Gå til innhold

Vil løslate 9000 fanger før tiden


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/09/431260.html

 

Er dette akseptabelt, eller er det enda et tegn på at vår politi- og fengselspolitikk er totalt feilslått? Jeg støtter opp om sistnevnte.

 

Som med det meste db.no og vg.no skriver, savner jeg mer utdypninger. Noen som har noe å tilføye, i form av URI'er eller generell info? Hva slags strafferammer går man f.eks. innenfor blandt de som blir løslatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg se.... Slippe ut 9000 for å gi plass til 2000.... Er det bare jeg som ser noe feil med dette bilde......? :hmm:

 

At norsk rettsvesen mangler tillit og det are blir værre og værre er dessverre en uting.

 

Og selvfølgelig er ikke dette akseptabelt.

 

Bruk operaen til å bure de inne, sikkert nok plass der.

Lenke til kommentar
La meg se.... Slippe ut 9000 for å gi plass til 2000.... Er det bare jeg som ser noe feil med dette bilde......? :hmm:

Du kan trekke fra de 4.400 som i fjor ble satt fri før tiden _uten_ at det ble mindre kø. Og står det da 2000 plasser ledig kan disse bygges om til doble celler slik at problemet blir mindre i fremtiden.

Lenke til kommentar
For å få doble celler trenger man bare en madrass ekstra. De fleste cellene er mer enn romslige nok.

Nei for et fryktelig forslag! :cry:

 

Hva blir det neste? Nekte de å ha sin egne pc? Nekte de jevnlig permisjon? Nekte dem cola?

 

Nei så fryktelig, dette er jo vanlige mennesker, man kan jo ikke gi dem slike forhold, disse stakkars menneskene. Tenk på bli behandlet slik. De låser jo til og med dørene. Umenneskelig! :roll:

 

 

Og ja, for de som har veldig problemer med å se ironi og sarkasme, så er dette et godt eksempel ;)

Lenke til kommentar

Straffene i Norge passer bedre som diskusjonsemne på en stand-up-festival (f.eks. landsmøte for SV) enn i en politisk debatt slik som de er nå.

Hvis utviklingen fortsetter, tar det vel ikke lang tid før man får mer straff for å kjøre for fort enn å slå ihjel. Allerede i dag kan man få lenger straff for besittelse og salg av narkotika enn overlagt drap, hvis man er uheldig.

 

 

edit: Dotten, du glemte å nevne hvor grusomt det hadde vært om de ikke hadde krav på egne uovervåkede "knullerom" til de skal møte familien, om de ikke kunne kreve DVD-spiller, enerom (hvilket våre eldre, ærlige borgere faktisk ikke ofte kan kreve), og lange permisjoner. Tenk også på den lidelsen at dagpengene ikke er tilstrekkelig til mer enn 23 sigaretter om dagen :cry:

 

Jeg foreslår at vi starter en aksjon for å øke kriminalomsorgen med 2 mrd. NOK :] Tenker vi hvertfall får med SV på laget, og kanskje AP også *wee*.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
For å få doble celler trenger man bare en madrass ekstra. De fleste cellene er mer enn romslige nok.

Nei for et fryktelig forslag! :cry:

 

Hva blir det neste? Nekte de å ha sin egne pc? Nekte de jevnlig permisjon? Nekte dem cola?

 

Nei så fryktelig, dette er jo vanlige mennesker, man kan jo ikke gi dem slike forhold, disse stakkars menneskene. Tenk på bli behandlet slik. De låser jo til og med dørene. Umenneskelig! :roll:

 

 

Og ja, for de som har veldig problemer med å se ironi og sarkasme, så er dette et godt eksempel ;)

:D

 

Mitt forslag dersom det er dårlig med plass nå i sommer-sesongen:

Knappetelt, lenkegjeng, kost.

Strekningen Oslo - Stavanger. Premieres med ny kost når man ankommer Stavanger, og kan da vende nesa nordover. Burde nå Finnmark før mørketida setter inn. I mellomtiden kan en god del av de som har sittet i soningskø være ferdig med det. :thumbup:

Lenke til kommentar
For å få doble celler trenger man bare en madrass ekstra. De fleste cellene er mer enn romslige nok.

Nei for et fryktelig forslag! :cry:

 

Hva blir det neste? Nekte de å ha sin egne pc? Nekte de jevnlig permisjon? Nekte dem cola?

 

Nei så fryktelig, dette er jo vanlige mennesker, man kan jo ikke gi dem slike forhold, disse stakkars menneskene. Tenk på bli behandlet slik. De låser jo til og med dørene. Umenneskelig! :roll:

 

 

Og ja, for de som har veldig problemer med å se ironi og sarkasme, så er dette et godt eksempel ;)

:D

 

Mitt forslag dersom det er dårlig med plass nå i sommer-sesongen:

Knappetelt, lenkegjeng, kost.

Strekningen Oslo - Stavanger. Premieres med ny kost når man ankommer Stavanger, og kan da vende nesa nordover. Burde nå Finnmark før mørketida setter inn. I mellomtiden kan en god del av de som har sittet i soningskø være ferdig med det. :thumbup:

Kullgruve på svalbard til de har tjent inn totalkost for samfunnet vedrørende saksomkostninger, flybilletter frem og tilbake til svalbard, ei hakke, en spade og ei trillebår, skade påført samfunnet ved eventuell forbrytelse, erstaning til eventuelle ofre, kost, losji, etc. etc., så er de frie menn(kvinner.. vi må jo ha minst 40% kvinner :p) igjen etterpå.

 

Hvor mange kommer da til å gjøre en forbrytelse andre gang?

Lenke til kommentar
Nekte dem cola?

 

Faen heller, DER går grensa! Cruel & unusual punishment!

 

Ja ikke sant? Om ikke annet så burde de ihvertfall få light brus. Skal vi bli skikkelig ondsinnet så kan vi tvangsfore dem med Vanilla coke.... :whistle:

 

 

Hvor mye er det man får i militæret? 25kr eller no? Og gamle som bor på gamlehjem blir jo fratatt omtrent alt...

De får vel rundt 120 kr. nå elns. Om jeg husker rett, så får innsatte 230 kr dagen (men ta dette med en klype salt, husker ikke helt hvor jeg har tallet fra).

 

Men litt mer OT og alvorlig. Det er virkelig blitt et problem dette her. Det bør gjøres noe drastisk og politikerene må skjønne at det er på tide å prioritere litt mer hva man bruker pengene på.

 

Alt dette medfører bare enda mindre respekt og forståelse for rettsvesenet blant allmennheten. Og det tjener ikke samfunnet på.

Lenke til kommentar

Det mest frustrerende er strafferabatter og alle forståsegpåerne og de som hevder at straff ikke hjelper. Selvfølgelig hjelper straff... hvordan skal de begå kriminelle handlinger om de sitter i fengsel?

 

Samfunnet og ofrene er øverst på prioritetslisten. Dersom man ikke klarer å reformere straffedømte får man heller bare putte dem inn igjen. Noe ala "three strikes law" ville ikke være så dumt, men da må det være betydelige lovbrudd, og ikke å stjele en pizzabit eller en sykkel, som i California.

 

Kriminaliteten i USA har vært på kraftig tilbakegang lenge. I norge har vi 2,5 gang så mange lovbrudd per innbygger som dette landet hvis kriminalitet vi frykter så mye.

Lenke til kommentar
Hvor mange kommer da til å gjøre en forbrytelse andre gang?

Muligens alle. Hva gjør du når du kommer tilbake til f.eks. Oslo, du har et lite kontaktnett bestående av medfanger, det eneste du kan av arbeid er å grave kull, og om respekten for samfunnet var lav før soningen har den nå nådd bunnen.

Lenke til kommentar
Hvor mange kommer da til å gjøre en forbrytelse andre gang?

Muligens alle. Hva gjør du når du kommer tilbake til f.eks. Oslo, du har et lite kontaktnett bestående av medfanger, det eneste du kan av arbeid er å grave kull, og om respekten for samfunnet var lav før soningen har den nå nådd bunnen.

Hva gjør du hvis du har valget om å dra tilbake til det helvetet du nettopp kom fra, eller starte på ny frisk med et ærligere livsløp?

For å unngå det kriminelle kontaktnettet, kan jo staten sette deg på en buss til ei avsides bygd, og tilby litt oppstartshjelp i fasen med å finne seg jobb uavhengig av alle tidligere kontakter. På denne måten får de hvertfall litt hjelp på veien om de velger å sosialisere seg på nytt og prøve å leve på riktig side av loven.

Lenke til kommentar
Hva gjør du hvis du har valget om å dra tilbake til det helvetet du nettopp kom fra, eller starte på ny frisk med et ærligere livsløp?

Hva som er et helvete er individuelt. De fleste mennesker velger faktisk å leve i den ulykken de befinner seg i, enn å bevege seg over i en ny en. Dersom fengslede ikke blir satt fri med forutsetning for å klare seg i samfunnet, er ikke valget så åpenlyst som en skulle tro.

Lenke til kommentar
Hvor mange kommer da til å gjøre en forbrytelse andre gang?

Muligens alle. Hva gjør du når du kommer tilbake til f.eks. Oslo, du har et lite kontaktnett bestående av medfanger, det eneste du kan av arbeid er å grave kull, og om respekten for samfunnet var lav før soningen har den nå nådd bunnen.

Respekten for samfunnet blir nok ikke større hvis det du får av straff er å drive dank under soningen, dra på perm og sydentur i ny og ne, og slippe ut etter halve tiden.

 

Dersom de må jobbe og slite litt, så lærer de nok mer av det. Det beste er om de må jobbe med noe som gir synlige resultater, og lære disiplin. Det er mye tilfredsstillelse i fullført arbeid.

 

Kloke ord i Bibelen ett-eller-annet-sted: "Tyven skal ikke lenger stjele - men gjøre et arbeid med sine hender..." ;)

Endret av hilram
Lenke til kommentar

jeg går bare og venter på at en 5 år gammel gutt skal si at han vil bli forbryter når han blir voksen. noe ala "vi får jo masse penger for å rane en bank, så vi trenger bare gjøre det en gang i året, og hvis vi blir tatt, hva så? vi får gratis xbox da! og penger hver dag! nesten så jeg bare vil bli tatt med en gang."

 

 

 

rettsystemet i dette landet er en farse. man får mer penger for å daffe i en celle enn å ha det herk i militæret(ska vi ta ovenstående fakta for sann, noe det trolig er..). hvor lang tid skal egentlig politikerne trenge for å klare å slutte med lekepolitikken og faktisk gjøre noe? har de ingått veddemål om å se hvem som klarer å ødelegge mest på en stortingsperiode?

Lenke til kommentar

http://www.bergenfengsel.no/verk.htm

Straffegjennomføringsloven Kap.1 - §3 Innhold:Bl.a har domsfelte aktivitetsplikt som kan bestå av arbeid, samfunnsnyttig tjeneste, opplæring, program eller andre tiltak som er egnet til å motvirke ny kriminalitet.

Bare et lite a propos til alle de tullete innleggene om at fangene bare driver dank. Selv hadde jeg blitt rimelig rastløs etter noen dager i fengsel om det ikke hadde vært alternativ til dank-bedrivelse.

Lenke til kommentar

Det er et frivillig alternativ til å drive dank...

 

Jeg har mer tro på arbeidsleire, der de fangene får (må) jobbe fulle dager og vel så det. Fengselsopphold skal ikke være ferie! Da har jeg mer tro på arbeidsleire. Der man samtidig kan utvikle kompetanse på ting. De trenger jo ikke akkurat skuffe kull. Dette gjelder langtidsfanger.

 

For korttids-fanger som er inne for mindre lovbrudd ser jeg for meg veiarbeid/søppelplukking i fangedrakt mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...