Gå til innhold

liten vifte ting


Anbefalte innlegg

vell, vet ikke helt om dette kvalifiserer som en casemod, men la gå.

er evigheter siden sist inlegg, og mye har skjedd, skaffet meg laptop, og nå vil jeg holde den litt avkjølt.

så tenker litt på å lage et slags "forhøyningsbrett" som den kan stå på med 2 x 120mm papst 18db vifter i som blåser på maskinen.

spm mitt er da egentli, hva kan jeg bruke for å drive disse viftene, har tenkt tanken på å ha egen strømforsyning til å drive de, men det er jo egentlig en del overkill, så er det mulig å kjøre de direkte på strømnettet med kansje en eller annen form for omformer av noe slag som "senker" strømstyrken, og så rett og slett montere en lysbryter knapp for å skru av å på viftene?

noen som har noen ideer eller lignende, batterier er ikke et alternativ, å bruke en formue på batteridrevet kjøling er ikke akkurat det jeg ha planlagt..

 

meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
til meir du bruker den, til mindre levetid har den, bruker du den til speling, så varer den sånn ca 2-3 år, spørs hva kvalitet den har det...

Men med bedre kjøling, så varer den sikkert litt lenger, akkurat som hw til stasjonære ;)

 

EDIT: Leif

Endret av sigen
Lenke til kommentar
Det er jo ingen vits i å kjøle en laptop meir en det den gjør originalt,

skal du spille mye med den?, eller bruke den til skriving?

Den verte jo ødelagd etter 2-3 år alikevel...

So enig so enig!

men hvis du alika vel skal løfte pcen din opp og ha vifter under, ville det vel vert behaglig og hatt et tasta tur som låg heilt nede på bordet, kan tenke meg det blir litt travelt og løfte henda noken cm opp for og skrive.. :hmm:

Lenke til kommentar

problemet/ grunnen til at jeg gjør det er jo fordi maskinen blir så varm, bruker den en god del til å laste ned ( har ei oppetid på så å si 24/7) og en del spilling og film seing, dette gjør at viftene på maskinen starter opp en god del, som er iriterende, derfor tenker jeg å "heve den med vifter" slik at den får et litt kjøligere liv.

 

angående usb, vil 5v i usb kabelen kunne klare å drive 2 stk 120mm vifter? og nok til at de flytter litt luft?

 

er nok ikke noe problem å bruke den med vifter under, for bruker den med et bluetooth tastatur og ei bluetooth mus, så den står for seg selv.

Lenke til kommentar

USB-kabelen klarer å drive viftene, men den klarer ikke å drive dem særlig fort. Hvis du bruker to USB-kabler, og tar 5V fra begge og setter på hver sin vifte, så kjører de på ca. halv fart, som burde være tilstrekkelig kjøling ;)

(eventuelt en USB-hub, men da må du kanskje ha ekstra strømforsyning til den)

Lenke til kommentar

nei si det, kan jo forsåvidt bruke det meste, men har muligens tenkt tanken på å bruke plexiglass, eller få tak i glass glass, dette siden f.eks tre isolerer og holder lenger på varme, pluss at et gjenomsiktig eller "frostet" materiale ser penere ut en tre...får nesten se etterhvert.

Lenke til kommentar
Hvis du bruker to USB-kabler, og tar 5V fra begge og setter på hver sin vifte

 

Hø! peiling på ka du snakka om eller? Ei vifte bruka ikkje so masse strøm at den må ha en egen kabel! desuten kjem strømen fra Akurat samme plass fra usbportane so det har ingen ting og sei!

Mulig du har misforstått meg her, men en vanlig vifte bruker 12V, og hvis jeg har forstått rett, så klarer en USB-port å levere max 5V, da kobler han bare en vifte til hver USB-port (med andre ord to vifter til to USB-porter) så snurrer de på ca. halv hastighet ;)

Eller er det jeg som har misforstått her? (ingen grunn til å bli frekk)

Ang det med plexiglass, så tror jeg det kan bli veldig bra, ser sikkert stiligt ut det :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...