Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk Linksys WRT54G og Dreambox 7000s


Anbefalte innlegg

Jeg har 1 stk dreamboks 7000s som jeg ønsker å sette opp i trådløst nettverk.

 

Jeg har pr idag en Linksys WRT54G router.

 

På dreamboksen finnes følgende tilkoblinger for nettverk:

- Standard nettverks kontakt

- usb tilkobling

 

Usb tilkoblingen kan ikke benyttes da denne allerede er opptatt med USB pendrive.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne utstyr jeg kan koble i nettverkskontakten for å kommunisere trådløst? Helst noe i det rimelige prissjiktet...

Endret av JamesATaber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av disse eller tilsvarende vil gjøre susen (men billig er det vel ikke akkurat)

 

http://www.linksys.com/products/product.as...cid=38&prid=558

 

http://www.linksys.com/products/product.as...cid=38&prid=667

 

http://www.linksys.com/products/product.as...cid=38&prid=550

 

Vet D-link har noe liknende også, men det blir vel ca samme prisen på de, mulig du får noe rimligere, men hvis du ikke skal bruke USB porten blir vel dette evt. en gammel tråløs router/accesspoint de mest aktuelle

Endret av ekm
Lenke til kommentar

Det greieste er vel å kjøpe enda en Linksys WRT54G.

 

Så oppretter du en trådløs link mellom de to ruterene ved hjelp av WDS (OBS: jeg antar at du må legge inn en "alternativ" firmware i ruteren - jeg bruker Sveasoft Satori), og setter den nye boksen i nærheten av Dreamboxen. Deretter kobler du Dreamboxen til den nye ruteren ved hjelp av en kort nettverkskabel.

 

Det er faktisk billigere å kjøpe en ny ruter enn å kjøpe disse greiene som ble linket til i en tidligere post - dessuten får du flere nettverksporter tilgjengelig. Og så lenge du kjøper en til av det slaget du allerede har, så er du sikret at de kommuniserer greit.

 

Legg merke til at du ikke skal bruke selve ruter-funksjonen på den nye boksen, bare svitsj-delen. Så hvorfor ikke bare kjøpe en Linksys WAP54G tenker kanskje noen - vel, det skiller maks en femtilapp mellom dem, og WRT54G er teknisk bedre enn WAP54G.

 

 

Forresten... har du vurdert en USB-hub på Dreamboksen? Slik at du får flere USB-porter tilgjengelig. Det er jo et billig alternativ hvis du allerede har liggende et trådløst USB-nettverkskort.

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

hmm, er det ikke mulig å bruke en dlionk router og sette den opp som aksesspunkt ?

 

Har samme problemet selv og jeg har en haug med routere liggende, skal bruke de til xbox og snart dreambox og da er det kjekt med flere lan porter..

 

Evt framgangsmåte til å bruke router i steden for aksesspunkt ?

 

Rscue

Lenke til kommentar

Mr. Floppy:

 

Jeg har ogå vurdert å kjøpe en usb hub, men er usikker på om hvordan dette skal settes opp i dreamboksen, med tanke på drivere og etc. Da kommer prisen på en trådløst USB dongle i tillegg.

 

Det er veldig fristende å kjøpe en WRT54G... forutsatt at denne prater greit med den andre WRT54G boksen jeg har fra før...

 

Jeg er litt usikker på hvilke alernativt jeg skal velge? Hva annbefales?

Lenke til kommentar

JamesATaber:

 

Jeg har ikke personlig prøvd med en usb-hub på Dreamboxen, så jeg kan ikke garantere at det vil virke. Jeg har søkt litt på nettet, og det ser ut til at folk mener at "det bør virke", men jeg fant ikke noen bekreftelse i farta.

 

Uansett, hvis du må kjøpe både hub og nettverksdongle, så blir det nok ikke det billigste alternativet.

 

Det jeg kan si, er at jeg har kjørt to WRT54G med trådløs link (WDS) i nettverket mitt i over et halvt år nå. De står på døgnet rundt og har enda ikke mistet kontakten, hengt seg, eller hatt noen problemer av noe slag.

 

Ved å kjøpe en WRT54G til, så får du noen ekstra nettverksporter der hvor du har Dreamboxen din - kjekt i tilfelle du vil koble til andre nettverksenheter i tv-stua.

 

Men... hvis du vil ha en løsning som er så enkel som overhodet mulig å sette opp, så er nok et trådløst ethernet-adapter veien i gå. Det ble nevnt et Asus-kort i forrige post, men hvis du vil være absolutt helt 100% sikker på at det ikke oppstår kommunikasjonsproblemer så burde du kanskje gå for et Linksys-adapter.

 

Uten å vite alt om din situasjon, så ville jeg nok gått for enda en WRT54G og lagt inn et forbedret firmware i begge boksene (obs: du mister da sannsynligvis garantien).

Lenke til kommentar

Mr. Floppy

 

Har tilsvarende problemstilling.

 

Har en stk WRT54G som jeg bruker som tråløst nettverkspunkt.

Kan linksys'en både kjøre tråløs link (WDS) og samtidig

fungere som nettverkspunkt for andre klienter??

 

Eller må jeg da ha 3 stk. ?

 

Har sjønt det er linksys med sveasoft som er tingen!

Endret av AIH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...