delt opp i flere frames (ikke til å forveksle med video frames!)

Hver frame inneholder ett visst antall samples - og en mp3-fil kan kun cues direkte til starten av disse framene - dette fordi softwaren trenger starten på framen for å kunne kalkulere lyden i resten av samme frame.

Dette kan sammenlignes litt med keyframes i mpeg4 videostreams - du trenger keyframene for å kunne vise bildene som er mellom hver keyframe.

 

Dette er grunnen til at mp3 (og mpeg4 for den saks skyld) ikke egner seg til videoredigering, fordi softwaren hele tiden vil prøve å holde synk mellom bilde og lyd i sjakk ved å "dele" opp audiostreamen og prosessere/avspille den i mindre deler - da unngår man at lyd f.eks avspilles raskere enn videodelen, og at man får synkproblemer.

 

Løsningen er (som allerede nevnt) å konvertere mp3 til ett ukomprimert format... wav eller aiff e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...