Gå til innhold

Vil løslate 9000 fanger før tiden


Anbefalte innlegg

Det er et frivillig alternativ til å drive dank...

Sier ordet plikt deg noe? Dessuten går straffen i dag ut på at man ikke har frihet slik man har i det vanlige liv. At soningen ellers skal være andereledes ser jeg ingen grunn til. Det skal selvsagt arbeides for at fangene ikke begår nye lovbrudd. Å gjøre oppholdet verre er noe som virker dårlig, hvis det i det hele tatt har noen effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er et frivillig alternativ til å drive dank...

Sier ordet plikt deg noe? Dessuten går straffen i dag ut på at man ikke har frihet slik man har i det vanlige liv. At soningen ellers skal være andereledes ser jeg ingen grunn til. Det skal selvsagt arbeides for at fangene ikke begår nye lovbrudd. Å gjøre oppholdet verre er noe som virker dårlig, hvis det i det hele tatt har noen effekt.

Det er mulig at enkelte fengsel er meget gode på dette området, men jeg har sett ekstremt lite til slike tiltak når jeg har sett reportasjer osv. fra fengsel, ei heller når jeg har lest hva fangene selv skriver, eller generelt noe annet.

Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på at det faktisk eksisterer et velfungerende "tilbud" (plikt), ikke bare sitat fra et lovverk.

 

Det eneste jeg har hørt om hittil er tilbud om gratis utdanning i fengsel, men ut fra en del leserbrev og klager, har jeg et inntrykk av at heller ikke dette luksusprivilegiet fungerer så bra.

Lenke til kommentar
Det er mulig at enkelte fengsel er meget gode på dette området, men jeg har sett ekstremt lite til slike tiltak når jeg har sett reportasjer osv. fra fengsel, ei heller når jeg har lest hva fangene selv skriver, eller generelt noe annet.

Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på at det faktisk eksisterer et velfungerende "tilbud" (plikt), ikke bare sitat fra et lovverk.

Plikten går begge veier. En fange kan ikke gjøre noe et fengsel ikke tilbyr.

 

Jeg har ikke noe dokumentasjon på at norske fengsler er velfungerende, men jeg har hørt at mange fanger ønsker soning i Bergen kretsfengsel pga. tilbudet der. Målet er å komme ut av de kriminelle miljøene, og populariteten skldes at programmet fungere.

 

At fanger ønsker forflytning med denne motivasjonen stemmer overens med din oppfatning; at mange fengsler har et dårlig tilbud. Det jeg vil frem til var at den mest effektive kriminalomsorgen ikke består i lenkegjenger av folk som hakker stein.

Lenke til kommentar

En ting er hva loven sier, en annen ting er hvordan dette gjennomføres i praksis.

 

En venn av meg er fangevokter i et fengsel. I utganspunktet skal jo fangene settes i aktivitet, men det er ikke alle som samarbeider. Hva skal man gjøre da? Det er enkelt nok å "melde seg ut" for de som vil det, selv om det jo egentlig går ut over dem selv. Men de har jo ikke akkurat singnert noen arbeidskontrakt, da.

 

Jeg mener det stort sett er for snilt og romslig i norske fengsler, selv om det heldigvis har blitt strammet inn en del. (Ikke lov til å ha mobiltelefon, ikke lenger bruke tida på slaraffenliv og se video...)

Lenke til kommentar
Det jeg vil frem til var at den mest effektive kriminalomsorgen ikke består i lenkegjenger av folk som hakker stein.

Folk er forskjellige, og jeg er av den oppfatning at enkelte hadde trengt en slik runde med blodslit for å rett og slett bli skremt vekk fra ulovlige handlinger.

Lenke til kommentar
Folk er forskjellige, og jeg er av den oppfatning at enkelte hadde trengt en slik runde med blodslit for å rett og slett bli skremt vekk fra ulovlige handlinger.

Teorien din holder ikke vann. I så fall skulle land med dødsstraff og korporell avstraffelse vært tilnærmet fri for kriminalitet. Det finnes ingen samheng mellom straffepraksis og kriminaltetsnivået.

The measure of a society is found in how they treat their weakest and most helpless citizens.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...