Gå til innhold

klarte å brekke av en kondensator - trygt å bruke?


Anbefalte innlegg

jepp, presterte for første gang i mitt liv å ødelegge en data komponent. presterte å brekke av en kondensator. er det trygt å bruke det for det eller? tviler litt men. det er et xfx 6600gt agp kort det gjelder.

 

flaks at jeg akkurat har kjøpt et leadtek til 795 på elkjøp men surt med 1000kr ut av vinduet :cry::cry::cry::wallbash::wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok og resten av datan kommer heller ikke til å kvelde? funker nok ikke å lodde den på da den ene av de to pinnene som stikker ut av den løsna.

Se hva som står på den (hvor stor ladning den tar osv), deretter leter du på elfa.se etter en med lik spesifikasjon, kjøper den og lodder den på/får noen til lodde den på :thumbup:

 

Edit: Leif.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Det skader ikke å prøve. Kortet kan fortsatt fungere. Men ofte kan det bli noe ustabilt, siden komponentene ikke får så stabil spenning lenger.

 

Det kommer veldig an på kvaliteten på kortet og hvor mye "overflødig" kapasitet kortet har i forhold til klokkefrekvens o.l. Et typisk overklokkingskort har ofte rikelig med overhead mhp kondensatorer. Resultatet vil også avhenge av om kondensatoren er en av mange som deler på den samme oppgaven eller om det er en enkelt kondensator som støtter opp under en spesifikk chip på kortet.

 

Har selv en erfaring med dette, med et hovedkort, ved at en kondensator gikk i lufta uvisst av hvilken grunn. Kortet fungerte fint, men var ikke 100% stabilt lenger.

 

Er du litt fingernem og forsiktig, så skal det la seg gjøre å lodde på en ny kondensator. Kontaktpunktene på kortet som kondensatorene er festet til er ofte store nok til at en vanlig elektronikk-loddebolt kan brukes med stø hånd.

Endret av abejan
Lenke til kommentar
Det er bare å prøve om det virker. Det kommer ikke til å eksplodere..

Tror dere komponenter er der for moro skyld?

 

Ikke prøv!

 

Alle komponenter har sin funksjon. Kan være en viktig komponent i et RC-ledd, tilbakekobling el. Les av spesifikasjonene, bestill en ny og lodd inn.

Lenke til kommentar
Det står 446 SVP 330 16 på den.. noen som vet hvilken jeg må velge fra elfa.se da eller? jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter.  :ermm:  :roll:  :cry:  :wallbash:

Jeg søkte på SVP hos Elfa,da kom dette opp.

 

Edit: Slik jeg skjønner det,så er kondensatoren din 330uF og 16 Volt.

Jeg tror derfor det er den nederste på 16 volt du skal ha...men sikker er jeg ikke.

En Radio/TV repratør kan nok uansett hjelpe deg med dette.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Det er bare å prøve om det virker. Det kommer ikke til å eksplodere..

Tror dere komponenter er der for moro skyld?

 

Ikke prøv!

 

Alle komponenter har sin funksjon. Kan være en viktig komponent i et RC-ledd, tilbakekobling el. Les av spesifikasjonene, bestill en ny og lodd inn.

Vet veldig godt at de ikke er der for morro skyld. Det betyr ikke at et kort ikke kan fungere uten en komponent.. f.eks kan du pent klare deg uten de siste glattekondensatorene i en strømforsyningsdel, men det er selvsagt BEDRE med. Poenget er at en manglende kondensator IKKE vil få et kort til å selvantenne eller noe, ihvertfall kan jeg ikke tenke meg noen koblinger der en manglende kondensator kan skade andre komponenter. I verste fall blir skjermkortet enda mer ødelagt, men sjansen for det er forsvinnende liten.

 

Da jeg chippet lillebroren min sin 1.1 xbox for 2. gang hang ene ledningen fast under da jeg skulle løfte ut hovedkortet, så hele kretskortbanen til d0 løsnet. Måtte bare gi opp å få reparert det, da de var fantastisk små. Fikk loddet på d0 på oversiden og boksen funker helt fint i dag.

Lenke til kommentar

Enig med pifler; tror ikke kortet tar skade av å prøves.

 

Kondesatorens funksjon er å lever stabil spenning til en eller annen komponent på kortet ditt ( kjernen?). Disse er ofte koblet i serie; 2 og 2, gjerne sammen med en mosfet.

 

Det som antagelig skjer hvis du prøver kortet er at du ikke vil få signal ut til skjerm, eller at du mister signal i 3d applikasjoner.

 

'cap-moddere' bruker nettopp dette; flere kondersatorer i serie med de de opprinnelige for å klare å levere stabil strøm ved høye overklokker.

 

Sjekk ut www.extremesystems.org og søk på 'cap-mod' -du vil også finne flere som har loddet ekstra 'caps' på sine grafikkort.

 

De fleste som kan litt om cap-modding mener at det som er viktigst er å finne kondensatorer med nøyaktig de samme spesifikansjonen som de som sitter der for best resultat.

 

Lykke til, hold oss oppdatert :thumbup:

Lenke til kommentar
Det står 446 SVP 330 16 på den.. noen som vet hvilken jeg må velge fra elfa.se da eller? jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter.  :ermm:  :roll:  :cry:  :wallbash:

Jeg søkte på SVP hos Elfa,da kom dette opp.

 

Edit: Slik jeg skjønner det,så er kondensatoren din 330uF og 16 Volt.

Jeg tror derfor det er den nederste på 16 volt du skal ha...men sikker er jeg ikke.

En Radio/TV repratør kan nok uansett hjelpe deg med dette.

hey du fant akkurat den samme som sto på kortet jo :thumbup:

 

foresten hvis noen er interesert i å kjøpe det billig så bare PM meg.

 

ser foresten ut som den

330 μ	4720   16	F12	67-215-67

der var riktig ja.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...