Gå til innhold

utskrift hos foto forhandler


Anbefalte innlegg

Har mange 100 bilder jeg etterhvert skal få printet i en fotobutikk. Bildene er behandlet mtp skarphet, farge og satt opp til 300dpi, men jeg er litt usikker på om jeg bør gjøre mer før jeg printer de ut. Formatet de blir printet i er 10 x 13. Bør jeg beskjære alle bildene i samme forhold eller blir dette ordnet i butikken. Pleier de å kutte helt ubevisst eller hva? Erfaringer mottas med takk.

Endret av tulling03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke ber om formatet 10*13 cm er det ofte den står på 105 auto og da fylles 10*15 så bildet blir dratt ut...

 

Jeg har fått en deal på kr 1.40 pr bilde i 10x13 format. Så det blir det formatet. Hva pleier dere å gjøre, beskjære i rett format (og dermed kutte litt av bildet) eller la fotoforhandleren ordne det.

Lenke til kommentar

Hvis bildene dine er i 10x15-format (2:3) bør du heller framkalle et annet sted der du får 10x15cm, ikke 10x13cm (3:4).

Jeg vil anbefale www.foto-olsen.no som har helt super service og flotte utskrifter, til en litt dyrere pris enn det du nevner.

Jeg har selv prøvd å framkalle hos f.eks. japan foto, eurofoto og foto knudsen med mye dårligere resultat.

Lenke til kommentar
Hvis bildene dine er i 10x15-format (2:3) bør du heller framkalle et annet sted der du får 10x15cm, ikke 10x13cm (3:4).

 

Såvidt jeg har forstått det er vel ikke bilder fra vanlige digitale kameraer i noen av disse formatene.

:hmm:

 

Mitt gamle Canon A40 gir bilder med oppløsning 1600x1200 som tilsvarer 3:4.

Mitt Canon 10D gir bilder i oppløsning 3072x2048 som tilsvarer 2:3.

Lenke til kommentar

Jeg var for noen dager siden og leverte en minnebrikke med 15 bilder hos FotoKnudsen (Gulskogen i Drammen). Jeg trodde de hadde utstyr som valge riktig format på utskriften (10*15/10*13) så jeg sa ikke noe om dette da jeg var og leverte brikken. Slik var det visst ikke. Alle bildene kom i 10*13 og når bildene mine var ment å skrives ut på 10*15 så ble de kuttet. Noe som ikke videre var pent.

Jeg har jo forståelse for at man må si ifra hvis man vil ha andre formater enn 10*13 eller 10*15, men disse to formatene bør jo butikken klare å skille mellom.

Det virker som at de antar at alle digitale bilder skal skrives ut på 10*13.

Kvaliteten på utskriften av bildene var heller ikke veldig bra, så jeg vil ikke anbefale denne butikken ihvertfall.

Lenke til kommentar
Hvis bildene dine er i 10x15-format (2:3) bør du heller framkalle et annet sted der du får 10x15cm, ikke 10x13cm (3:4).

 

Såvidt jeg har forstått det er vel ikke bilder fra vanlige digitale kameraer i noen av disse formatene.

Hvilket format mener du vanlige digitalkamera gir?

 

De fleste kompaktkamera gir 4:3-format, mens man på noen av dem kan velge 3:2. De fleste dSLR gir 3:2-format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...