Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til lufting af bremser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å skaffe en slange som du i ene enden skrur på ventilen på framdekket og i andre enden skrur på som et lokk på bremsevæskebeholderen, slik får du trykk på systemet uten å måtte pumpe på pedalen.

 

Når detter er montert er det bare å tre en slange på caliperens luftenippel, putte enden oppi et glass med litt bremsevæske, og åpne luftenippelen litt helt til at ren bremsevæske kommer ut av slange i glasset.

 

Et slikt "enmanns-sett" har de fleste bilrekvisitabutikker.

 

 

Alternativt få en kompis til å trykke på pedalen mens du åpner nippelen. Husk å stenge nippelen før han slipper pedalen ut igjen.

Gjennta helt til at ren bremsevæske kommer ut.

 

...Også her må du bruke slange og glass.

 

Husk å holde et øye med væskenivået i reservoaret, dras luft inn, må hele bremsesystemet luftes.

Lenke til kommentar

kjøpte meg også en ny bremsesylinder. den kosta 350, snakk om dyre deler :(

 

etter en god del pumping på den nye sylinderen så sa det poff og ei stråle med bremsevæske spruta ut. Er den ødelagt og kan dette skje ved for mye pumping ? vi pumpa med 2-3 trykk på pedallen før luftingen mellom hver gang..

 

Så kommer vel et dumt spørsmål men jeg var på eu-kontroll- og fikk en del 1-ere

får jeg den godtjent med dem.? :hmm:

Lenke til kommentar
etter en god del pumping på den nye sylinderen så sa det poff og ei stråle med bremsevæske spruta ut. Er den ødelagt og kan dette skje ved for mye pumping ? vi pumpa med 2-3 trykk på pedallen før luftingen mellom hver gang..

Hvor sprutet væsken ut? Fra luftenippelen?

Lenke til kommentar
etter en god del pumping på den nye sylinderen så sa det poff og ei stråle med bremsevæske spruta ut.  Er den ødelagt og kan dette skje ved for mye pumping ? vi pumpa med 2-3 trykk på pedallen før luftingen mellom hver gang..

Hvor sprutet væsken ut? Fra luftenippelen?

det spruta rundt gummidelen på den ene stempelet.

Lenke til kommentar

Det høres jo ut som dere ikke hadde noe bremsebelegg som motstand på stemplet. Da kan dette skje. Det er vel bare å montere pakningene på igjen å lufte på nytt. Du må ha motstand på begge endene på bremsesylindern for at du skal få lufte det ordentlig.

Lenke til kommentar
Ok. trodde den var ødelagt jeg. Men det må da være en svakhet i den da, for hva hvis jeg bremser for hardt en dag og plutselig vil den ikke bremse.? :thumbdown:

Nei, det er som otis sier at den er avhengig av motstand. Ellers vil dette skje, det er ingenting i selve sylinderen som hindrer at den hopper ut av pakningen. Den presser jo bremsebåndene inn på skiven og du må ha alt montert før du lufter.

Det skal være sånn.

Lenke til kommentar
Ok. trodde den var ødelagt jeg. Men det må da være en svakhet i den da, for hva hvis jeg bremser for hardt en dag og plutselig vil den ikke bremse.? :thumbdown:

Nei, det er som otis sier at den er avhengig av motstand. Ellers vil dette skje, det er ingenting i selve sylinderen som hindrer at den hopper ut av pakningen. Den presser jo bremsebåndene inn på skiven og du må ha alt montert før du lufter.

Det skal være sånn.

Jeg hadde alt montert, men jeg hadde håndbraken på. kansje det har skylda. :whistle:

Men taker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
men jeg hadde håndbraken på. kansje det har skylda. :whistle: 

At håndbrekket står på skal ikke ha noe å si, må være noe som er feil montert.

hjulet er forresten ikke montert på, så hva om jeg får strammet håndbraket litt mer enn normalt slik at mellomrommet mellom bremsen og stempelet blir større enn med hjulet på ? bare en tanke..

Lenke til kommentar

Gjett hvem som er max irritert nå. Jeg har prøvd å lufte bremsene uten trommel en stund, og skulle prøve igjen idag med trommel. men den --- trommelen vil ikke settes på plass. det ser ut som om bremsene sitter i spenn og vil ikke gjøres " mindre"har prøvd å ta håndbraken på og av og banket og stresset. Hva kan det være feil ? før har den bare glidd rett inn men nå er den klin umulig. ! :mad::cry::mad: fikk ikke lufte bremsene i dag heller.. alergisk mot buss og gange.. :p

Lenke til kommentar

Jeg har mistanke om at det er en selv strammede bremse, siden jeg ser en halvhjul med noen tenner som går i en annen tannhjul. på platen mellom selve bremseskoene. Håndbraken tror jeg er selvstrammede siden jeg ikke finner strammeskruer noen steder på den. kan dette stemme og kan jeg løse opp bremsene på noen måter ? :hmm: Det er forresten en xr3i 87 mod..

Lenke til kommentar
Jeg har mistanke om at det er en selv strammede bremse, siden jeg ser en halvhjul med noen tenner som går i en annen tannhjul. på platen mellom selve bremseskoene. Håndbraken tror jeg er selvstrammede siden jeg ikke finner strammeskruer noen steder på den. kan dette stemme og kan jeg løse opp bremsene på noen måter ? :hmm: Det er forresten en xr3i 87 mod..

Det har den nok, denne mekanismen bør du ta ut rense skikkelig og smøre opp i og med dette vanligvis er rustet og går tregt.

Lenke til kommentar
Jeg har mistanke om at det er en selv strammede bremse, siden jeg ser en halvhjul med noen tenner som går i en annen tannhjul. på platen mellom selve bremseskoene.  Håndbraken tror jeg er selvstrammede siden jeg ikke finner strammeskruer noen steder på den.  kan dette stemme og kan jeg løse opp bremsene på noen måter ?  :hmm: Det er forresten en xr3i 87 mod..

Det har den nok, denne mekanismen bør du ta ut rense skikkelig og smøre opp i og med dette vanligvis er rustet og går tregt.

ok. skal prøve dette. takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe, det hjalp å demontere den. fant ut at den var selvstramende..

Pumpet og lufta en hel god del. monterte på alt men når jeg kjører så merker jeg at det er litt pedalvandring, ikke mye men merkbart.. vil den justere/lufte seg selv etter en stund eller må jeg forsette med luftinga ? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...